تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۲۷۹
کد خبر: ۲۰۶۱۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آشفتگی بازار سیمان در استان چهارمحال و بختیاری ادامه دارد/ احتکار یا کاهش تولید مساله این است

‌می‌متالز - چندوقتی است زمزمه‌هایی از احتکار سیمان در استان چهارمحال و بختیاری به گوش می‌رسد که شائبه‌های مختلفی از جمله احتمال گران شدن و انتقال به سایر استان‌ها در مورد آن مطرح می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مساله احتکار در هر شکلی آثار مخربی همراه خود دارد که بر اقشار و طبقات مختلف جامعه وارد می‌سازد، اختلال در نظام توزیع کالا و تحت فشار قرار گرفتن طبقات ضعیف جامعه از جمله آثار مخربی است که احتکار به همراه خود دارد.

همچنین احتکار باعث می‌شود نرخ تورم بالا رود و فروشنده و تولیدکننده تا مرز ورشکستگی پیش روند، برای همین مقابله و نظارت بر نظام توزیع یک کالا، اهمیت دوچندانی دارد، خصوصا آنکه در وضعیت و شرایط اقتصادی موجود عده‌ای همواره به دنبال سودجویی بیشتر هستند.

احتکار در مصالح ساختمانی مانند سیمان، معضلی است که کم و بیش برخی از مناطق کشور را درگیر کرده و استان چهارمحال و بختیاری هم از این مساله مبرا نیست. احتکار مصالح ساختمانی علاوه بر اینکه موجب گرانی می‌شود، تورم را نیز در پی دارد، همچنین در نهایت باعث گران شدن زمین مسکونی و سکونتگاه‌های شهری و روستایی می‌شود.

مصالح ساختمانی بدانجا اهمیتش بیشتر می‌شود که بنابر آمار درمی‌یابیم کشور با کمبود مسکن روبرو است و از طرفی با شروع فصل گرما که فصل ساخت و ساز برای استان چهارمحال و بختیاری است، نیاز به مصالح ساختمانی بیشتر می‌شود.

سیمان چهارمحال و بختیاری احتکار می‌شود

الله‌کرم نصیری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری در نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار استان در سال جدید از احتکار سیمان در استان خبر داد و گفت: سیمان احتکار شده به بقیه استان‌ها منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم نظارت تعزیرات حکومتی استان بر عوامل فروش سیمان و بازرسی انبارها، اضافه کرد: سیمان در برخی شهرستان‌های استان توزیع نمی‌شود، همچنین سقف فروش آن ۵۰۰ تن است که در مناطق محروم مانند ارمند و بازفت سقف فروش باید کاهش یابد.

احتکار نداریم؛ کاهش تولید چرا!

نورالله شمسی‌پور، رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی و بهداشتی شهرستان شهرکرد گفت: کارخانه‌ها قصد افزایش قیمت سیمان با توجه به تورم را دارند، اما این اجازه به آن‌ها داده نشده و به همین دلیل برای آن‌ها تولید به‌صرفه نیست.

وی افزود: سیمان احتکار نمی‌شود و هیچ کسری در استان نداریم بلکه برخی کامیون‌داران و افرادی که در حال ساخت خانه هستند به‌منظور خرید قبل از گرانی، آن را خریداری و در انبار یا خانه خود احتکار می‌کنند.

رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی و بهداشتی شهرستان شهرکرد با بیان اینکه بازرسان سازمان صمت استان در نظارت‌های انجام شده از انبار‌های کارخانه سیمان متوجه وجود مکفی سیمان شده‌اند، عنوان داشت: مصالح‌فروشان نقدینگی کافی برای خرید ندارند و گرانی مواد اولیه تولید سیمان نیز از دیگر دلایل کمبود تولید است.

سیمان به استان‌های دیگر ارسال می‌شود

مهران محبیان‌زاده، یکی از عوامل فروش سیمان در شهرکرد نیز عنوان داشت: چون اجازه افزایش قیمت سیمان را نداده‌اند برای کارخانه‌دار به‌صرفه نیست که تولید داشته باشد و تولید را کاهش داده که همین مقوله موجب کمبود آن در بازار شده است.

وی با اشاره به دیگر دلایل کمبود سیمان در بازار، افزود: کارخانه‌های استان فارس تولید ندارند و به همین دلیل به کارخانه‌های استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان فشار وارد و بخش زیادی از سیمان تولیدی به استان فارس منتقل می‌شود.

عامل فروش سیمان شهرکرد، صادرات کلینکر خام به عنوان مواد اولیه تولید سیمان را از دیگر دلایل کمبود سیمان در بازار برشمرد و خاطرنشان کرد: کارخانه‌ها، سیمان، سیمان سفید و کلینگر را به دلیل سوددهی بیشتر صادر می‌کنند.

وی از مسوولان استانی سازمان صمت خواست که پیگیری‌هایی انجام و مقرر شود نظارت بر توزیع بیشتر و انتقال با صدور بارنامه انجام شود و تاکید کرد: باید از صادرات جلوگیری و اجازه دهند قیمت سیمان به صورت متعادل با درصد تورم افزایش پیدا کند.

احتکار سیمان اکنون یک مساله مبهم است، یا بنابر سخنان معاون استاندار احتکار صورت می‌گیرد و یا بنابر سخنان مسوولان مربوطه این مصالح ساختمانی، احتکاری وجود ندارد. آنچه که اهمیت زیادتری دارد این است که در هر دو صورت باید نظارت‌ها بیشتر شود و دستگاه‌های نظارتی، مراقبت بیشتری بر نظام توزیع این کالا داشته باشند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده