تاریخ: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۲
بازدید: ۲۰۳
کد خبر: ۶۸۶۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کمالی پور مطرح کرد:

اعتبار بخشیدن به اسناد تجاری خود به خود ثبات می آورد

می متالز - نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: اعتبار بخشیدن به اسناد تجاری خود به خود ثبات می آورد و این ثبات می تواند در لایه لایه مراودات تجاری افراد نقش مثبتی ایفا کند.
اعتبار بخشیدن به اسناد تجاری خود به خود ثبات می آورد

به گزارش می متالز، یحیی کمالی پور در خصوص بررسی کتاب دوم لایحه تجارت در صحن مجلس گفت: در این حوزه نوآوری های متعددی انجام شده کمااینکه در گذر زمان برخی از اسناد تجاری از گردونه مبادلات تجاری مردم خارج شده بودند و قابلیت استفاده را نداشتند، این قانون با درست کردن اسناد تجاری و منطبق کردنشان با اسناد و کنوانسیون های بین المللی همانند کنوانسیون ژنو به اسناد تجاری اعتباربخشی کرده است به نحوی که این اسناد می توانند در مبادلات ارزی - تجاری  بین اشخاص حقیقی با یکدیگر و اشخاص حقیقی-حقوقی با یکدیگر و خارج از کشور مورد استفاده قرار گیرند.

نائب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی افزود: اعتبار بخشیدن به اسناد در حوزه ضمانت اجرایی، وصل و قرار دادن آنها به عنوان یک سند تجاری می تواند در جامعه موثر واقع شود.

 

اعتبار بخشیدن به اسناد تجاری ثبات می آورد

کمالی پور در خصوص نقش این اسناد در ثبات اقتصادی کشور تصریح کرد: به هر میزان که اسناد تجاری از اعتبار مکفی برخوردار باشند به همان اندازه در تثبیت روابط اقتصادی ما موثر خواهند بود و یقینا اعتبار بخشیدن به اسناد تجاری خود به خود ثبات می آورد و این ثبات می تواند در لایه لایه مراودات تجاری افراد نقش مثبتی ایفا کند.

 

با بررسی مجدد اسناد تجاری شاهد کاهش جنبه های کیفری و جزایی خواهیم بود

وی ادامه داد: غالب دعاوی مرتبط با اسناد تجاری ماهیت حقوقی دارند و زمانیکه این ماهیت در محاکم مدنظر قرار گیرد، شاهد کاهش جنبه های کیفری و جزایی خواهیم بود کما اینکه مباحثی مثل چک، برات، سفته و... دیگرماهیت کیفری ندارند و صرفا در قالب ضمانت اجرایی حقوقی قرار می گیرند و این موضوع می تواند از بار کیفری بکاهد.

عناوین برگزیده