به گزارش می متالز، جمال ارونقی پیرامون دلایل کاهش رسوبات کالا در بنادر و گمرکات کشور به چند عامل اشاره کرد.
وی در خصوص اولین عامل کاهش موجودی و رسوب کالا در گمرکات و بنادر کشور گفت:
تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان کلیۀ سازمانهای مرتبط با تجارت خارجی از جمله گمرک ایران، بانک مرکزی، وزارت صمت، جهاد کشاورزی، وزارت راه و شهرسازی به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارائی و اجرای مصوبات کارگروه کاهش رسوب کالا در بنادر و گمرکات اولین دلیل کاهش رسوبات کالا در بنادر و گمرکات است.
وی در ادامه اجرای مصوبات کارگروه هماهنگیهای تجاری متشکل از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارائی (گمرک جمهوری اسلامی ایران)، وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و اقدام درخصوص مصوبات کارگروه اشاره شده از جمله نحوۀ اقدام جهت خروج ضایعات کالاهای موجود در اماکن گمرکی، مناطق آزاد و ویژۀ اقتصادی، ترخیص کالاهای موضوع ثبت سفارشهای موضوع بند یک مصوبه ۸۱۸۴۰ مورخ ۲۱/۶/۹۷ برای مواردی که دارای اظهارنامه و درحین انجام تشریفات گمرکی بودند را دومین دلیل کاهش رسوب و موجودی کالا در گمرکات و بنادر کشور عنوان کرد.
معاون فنی گمرک کشور در تشریح سومین دلیل کاهش رسوبات کالا در بنادر و گمرکات کشور، بیان کرد:
موافقت گمرک با ترخیص درصدی اقلام واحدهای تولیدی و کالاهای اساسی که در صف تامین ارز بانکی بوده و مشکلات دیگری برای ترخیص این اقلام وجود داشت سومین دلیل کاهش رسوبات کالا است.
وی در ادامه تصویب و ابلاغ پیشنهادات گمرک ایران در کارگروه ستاد تنظیم بازار در راستای کاهش رسوب کالا و اعمال مصوبات مرجع اعلام شده در گمرکات کشور را به عنوان چهارمین دلیل عنوان کرد.
ارونقی در ادامه بیان کرد:
تعیین تکلیف محمولههای برنج دپو شده در گمرکات و بنادر کشور متعاقب پیشنهادات و پیگیریهایی که از سوی گمرک ایران مطرح و مورد تصویب کارگروه ستاد تنظیم بازار قرار گرفت و با اجرای این مصوبات، قسمت اعظم برنجهای دپو شده ترخیص یا ترانزیت گردید که این امر موجب کاهش میزان رسوبات کالاها در بنادر و گمرکات کشور شد.
معاون فنی گمرک در پایان اظهار داشت:
تعیین تکلیف محمولههای چای سیاه وارداتی به گمرکات کشور متعاقب تصویب مأخذ جدید حقوق ورودی و مشکلاتی که در این راستا برای ترخیص این محمولهها بوجود آمده بود نیز در کاهش میزان رسوب و موجودی کالا در بنادر و گمرکات تاثیرگذار بود.