تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۲۵۲
کد خبر: ۷۱۱۰۸
سرویس خبر : محیط زیست

تردد وسایل نقلیه فولاد مبارکه باعث آلایندگی می‌شوند

می متالز - نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: درزمانی که قانون تصویب شد، مطلق آلایندگی مبنای نظر ما بود و فولاد مبارکه اگر دودکش هم نداشته باشد برای جابه‌جایی 10 هزار کارگر خود ماشین می‌خواهد که این نیز یک نوع آلایندگی است.
تردد وسایل نقلیه فولاد مبارکه باعث آلایندگی می‌شوند

به گزارش می متالز، محسن کوهکن پیش از ظهر امروز در مجمع نمایندگان استان اصفهان، اظهار داشت: صنایع در سال 1370 یک درصد از فروش خود را به‌عنوان عوارض فروش پرداخت می‌کردند و در آن زمان ضابطه خاصی وجود نداشت.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در آن زمان استانداری مبلغ عوارض فروش را مانند پول‌توجیبی بین شهرداری‌ها هزینه می‌کرد و بعدازآن قرار شد در هر حوزه جغرافیایی شهرستانی این عوارض پرداخت شود و بعد نهایتاً به بحث آلایندگی تبدیل شد.

وی با بیان اینکه هر شخصی در جایگاه خود پاسخگو باشد، خاطرنشان کرد: زمانی که بحث آلایندگی در مجلس مطرح شد، سازمان حفاظت از محیط‌زیست به دنبال این بود که صد درصد در اختیار ما گذاشته شود.

کوهکن بیان کرد: اشتباهاتی در مورد پسماند در لایحه دولت انجام گرفت که قرار بود سازمان حفاظت از محیط‌زیست ناظر این طرح باشد نه مجری و پول آن را در اختیار وزارت کشور قرار می‌دادند ولی به سازمان حفاظت از محیط‌زیست رسید.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آلایندگی فولاد مبارکه در طی سال‌های اخیر، گفت: مگر اتفاقی در فولاد مبارکه افتاده است که یک سال آلاینده است و یک سال آن را از لیست خارج میکنند؟ وقتی صنعتی مطلق آلاینده باشد باید عوارض دهد.

وی با اشاره به زمان تصویب قانون آلایندگی در مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: درزمانی که قانون تصویب شد و مطلق آلایندگی مبنای نظر ما بود و فولاد مبارکه اگر دودکش هم نداشته باشد برای جابه‌جایی 10 هزار کارگر خود ماشین می‌خواهد که این نیز یک نوع آلایندگی است.

کوهکن با بیان اینکه وجود صنعت در یکجا آلایندگی دارد، اظهار کرد: من یاد ندارم که جایی از قانون گفته باشد که سازمان حفاظت از محیط‌زیست آلایندگی را بررسی کند و اگر میزان آلایندگی بالاتر بود عوارض آلایندگی دهد و ما معتقدیم که اگر صنعتی مطلق آلایندگی باشد باید عوارض بدهد.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انتظار ما از سازمان محیط حفاظت از زیست بیشتر است، گفت: عوارض آلایندگی قبل از اینکه پای سازمان حفاظت از محیط‌زیست به آن باز شود به‌صورت شهرستانی پرداخت می‌شود ولی با ورود سازمان حفاظت از محیط‌زیست گفتند مواد آلایندگی که در هوا هست به شهرستان‌های بعدی ورود می‌کند و عوارض آن را باید شهرستان‌های دیگر پرداخت کند.

وی ادامه داد: کارخانه‌ها سیمان به علت اینکه گردوغبار سبک دارد 20 کیلومتر در هوا پخش می‌شوند و بارها با سازمان حفاظت از محیط‌زیست مکاتباتی انجام‌شده است که کارخانه سیمان چهارمحال و بختیاری برای مبارکه و لنجان انتقال آلایندگی داشته ولی در حوزه اختیارات شما نیست ولی سازمان محیط‌زیست کوتاهی کرد و هیچ گزارشی تاکنون ارسال نکرده است.

کوهکن با اشاره به قانون آلایندگی صنایع و نحوه اجرای آن، گفت: ما که قانون‌گذار بودیم فقط به دودکش کارخانه‌ها نگاه نکردیم بلکه به تردد ماشین و تریلی‌ها نیز نگاه کردیم و تردد این وسایل نقلیه آلاینده است و صنایع آلاینده برای اینکه بخشی از هزینه‌های تحمیل‌شده بر شهرستان را جبران کند باید عوارض را بدهند.

عناوین برگزیده