تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۳۱
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۲۲۴۹۳۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کارخانه سیمان شهرکرد با ظرفیت ۳ هزارتن به چرخه تولید باز می‌گردد

‌می‌متالز - کارخانه سیمان شهرکرد در چهارمحال و بختیاری که به دلیل کمبود برق و آتش‌سوزی تعطیل شده بوده از فردا نهم شهریور دوباره آغاز به کار خواهد کرد.

به گزارش می‌متالز، ماه گذشته که قطعی برق در سراسر کشور مشکلاتی را برای مردم به‌وجود آورده بود، مسوولان را برآن داشت تا برای رفع کسری برق، چرخ تولید برخی کارخانه‌ها را متوقف کنند که در این رابطه کارخانه سیمان چهارمحال و بختیاری تعطیل شد، اما بعد از رفع ممنوعت تولید به دلیل کسری برق، این کارخانه دچار آتش‌سوزی شد و از فعالیت صد درصدی بازماند که اکنون با رفع مشکلات فنی مجددا به عرصه تولید باز کشت.

با تعطیلی کارخانه سیمان شهرکرد، عملا میزان تولید سیمان به صورت چشمگیری کاهش یافت و مشکلات فراوانی برای صنعت مسکن‌سازی و ساخت و ساز‌های عمرانی استان به‌وجود آورد.

بعد از مسائل بسیاری از کار‌ها و فعالیت‌ها با سرعت کمتری دنبال شدند و میزان موجودی سیمان در استان کاهش پیدا کرد و همین مساله کمیاب شدن سیمان را به همراه داشت وموجب گران شدن قیمت این کالای ضروری در بازار شد.

اکنون تقریبا بعد از یک ماه از تعطیلی کارخانه شهرکرد، معاونت صنایع سازمان صمت استان از روشن شدن مشعل کارخانه سیمان شهرکرد خبر داد و گفت: از فردا ۹ شهریورتولید سیمان در این کارخانه از سر گرفته شود.

محمدکاظم منزوی اظهار کرد: مشعل کارخانه سیمان شهرکرد روشن شد، این کارخانه در ماه گذشته به‌علت کمبود و قطعی برق برای تولید دچار مشکلات فراوانی بود.

معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری افزود: برای بازگشت این کارخانه به روال عادی باید، دمای مشعل به بالای ۱۶۰۰ درجه سانتی‌گراد برسد، پیش‌بینی می‌شود از فردا تولید سیمان در این کارخانه از سر گرفته شود.

وی با بیان اینکه اولویت در تولید سیمان در کارخانه سیمان شهرکرد تامین نیاز چهارمحال و بختیاری است، گفت: با حداقل تولید روزانه ۱۰۰۰ تن سیمان مشکل مشکل کمبود این کالا در استان رفع می‌شود و در هفته‌های آتی قطعا تولید این کارخانه افزایش پیدا خواهد کرد و مشکل کمبود رفع می‌شود.

قیمت سیمان تغییری نمی‌کند


معاون بازرگانی صمت چهارمحال بختیاری هم اظهار کرد: با آغاز مجدد کارخانه شهرکرد، میزان تولید سیمان به حالت عادی بازخواهد گشت و به دست مصرف کنندگان خواهد رسید.

جهانبخش مرادی درباره شایعه افزایش قیمت سیمان اظهار کرد: قیمت سیمان با افزایش همراه نیست و تعیین قیمت‌ها و نرخ‌گذاری‌ها در اختیارکارخانه‌ها و استان نیست. قیمت‌ها از سوی سازمان حمایت از تولیدگنندگان و مصرف کنندگان تعیین و ابلاغ می‌شود که در این رابطه تاکنون دستوری برای افزایش قیمت سیمان صادر نشده است.

وی درباره افزایش قیمت سیمان در بازار‌های غیر رسمی عنوان کرد: کسی منکر تخلف در این رابطه نیست، اما در مدت تعطیلی کارخانه و کاهش تولید سیمان، بازرسان ما دائما فعالیت مراکز فروش و انبار‌ها را رصد و با هرگونه تخلفی برخورد می‌کردند. زیرا مراکز فروش، غیر از نرخ مصوب حق فروش سیمان را ندارند. با این توصیف شنیده‌ها حاکی از آن است که در مراکز غیر رسمی تخلفاتی در این رابطه صورت گرفته است.

مرادی افزود: زمزمه‌هایی از دولت قبلی به گوش می‌رسید که بحث فروش سیمان را به بورس واگدار کنند که در صورت اجرای این تصمیم‌گیری بی شک قیمت سیمان تغییر خواهد کرد، اما این مساله اکنون برای به اجرا در آمدن، مستلزم تصمیم دولت کنونی است و هنوز در این رابطه اقدامی صورت نگرفته است.

معاون بازرگانی صمت چهارمحال بختیاری توضیح داد: بعد رفع تعطیلی کارخانه مزبور برای کاهش مصرف برق، کارخانه سیمان شهر کرد کار تولید را از سر گرفت، اما دچاره آتش‌سوزی شد و کوره آن به شدت آسیب دید که این مشکل فنی اکنون برطرف شده و تولید از سرگرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: در این مدت هم کارخانه فعالیت خود را داشت و در کلینگر کارآسیاب انجام و میزان قابل توجهی سیمان تولید و عرضه می‌شد.

مرادی همچنین اظهار کرد: سیمان شهر کرد با ظرفیت تولید ۳۰۰۰ هزاتن سیمان در روز تنها کارخانه تولیدی استان است، اما ساخت کارخانه دیگری در حال انجام است که با تکمیل و بهره‌برداری از آن، چهارمحال و بختیاری در این رابطه خودکفا خواهد شد.

منبع: همشهری آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده