تاریخ: ۰۷ تير ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۰۶
بازدید: ۲۹۸
کد خبر: ۲۱۶۰۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

نظارت راهکار حل آشفتگی بازار سیمان چهارمحال و بختیاری/ نوشدارو بعد از مرگ سهراب؟

‌می‌متالز - درحالی اکنون بازار سیمان چهارمحال و بختیاری از آشفتگی خارج شده است که این خارج شدن به سبب نظارت‌ها و بازرسی‌ها صورت گرفته است، اما سوال اینجاست که چرا زودتر نظارت‌ها انجام نمی‌شود تا بازار هم دچار التهاب نشود؟

به گزارش می‌متالز، تولید از ارکان با اهمیت و استراتژیک توسعه و عدم وابستگی بوده که می‌تواند سبب رشد و استقلال جوامع و جلوگیری از رکود اقتصادی شود.

توزیع نیز از دیگر شاخصه‌های توسعه‌یافتگی به شمار می‌رود که در صورت وارد شدن خلل به آن، بازار دچار تنش‌های اقتصادی و اجتماعی شده و قیمت محصولات نیز تحت تأثیر رخداد‌های مختلف از قبیل احتکار، قاچاق و بازار سیاه تغییر پیدا می‌کند.

همانطور که نظم و انسجام در تولید ضروری است، انضباط و استمرار در نظام توزیع نیز اهمیت خاصی دارد و عدم رعایت این مهم می‌تواند موجب اخلال در بخش‌های متعدد بازار شود بنابراین نیاز به سیاست‌گذاری‌های متناسب با هر شرایط از الزامات ثبات بازار خواهد بود.

اما برخی مواقع در اثر مشکلات مختلف مانند عدم توان تأمین مواد اولیه، تحریم، عدم برنامه‌ریزی مناسب و سیاست‌گذاری‌های صحیح، مشکلات اقتصادی و. نظام تولید یا توزیع یا هر دو دچار آسیب‌هایی می‌شوند که کمیابی و نایابی محصول یا کالا، احتکار، گران‌فروشی و قاچاق نیز به دنبال آن پدید می‌آید.

مضاف بر این موارد برخی محصولات در مقاطعی دچار کمبود و تقاضای بالا می‌شوند که تقاضای بالا نیز از مسائل تنش‌زا در بازار خواهد بود.

سیمان یکی از کالا‌هایی است که مدت مدیدی در بسیاری از مناطق کشور به ویژه استان چهارمحال و بختیاری نوساناتی را پشت سر گذاشت و کمبود آن چالش‌های زیادی برای مردم و پیمانکاران ساختمان ایجاد کرد که با تدابیر صورت گرفته اکنون به ثبات نسبی رسیده است.

احتکار و کاهش تولید دو مساله‌ای بود که مسوولان استان چهارمحال و بختیاری در ماه ابتدایی سال جاری، برای آشفتگی بازار سیمان بیان کرده بودند که همین مساله سبب کمبود سیمان در بازار شده بود. اکنون پس از گذشت حدود ۱ تا ۲ ماه از نوسانات بازار سیمان، باید این سرانجام این آشفتگی را بررسی کرد.

البته فقط استان چهارمحال و بختیاری دچار آشفتگی بازار سیمان نشده بود، بلکه چند استان دیگر هم این مشکل را داشتند، تا جایی که نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی در اول خرداد سال جاری بیان کرده بود: «طرح تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت صمت پیرامون نابسامانی و آشفتگی بازار فولاد و سیمان کشور در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است.»


محکومیت محتکران بازار سیمان استان به جزای نقدی


محمدرضا عمرون مدیرکل تعزیرات حکومتی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در خصوص بازرسی‌های مربوط به سیمان از ۱۷ واحد صنفی توزیع سیمان در شیفت‌های صبح و بعدازظهر به منظور پیشگیری از تخلفات احتمالی از جمله احتکار و گران‌فروشی بازرسی مشترک انجام و ۱۲ واحد تذکر و برای مابقی گزارش تهیه شد.

وی تصریح کرد: در ادامه تعداد ۵ فقره پرونده تشکیل و به این اداره کل ارسال که به تعداد ۳ فقره رسیدگی و متخلفان به لحاظ تخلف احتکار به پرداخت مبلغ ۲۵۷ میلیون ریال به‌عنوان جزای نقدی محکوم و سایر پرونده‌ها در حال رسیدگی است.


شرط انتقال تامین داخل استان است


غلامرضا قائدامینی، معاون بازرسی، نظارت و مبارزه با قاچاق سازمان صمت استان با اشاره به چالش‌های کمبود سیمان و کارخانه‌های تولیدی آن در برخی استان‌های کشور، تشریح کرد: سیمان در دو استان هرمزگان و فارس کشور دچار کمبود شده بود که به همین دلیل از چهارمحال و بختیاری انتقال پیدا می‌کرد و سبب کمبود در این استان شده بود.

وی با اشاره به تشدید بازرسی‌ها طی ماه‌های گذشته، بیان داشت: به منظور جلوگیری از کمبود سیمان و قاچاق آن از استان به سایر استان‌ها صادرات این کالا را ممنوع کردیم و تا مدت‌ها سیمان از کارخانه خارج نمی‌شد.

قائدامینی با اشاره به نظارت شبانه‌روزی بر فروشگاه‌ها، انبار‌های سطح شهر و انبار کارخانه‌های سیمان، ادامه داد: در حال حاضر خروج سیمان از چهارمحال و بختیاری به شرط تامین بازار داخل این استان صورت می‌گیرد.


آرامش به بازار سیمان استان بازگشت


مهران محبیان‌زاده، عامل توزیع سیمان چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه کارخانه سیمان شهرکرد روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ تن تولید دارد، عنوان داشت: بازرسی‌های لازم از انبار‌ها و کارخانه‌های استان از سوی دستگاه‌های مرتبط انجام می‌شود و خروج سیمان از استان ممنوع و همین امر موجب برگشت بازار این محصول به حالت عادی شد.

وی با اشاره به اینکه اکنون هیچ مشکلی در تولید و توزیع سیمان در چهارمحال و بختیاری نداریم، بیان کرد: در حال حاضر سیمان تولیدی کارخانه‌ها در استان توزیع و به اندازه کافی در بازار وجود دارد که در صورت مازاد این محصول به سایر استان‌ها انتقال داده می‌شود.

آرامش در بازار سیمان استان در حالی است که در ماه‌های پیش به دلیل توزیع نامناسب سیمان، احتکار و خروج سیمان از استان، این مصالح ساختمانی در استان دچار کمبود شده بود و به راحتی پیدا نمی‌شد.

اکنون که در فصل ساخت و ساز قرار داریم، نیاز به سیمان بیشتر حس می‌شود، برای همین باید نظارت‌ها تشدید شود تا دوباره دچار کمبود سیمان در این فصل از سال نشویم.

به نظر می‌رسد این رویه که اول بخشی از بازار دچار کمبود شود و بعد نظارت‌ها و بازرسی‌ها تشدید شود، رویه مناسبی نبوده و سبب التهابات بازاری می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده