تاریخ: ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۵۱۹
کد خبر: ۶۷۸۷
سرویس خبر : انرژی
خالدی:

نبود رقیب صادراتی مانع توسعه فرآوری صنایع پایین‌دستی نفتی است/جایگزینی صادرات محصولات فرآوری‌شده نفتی به‌جای نفت خام با ورود سرمایه خارجی

می متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با ورود فایناس و سرمایه گذاری خارجی می توان صادرات محصولات فرآوری شده نفتی و صنایع پایین دستی را جایگزین صادرات نفت خام کرد.
نبود رقیب صادراتی مانع توسعه فرآوری صنایع پایین‌دستی نفتی است/جایگزینی صادرات محصولات فرآوری‌شده نفتی به‌جای نفت خام با ورود سرمایه خارجی

به گزارش می متالز، محمد خالدی درباره صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای هدف، گفت: با ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت خارجه، قرار است بازار یابی بین المللی در چرخه صادراتی متحول شد؛ این امر خبر مناسبی برای صادرات محصولات پتروشیمی به بازارهای هدف تلقی می شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان  اینکه  برای صادرات فرآورده های پتروشیمی و صنایع پایین دستی باید بازارهایی که با مولفه های تجاری  ما همخوانی دارند را  شناسایی  و سپس در مسیر صادرات قرار دهیم، تصریح کرد: افزایش صادرات محصولات فرآوری شده  نیازمند نگاه تخصصی به مقوله  بازاریابی است.

 

شناساندن کالاهایی با برند ایرانی در بازارهای هدف نیازمند توسعه بازاریابی بین المللی است

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی، افزود: برای صادرات موفقیت آمیز به بازارهای بین المللی  باید در گام  نخست  ظرفیت های منحصر به فرد  صادراتی  را در کشور شناسایی کرد تا طبق آن تولیدات فرآوری و سپس محصولات فرآوری شده بر محور صادرات  قرار بگیرد و این در حالی است که  بطور  مثال قالی دست بافت ،زعفران و  سنگ ایرانی در  بازار جهانی  شهرت جهانی دارند بنابراین باید در قدم اول برای توسعه صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای هدف  تولیداتی که در  عرصه بین الملل نسبت به دیگر کشورها  مزیت برتری دارند ،شناسایی شده و سپس به ریل صادرات  رهنمون شود.

خالدی افزود:  زمانی می توان کالای ایرانی را به چرخه صادرات رهنمون کنیم که قیمت برای مصرف کننده برای ارائه در بازار جهانی نسبت به دیگر کشورها  نازل تر تعیین شود تا مشتری محصول ایرانی  را به دیگر  محصولات موجود در بازار جهانی ترجیح دهد  زیرا  تنها کالا هایی را می توان به سمت  صادرات  رهنمون کرد  که دارای  مزیت های کیفی  باشند.

 

کیفیت بهینه زبان  رسا کالا در بازار  اقتصادی بین المللی است

وی ادامه داد:  قیمت محصولات صادراتی بر مبنای قیمت تمام شده ای باید  شکل بگیرد که  در فضای بین المللی  برای ما دارای مزیت های اقتصادی و رقابتی باشند و از همین رو یکی دیگر از موضوعات اساسی که  باید برای جذب بازارهای بین المللی در اولویت قرار بگیرد، نگاه به مقوله کیفی سازی است زیرا کیفیت  به نوعی زبان کالا است.

 

 افزایش کیفی محصولات صادراتی با  تامین مواد اولیه با کیفیت

 نماینده مردم لردگان در مجلس افزود:یکی از بازارهای منحصر به فرد  صادراتی، صادرات محصولات پایین دستی نفت است  زیرا این بازار می تواند  به سادگی  ارزش افزوده بهینه اقتصادی  ایجاد کند و این در حالی است که  برای افزایش کیفی کالا بطور کلی  باید  مواد اولیه که از  مسیر واردات تامین می شوند نیز  دارای  در جه کیفیت ممتازی باشند.

خالدی افزود: به روز بودن، افزایش کیفیت ، نصب برچسب  قیمت و شناسنامه  تولید از ضروریات کالاهای صادراتی در  تمام حوزه ها اقتصادی است که باید  مدنظر قرار بگیرد تا محصولات با رعایت استانداردهای بین المللی در مسیرصادرات قرار بگیرد.

وی با بیان  اینکه صادرات  نفت خام، سوخت‌های فسیلی و صنایع پایین دستی بالاترین تراز صادرات را شکل می دهند، تصریح کرد: بهترین تاکتیک اقتصادی برای موفیقت در چرخه صادرات این است که نفت خام  را صادر نکنیم و محصولات پایین دستی فرآوری شده از  جمله محصولات پتروشیمی  و تولیداتی که از  نفت، خام و گاز طبیعی به طریق  فرآوری  بدست می آیند را صادر کنیم.

 

بخشی از  تمرکز وزارت نفت بر توسعه صنایع پایین دستی نفتی است

نماینده  مردم لردگان درمجلس افزود: بخشی از فکر و تفکر وزارت نفت در زمینه توسعه صنایع پایین دستی نفتی متمرکز شده است تا کمتر نفت خام صادر  شود زیرا مشخص است با صادرات فرآوری شده  پتروشیمی می توان ارزش افزوده بهینه در اقتصاد ایجادکرد.

وی ادامه داد: امروز ما به نوعی مجبوریم نفت راصادر کنیم زیرا ظرفیت تبدیل نفت در کشور به پتروشیمی و دیگر فرآورده های صنایع پایین دستی در  کشور   به حدی نیست که بتوان  تمام  ظرفیتها  را تبدیل  صنایع پایین  دستی کرد.

 

ورود سرمایه گذاری خارجی کلید  توسعه فرآوری محصولات نفتی

خالدی  افزود: ورود سرمایه گذاری خارجی کلید توسعه فرآوری های  محصولات نفتی است  و این در حالی است که  با ورود فایناس  و سرمایه گذاری خارجی می توان صادرات  محصولات فرآوری  شده نفتی و صنایع پایین دستی را جایگزین صادرات  نفت خام کرد.

 

نبود رقیب مانع توسعه فرآوری های نفتی در کشور

وی با بیان اینکه یکی از محورهای که باید در صادرات محصولات به طریق  فرآوری شده مدنظر قرار بگیرد؛ نگاه ویژه به بسته بندی شکیل و بین المللی است ، تصریح کرد: یکی از صنایع که  برند سازی و بسته بندی درآن  پیشرفت مناسبی داشته  است، صنایع غذایی است اما متاسفانه نگاه به بسته بندی در صنایع پتروشیمی و محصولات فرآوری شده  نفتی  آنطور که باید عملیاتی نشده است زیرا رقبای خاصی در این زمینه برای کشورمان  شکل نگرفته است.

 وی ادامه داد: بطور مثال عربستان رقیب ما در عرصه چرخه  بازار فرآوری های  نفت  تلقی نمی شود زیرا عربستان رقبای خود را در  بازارهای بین المللی  دارد  و  ما هم رقبای  مجزا  در این راستا داریم و این امر برای  برخی  از موضوعات  سیاسی است.

 

صادرات پایدار کالای ایرانی نیازمند تدوام تولید است

خالدی افزود: برای صادرات بهینه  محصولات ایرانی به بازار بین المللی ما نیازمند تدوام تولید در  مقوله  صادرات هستیم  تا محصولات بر طبق  سفارشهای بازارهای هدف از قبل تعیین شده بر محور صادرات قرار بگیرند .

عضو کمیسیون انرژی مجلس، تصریح کرد: باید نگاه ویژه به مقوله صادراتی کرد و برای  عملیاتی شدن این مهم باید اصل  چارچوب اقتصاد مقاومتی که اشاره به  حمایت از  تولید کننده داخلی و صادرات  محوری  دارد در اولویت  قرار  بگیرد.

وی در خاتمه با بیان اینکه صادرات فرآورده های نفتی نیازمند بازاریابی بین المللی برای ایجاد بازارهای فروش مطمئن است،یادآورشد: زمانی می توان محصولات نفتی را  فرآوری شده بر مسیر صادرات  قرار داد که  بازار فروش  مطمئن در بازار  مهیا شده باشد تا پس از  تولید نفت، محصولات پتروشیمی و فرآوری شده نفتی بر مسیرصادرات قرار بگیرد.

عناوین برگزیده