تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۶۹۳۹۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مجادله بر سر مصرف نمک دریا

این نمک می‌گنداند

می متالز - طی چند سال گذشته تبلیغات طب سنتی برای استفاده از نمک دریا بیشتر شده است و تاکید آنها بر استفاده از نمک دریا است و از طرفی کارشناسان تغذیه مصرف نمک دریا را تهدید جدی برای سلامتی افراد می‌دانند.
این نمک می‌گنداند

به گزارش می متالز، درحال‌حاضر نمک دریا در بسیاری از فروشگاه‌های کشورهای اروپایی به‌عنوان نمکی پرخاصیت و البته گران‌قیمت به فروش می‌رسد و در این کشورها، مقالات و کتب متعددی درباره فواید نمک طبیعی به‌نگارش در آمده است.
 

مفید است

سید ابوالفتح شیرمردی محقق طب سنتی در چهارمحال و بختیاری با اشاره به خواص بسیار نمک دریا، بیان کرد:  نمک دریا معمولا از نمک معمولی تیره‌تر  و دارای طبع گرم و خشک است.
 وی افزود: نمک دریا دارای ۸۲ ماده مغذی از جمله سدیم، پتاسیم، کلسیم، کروم، آهن، مس و روی است که جنبه درمانی دارد.
شیرمردی سلامتی پوست و مو، لاغری و کاهش وزن، بهداشت دهان و دندان، عفونت زنان، درمان آکنه و جای جوش، درمان پسوریازیس، آرتروز، پوکی استخوان، گواتر، برطرف شدن پف و سیاهی زیر چشم، درمان کمردرد، دل درد، رفع قولنج و معده‌درد را از جمله کاربردهای استفاده از نمک دریا عنوان کرد.
وی گفت: برای درمان آکنه و جای جوش نمک دریا را به همراه آبلیمو مخلوط کرده و به مدت ۲ تا ۵ دقیقه روی جوش صورت زده و با آب گرم شست‌وشو داده شود، همچنین برای کمردرد باید کمی نمک دریا را در پارچه تمیزی ریخته و آن را گرم کرده و روی کمر ماساژ داد.
شیرمردی گفت: نمک دریا در درمان بی‌خوابی‌های شبانه موثر است، همچنین برای تقویت قلب و برای درمان بیماری‌ها به غذای طبخ شده اضافه شود، زیرا سدیم موجود در نمک دریا از نمک معمولی کمتر است.
وی با اشاره به اینکه باید نمک دریا از فروشگاه‌ها و عطاری‌های معتبر خریداری شود، تصریح کرد: نمک دریا تیره‌رنگ است و بعد از اینکه خورده شود فرد احساس می‌کند املاح دیگری در آن موجود است که حل می‌شود.
این محقق طب سنتی خاطرنشان کرد: مصرف نمک دریا به دلیل سدیم موجود آن، موجب رفع تیروئید کم‌کار و خفیف می‌شود.
 

مجوز ندارد

در ادامه ابراهیم داوودی مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، در خصوص مصرف نمک دریا، اظهار کرد: مجوز استفاده از نمک دریا از سوی سازمان غذا و دارو صادر نشده است.
وی افزود: نمک دریا دارای ناخالصی و فلزات سنگین بوده که به سلامتی انسان ضرر می‌رساند و مصرف آن سرطان‌زاست.
داوودی با اشاره به اینکه بیماری‌هایی همچون فشارخون که درگیر آن هستیم، به دلیل مصرف زیاد نمک است، تصریح کرد: به طور کلی مصرف نمک در ایران بسیار بالاست، اما بهترین نوع نمک، نمک یددار تصفیه شده است، که در زمان تصفیه شدن، ید به آن افزوده می‌شود.
وی گفت: باید مصرف نمک را به حداقل رساند و فرهنگ‌سازی لازم در این زمینه صورت گیرد که متاسفانه تبلیغات بسیاری بر روی غذاهای پر نمک و ناسالم انجام می‌شود.
داوودی بیان کرد: متاسفانه نمک‌های دریا که در فروشگاه‌ها و عطاری‌ها موجود بوده و به فروش می‌رسد، بر روی بسته‌ آن‌ها علامت سیب سلامت درج شده که، مورد تایید سازمان غذا و دارو نبوده و به صورت تقلبی در بازار عرضه می‌شوند.
مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد نمک‌های دریا تقلبی هستند، گرچه بر روی بسته‌بندی آن‌ها برچسب سیب سلامت درج شده است، اما هیچ گونه ارزش غذایی ندارند.
 

جدال نمکی

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان، گفت: متاسفانه تبلیغات ناآگاهانه و گسترده‌ای در خصوص مصرف نمک دریا به عنوان نمک‌های طبیعی و داشتن خواص درمانی توسط افراد سودجو ارائه شده که تهدیدی جدی برای سلامتی است.
 امین امینی، اظهار کرد: برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش فشار خون مصرف کم نمک توصیه می‌شود، اما همان مقدار کم باید از نمک‌های یددار تصفیه شده باشد تا هم ید مورد نیاز بدن را تامین کنند و هم عوارض احتمالی ناشی از وجود ناخالصی‌های نمک را برطرف کند.
وی تصریح کرد: وجود ناخالصی‌ها در نمک علاوه بر ایجاد عوارض نامطلوب، باعث کاهش شوری نمک می‌شود، در نتیجه افزایش مصرف نمک را به دنبال دارد.
کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی کردستان، افزود: نمک‌های تصفیه شده به دلیل خلوص بالا، ید را بهتر و به مدت بیشتری حفظ می‌کنند، اما نمک‌های یددار نباید به مدت طولانی در معرض نور خورشید یا رطوبت قرار گیرند چرا که ید خود را از دست می‌دهند، بهتر است نمک یددار را در ظروف پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه‌ای رنگی با سرپوش محکم و بدون منفذ نگهداری کرد.
وی گفت: نمک تصفیه شده نمکی است، کاملا بهداشتی که ناخالصی‌های آن حذف شده است، توصیه شده از نمک یددار و تصفیه شده مصرف کنید چرا که نمک‌های تصفیه شده یددار به دلیل خلوص بالا میزان ید را بهتر و به مدت بیشتر حفظ می‌کنند.
امینی خاطرنشان کرد: متاسفانه تبلیغات ناآگاهانه و گسترده‌ای در خصوص مصرف نمک دریا به عنوان نمک‌های طبیعی و داشتن خواص درمانی توسط افراد سودجو ارائه شده و مردم را تشویق به مصرف نمکی می‌کنند که تهدیدی برای سلامتی است.
وی یادآور شد: عوارض جبران ناپذیر نبود ید از یک سو و همچنین وجود فلزات سمی همچون سرب کادمیوم جیوه که باعث بروز انواع سرطان و بیماری‌های کلیوی و از سوی دیگر وجود گچ و شن و ماسه به عنوان یک ناخالصی غیر محلول در نمک‌های معرفی شده به عنوان نمک‌های طبیعی (سنگ نمک و نمک دریا) تهدید جدی برای سلامت مصرف‌کنندگان است.

عناوین برگزیده