به گزارش می متالز، امیرحسن کاکایی، کارشناس حوزه خودرو درباره قیمت خودرو گفت: از سال ۹۶ تاکنون در عمل ارزش ریال یک سوم شده است. زمانی که ارزش پول پایین میآید به صورت خود به خود قیمت کالاها بالا میرود. در بعضی از موارد دولت بهگونهای عمل میکند که قیمت کالاها با تاخیر بالا میرود اما برای بعضی دیگر از کالاها شرایط اینگونه نیست.
وی افزود: از ابتدای امسال تاکنون بورس نیز عقب مانده بود که تقریبا تا یک ماه پیش ارزشها در آن ۳ برابر شد. نرخ سوخت نیز افزایش یافت و از هزار به ۳هزار تومان رسید، در این میان تنها قیمت خودرو مانده که نسبت به پاییز سال ۹۶ سه برابر شود.
کاکایی با بیان اینکه شرایط بازار بورس هم در این مدت تغییر کرده است و در نتیجه سرمایهها به سمت خودرو بازمیگردد، گفت: اگر با این استدلال بخواهیم شرایط را تحلیل کنیم پراید ۲۲ میلیون تومانی تا ۶۶ میلیون تومان میتواند افزایش قیمت داشته باشد. این در حالی است که بازار کشش ندارد و دولت باید جلوی آن را بگیرد اما واقعیتهای بنیادی اقتصادی این وضعیت را نشان میدهد. از طرفی دیگر شرکتها توان تولید بیش از این را ندارند اما به نظر میرسد که ظرفیتها محدود است. بر همین اساس قیمتها در کوتاهمدت بالا میرود اما میزان آن مشخص نیست مگر این که دولت به افزایش تولید کمک کند تا قیمتها کاهش یابد و بالا نرود.
کاکایی در پایان گفت: خودروسازیها با تمام توان در حال تولید هستند و برای افزایش ظرفیت نیاز به سرمایهگذاری دارند. اما سرمایهای هم وجود ندارد. خودروسازها بالای ۳۵ هزار میلیارد تومان زیان کردند و این بدان معنی است که نقدینگی نیست. لذا بعید است که خودروساز بتواند تولیدی بیش از حال حاضر را داشته باشد. البته این موارد مربوط به ۲ خودروساز اصلی است و سایر خودروسازان خصوصی تقریبا تعطیل شدند. اکثر برندهای چینیها علیرغم گفتوگوهایی که انجام شد ایران را ترک کردند بنابراین به نظر میرسد که تا پایان سال این روند ادامه پیدا میکند.