به گزارش می متالز، کشور ما در نظام توزیع محصولات فولادی در سطح خردهفروشی به طور جدی نیاز به یک بازنگری دارد. در مطالعات صورت گرفته مشخص گردید به واسطه تعدد لایههای واسطهگری و عدم وجود نظام مشخص و مدون در قیمتگذاری برای سطوح واسطهها، مبالغ بسیار زیادی از سیستم تولید خارج و بدون تأثیرگذاری در کاهش قیمت مصرفکننده نهایی، نصیب افرادی خاص میگردد. لذا به همین دلیل، ضرورت بازنگری در سیستم توزیع محصولات فولادی در سطح خردهفروشی بیش از پیش شاخص شده است و امروز شرکت فولاد متیل به آن پرداخته است.
محسن رضیعی، مدیرعامل شرکت فولاد متیل ابتدا ضمن تشریح فعالیتهای شرکت فولاد متیل با اعلام اینکه از سال ۷۲ و از زمان آغاز فعالیت شرکت، نیاز صنایع پاییندستی توسط مراکز خدماتی تأمین میشد، ولی نظر به توسعه صنعت و ظرفیتهای ایجاد شده، عملاً نوع فعالیت مراکز خدماتی نیز بهویژه از زمان ورود بورس به عرضه فولاد تحت تأثیر قرار گرفت.
شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات تخت فولادی در خاورمیانه از دو طریق محصولات خود را به دست مشتریان میرساند، یکی از طریق بورس است که طی آن محصولات فولادی برای تولیدکنندگان عمده طبق شرایط خاص خود عرضه میشود و فولاد مبارکه با مکانیزم شفاف با کمترین قیمت مستقیماً به دست تولیدکنندگان بزرگ و متوسط میرساند و در واقع تکلیف آن روشن است. اما نکته مهم و اساسی و پارامتر دومی که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و تمام سعی ما نیز هماینک در ایجاد ساماندهی آن است، موضوع تقسیم عادلانه سود در شبکه تولید و توزیع زنجیره خردهفروشی است که قرار است در قالب ایجاد استارتآپ محقق شود.
مدیرعامل فولاد متیل خاطر نشان کرد که اولین گام ما با استفاده از زیرساختهای IT، بهرهگیری از استارتآپ توزیع محصولات فولادی است که حدود یک ماه پیش عملاً در همایش “نشست تخصصی زنجیره توزیع، چالشهای پیشرو و استراتژیهای جدید” از آن رونمایی شد. این حرکت در واقع بنابر تأکید عظیمیان، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه و در راستای ایفای نقش اجتماعی فولاد مبارکه صورت گرفته تا طی آن از حقوق مشتریان محافظت شود و اجازه داده نشود با محصولات فولاد مبارکه واسطهگری صورت پذیرد و از مشتریان پول اضافی دریافت شود.
رضیعی با اشاره به این که یکی از اصلیترین اهداف استارتآپ توزیعی یاد شده، تقسیم سود به شکلی کاملاً منطقی و عادلانه در شبکه تولید و توزیع است، تأکید کرد که هدف شرکت فولاد متیل با ایجاد چنین سیستمی آن است که از زمان تولید تا رسیدن به دست مشتری، هر بخشی یک حاشیه سود طبق عرف و منطق حاکم بر تجارت داشته باشد و تمام بازیگران به اندازه ارزشافزودهای که ایجاد میکنند سود ببرند.
طبیعی است، در گروه و اولویت اول، فعالان صنعت فولاد هستند که سرمایههای خود را در این صنعت به کار گرفتهاند، گروه دوم نیز آن دسته از افراد حقیقی و حقوقی هستند که در کنار مراکز خدماتی تلاش میکنند تا محصولات فولاد مبارکه را در سیستم خردهفروشی توزیع نمایند.
به گفته او، گروه سوم شبکه حمل و نقل است که یکی از مهمترین ارکان محسوب میگردد و نهایتاً گروه آخر نیز سهم مراکز خدماتی است که این گونه کالاها را برش داده و روی محصول ارزشافزوده ایجاد مینمایند و در صورت نیاز مشتری به صورت نیمه ساخته و یا ساخته شده عرضه میکنند.
مدیرعامل فولاد متیل تأکید کرد که چون امروز این تناسب و تسهیم سود در زنجیره توزیع به صورت عادلانه وجود ندارد، مراکز خدماتی نیز در وضعیت نامناسبی از منظر استفاده از ظرفیتهای ایجاد شده خدمات، قرار نگرفتهاند و عملاً هیچ ظرفیتی برای تحقیق و توسعه باقی نمانده است، زیرا حاشیه سودی وجود ندارند که به دنبال ارایه خدمات جدید باشند. بنابراین بسیار طبیعی و واضح است که وجود شبکه توزیع نامناسب، باعث ضعیف شدن صنایع پاییندستی و مصرفکنندگان نهایی نظیر سازندگان قطعه، لوازم خانگی و… میشود.
وی با اعلام این که ما طی تحلیلی که در یکی از همایشها عنوان کردیم، روند تولید فولاد در مقایسه با روند جهانی بالاتر، ولی سرانه مصرف ظاهری پایینتر است و این بدان معناست که دولت، ظرفیت مناسبی برای مصرف ایجاد نکرده و با تغییر شرایط اقتصادی، هم صنایع و هم اشتغال با مشکل مواجه شدهاند، گفت: در این شرایط ظرفیتسازی جهت صادرات محصولات فولادی فراهم شده است اما این محصولات قابلیت مصرف در صنایع پاییندست را ندارند، در حالی که در کشوری مانند ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد این ظرفیت تولید به صنایع پاییندست وارد شده و صنایع یاد شده به امر صادرات پرداختهاند. لذا در این کشور با جمعیت مشابه ما، سرانه مصرف ظاهری بسیار بالاتر است که حاکی از توسعه صنایع پاییندست است.
لذا دولت برای تحقق چشمانداز فولاد در افق ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد و نیز رونق همه بخشها باید تدابیر خاصی را بیندیشد، ولی آنچه که به رسالت ما برمیگردد، معرفی و تحقق اهداف استارتآپ به عنوان تنها راه حل ساماندهی نظام توزیع و بهبود وضعیت خردهفروشی و نهایتاً توزیع سود عادلانه است تا از این طریق تأمین مواداولیه صنایع کوچک و متوسط پاییندست با قیمت تمامشده کمتری تأمین گردد و به توانمندسازی این صنایع کمک نماید هرچند این اقدام به تنهایی کافی نیست و این صنایع نیاز به حمایتها و مشوقهای دیگری برای تولید دارند.
بنابراین تعریف نقش دقیق و علمی برای بازیگران این سیستم مطابق معیارهای جهانی از ضروریات است. او با ذکر مثالی در این خصوص گفت: شما بارها شنیدهاید که گفته میشود انجام کار کشاورزی برای باغداران، مقرون به صرفه نیست و حتی چیدن میوه نیز برای آنها صرفه اقتصادی ندارد، ولی مردم باید همان میوه را با قیمتهای گزافی از بازار تهیه کنند! طبیعتاً دلیل آن وجود شبکه نامناسب توزیع است و علت دیگری متصور نیست.
مدیرعامل فولاد متیل افزود، پیشبینی میشود سایر عرضهکنندگان فولاد نیز برای عرضه محصولاتشان با توجه به ظرفیت فولاد مبارکه به این استارتآپ بپوندند و حتی این استارت آپ، فراتر از داخل کشور نیز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. گرچه مبنای کار ما عرضه ورق است، ولی اگر کسی بخواهد فولاد دیگری عرضه کند، مانعی وجود نخواهد داشت، زیرا اساساً ذات استارتآپ آن است که با ایجاد یک رسالت در بازار و سپس آغاز وظایف جدید، رسالت اجتماعی که مبنای آن کاهش بهای تمام شده برای مصرفکننده پشت فنس فولاد مبارکه یا هر تولیدکننده دیگری است، محقق شود.
رضیعی در پاسخ به این سوال که منابع تأمین مالی این استارتآپ چگونه خواهد بود، تصریح کرد که در این زمینه نیز با همکاری یکی از بانکها مقرر شده که سازوکاری فراهم گردد تا تأمین مالی و اعتبار به مشتریان خرد و کلان در این سیستم با هزینه مالی کمتر از قیمت تأمین مالی در سیستم عادی بانکها و بازار صورت پذیرد. حتی این امکان نیز وجود دارد تا کسانی که هم اکنون به تأمین مالی برای برخی مشتریان و مصرفکنندگان فولادی اقدام مینمایند همچنان با ضوابط خاصی و در چارچوب قوانین و مقررات پولی و بانکی کشور بتوانند برای همان مشتری تأمین مالی انجام دهند.
در این روش فعالان واقعی صنعت فولاد شناسایی، ثبت نام و اعتبارسنجی میشوند که در نهایت به صورت اتوماتیک خرید و فروش صورت میگیرد. به گفته وی، مقدمات اجرایی استارتآپ فوق آغاز شده و بر اساس آن شورای سیاستگذاری در شرکت فولاد مبارکه تشکیل شده و پیشبینی میشود از ابتدای سال ۹۹ بخشهایی از این استارتآپ آغاز بهکار کند.
مدیرعامل فولاد متیل در ادامه به موضوع ایجاد “تابلوی قیمت” برای محصولات تخت را یادآور شد و تأکید کرد که ما اساساً در این بخش به دنبال افزایش سود نیستیم، بلکه به دنبال کاهش قیمت هستیم. در این تابلوی قیمت کالاهای ما برای مشتریان خرد بهطور شفاف اعلام و آنان (مصرفکنندگان نهایی) مطمئن خواهند شد که خرید محصولاتشان بر پایه قیمتهای منطقی (و نه کاذب) صورت میپذیرد.
رضیعی در پایان همچنین دیگر فعالیتهای فولاد متیل را مورد اشاره قرارداد و ضمن تشریح فعالیت بخش معدنی این مجموعه گفت: فولاد متیل مطالعات خود را در چند محدوده و ذخیره آغاز کرده است و سیاست ورود به معادن کوچک کماکان به عنوان یکی از سیاستهای فولاد مبارکه در بدنه شرکت فولاد متیل نیز وجود دارد لذا فعالیتهای معدنی و تأمین مواد اولیه برای شرکت فولاد مبارکه در دستور کار شرکت ماست.
ضمنآنکه با هدف همافزایی و هماهنگ با شرکتهای تخصصی حوزه ریلی در حال برنامهریزی برای بهینه شدن وضعیت حمل و نقل محصولات فولادی در کشور هستیم تا به هدف یاد شده و استفاده از ظرفیتهای موجود دست یابیم.
وی افزود، طبق اساسنامه شرکت فولاد متیل، این شرکت مجوز فعالیتهای بازرگانی را نیز داراست و تلاش خواهد کرد در راستای اهداف کلی کشور و به ویژه فولاد مبارکه اقدام به صادرات محصولات فولادی و توسعه این بخش کند.
گفتنی است، شرکتهای آهن و فولاد نور، فولاد درخشان اراک، سهند آغاز تبریز، فولادگستر یزد، آهن و فولاد توس، صنیع کاوه تهران، فولاد سدید ماهان، آهن و فولاد اصفهان، آرتاویل ساخت اردبیل، پردازش فرآیند فولاد البرز و فولاد ساخت جنوب از جمله مراکز زیر مجموعه فولاد متیل هستند که نقش مراکز خدماتی در توزیع محصولات فولاد مبارکه را برعهده دارند.