تاریخ: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۸:۳۴
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۲۲۵۱۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نگرانی برای تامین در سیمان چهارمحال و بختیاری وجود ندارد

‌می‌متالز - معاون هماهنگی مور اقتصادی و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به روشن شدن مشعل کارخانه سیمان شهرکرد و رفع مشکل این واحد تولیدی گفت: مردم استان نگران تامین به‌موقع سیمان نباشند.

به گزارش می‌متالز، الله‌کرم نصیری روز سه‌شنبه در نشست بررسی مسائل مرتبط با کارخانه سیمان شهرکرد تاکید کرد: بعد از رفع مشکلات ناشی از کمبود برق در سطح کشور و قطع شدن برق کارخانه‌های سیمان و فولاد، کارخانه سیمان شهرکرد دچار آتش‌سوزی و با خسارت‌هایی همراه شد.

وی افزود: هم‌اکنون کارخانه سیمان شهرکرد با حداکثر ظرفیت وارد مدار شده است تا نیاز طرح‌های عمرانی چهارمحال و بختیاری را رفع کند و در روز‌های آینده مشکل سیمان برای رفع نیاز‌های مردم و طرح‌های عمرانی برطرف خواهد شد.

نصیری تصریح کرد: در این نشست قرار شد حداکثر تولید کارخانه سیمان شهرکرد بدون ذخیره‌سازی در انبار‌های این کارخانه وارد بازار شود.

وی یادآور شد: برای ظرفیت‌های اطمینان‌بخش و پدافند غیرعامل باید در آذرماه و همزمان با فصل سرد سال، نسبت به ذخیره‌سازی سیمان در انبار‌های کارخانه سیمان شهرکرد اقدام کرد.

معاون هماهنگی مور اقتصادی و توسعه منابع استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: با راه‌اندازی خط تولید کارخانه سیمان شهرکرد، اکنون فقط نیاز بازار استان تامین می‌شود و پس از اشباع، مازاد آن به سایر نقاط کشور منتقل خواهد شد.

نصیری با اشاره به مشخص بودن قیمت سیمان در بازار گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از طریق تشدید بازرسی‌ها نسبت به برخورد جدی با دلالان و واسطه‌ها در بازار سیمان اقدام کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری نیز گفت: بعد از وقفه در روند تولید سیمان پس از آتش‌سوزی کارخانه سیمان شهرکرد، اکنون این کارخانه وارد مدار تولید شده است و محصولات خود را به بازار عرضه می‌کند.

سجاد رستمی تاکید کرد: براساس پیش‌بینی‌های انجام شده روزانه چهار هزار تن سیمان وارد بازار استان می‌شود که این میزان بیشتر از نیاز در بازار این استان است تا هفته آینده خلأ بازار سیمان رفع و وارد تعادل می‌شود.

وی افزود: متاسفانه در روز‌هایی که سیمان به‌علت مشکل با کمبود مواجه شد، برخی متخلفان از این فضا سوءاستفاده کردند و قیمت سیمان را تا ۲ برابر در بازار بالا بردند و گران‌تر به افراد نیازمند فروختند.

رستمی تصریح کرد: با راه‌اندازی دوباره کارخانه سیمان امیدواریم کمبود سیمان در بازار چهارمحال و بختیاری رفع شود.

وی یادآور شد: اکنون قیمت هر تن سیمان پاکتی مقابل کارخانه چهار میلیون و ۸۵۰ هزار ریال و هر تن سیمان فله سه میلیون ریال است.

رستمی اظهار داشت: امیدواریم با احتساب کرایه حمل و نرخ مصوب، سیمان به همان نرخ مصوب ۲ ماه قبل بازگردد و به‌دست مصرف کننده برسد.

مدیرعامل کارخانه سیمان شهرکرد نیز گفت: این کارخانه روزانه سه هزار و ۳۰۰ تن کلینکر و سالانه افزون‌بر یک میلیون تن تولید دارد.

حسن رضایی تاکید کرد: مشکلات کارخانه سیمان شهرکرد از حدود ۲ ماه قبل به دنبال سهمیه‌بندی برق و الزام به فعالیت با ۱۰ درصد ظرفیت شروع شد که به‌علت قطع و وصل برق و بروز مشکل در کانال و کابل‌های برق یک ماه، مشکل تولید بروز کرد.

وی افزود: در این مدت برابر نیمی از ظرفیت فروش، از محل ذخیره‌سازی سیمان در کارخانه سیمان شهرکرد تامین شد و اکنون خوشبختانه این مشکل با تلاش نیرو‌های این کارخانه رفع شده است.

رضایی تصریح کرد: ۵۰ درصد تولید کارخانه سیمان شهرکرد در داخل فروخته و ۵۰ درصد در خارج از کشور مانند صادرات به عراق، امارات، عمان و آفریقا عرضه می‌شود.

وی با اشاره به اجباری شدن حضور کارخانه‌های تولیدی و شرکت‌های اقتصادی در بورس یاداور شد: کارخانه سیمان شهرکرد در بورس پذیرش شده و منتظر تایید است.

رضایی اظهار داشت: خرید و فروش سیمان در بورس، قیمت‌های معامله را شفاف و دست دلالان و واسطه‌ها در بازار این محصول قطع می‌کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز چهارمحال و بختیاری نیز گفت: تلاش برای حمایت از تولید و اشتغال و ایجاد فرصت‌هایی برای رفع مشکل اشتغال ضروری است.

عبدالرضا علی‌محمدی تاکید کرد: کارخانه سیمان شهرکرد به‌علت مشکلات برق دچار حادثه شد و نتوانست مدتی فعالیت و تولید داشته باشد.

وی افزود: در نشست‌های مختلفی قرار شد که کمبود سیمان در بازار چهارمحال و بختیاری مدیریت شود و فشار آوردیم تا در زمان کوتاه‌تری مشکل کارخانه سیمان شهرکرد رفع شود که با تلاش‌های شبانه‌روزی این مجموعه مشکلات برق رفع و تولید این کارخانه آغاز شد.

علی‌محمدی تصریح کرد: البته سیاست قوه قضاییه در بحث حمایت از تولید و اشتغال، علاوه بر سودآوری و ارزآوری برای کشور، در حوزه مسائل اجتماعی هم نقش دارد.

وی یادآور شد: افزایش اشتغال و تولید منجر به کاهش مشکلات، کم شدن آسیب‌های اجتماعی و پائین آمدن میزان جرائم می‌شود.

علی‌محمدی اظهار داشت: در همین راستا افزایش اشتغال جوانان باعث کاهش طلاق، بهبود تربیت فرزندان و کم شدن ورودی انواع پرونده‌ها به دادگستری خواهد شد.

سوم مردادماه سال‌جاری تغییر ولتاژ برق در یکی از پُست‌های کوره سیمان کارخانه سیمان شهرکرد باعث بروز آتش‌سوزی در یکی از مشعل‌های کوره شد که با اعزام گروه‌های آتش‌نشان از بروجن و فرخ‌شهر و همچنین آتش‌نشانی کارخانه آتش‌سوزی مهار شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) چهارمحال و بختیاری

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده