تاریخ: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۴۷
بازدید: ۳۶۳
کد خبر: ۷۱۷۰۷
سرویس خبر : متالورژی و مواد
تولیدکنندگان نسوز در حاشیه نمایشگاه متافو مطرح کردند:

نسوزهای داخلی قابل اعتمادتر هستند

می متالز - دیرگدازها این روزها بازار به‌نسبت خوبی دارند و با توجه به تمایل مصرف‌کنندگان به استفاده از نسوزهای داخلی، این صنعت از رونق خوبی برخوردار شده است.
نسوزهای داخلی قابل اعتمادتر هستند

به گزارش می متالز، در این میان، تولیدکنندگان داخلی نسوز معتقدند که تحریم‌ها برای آنها تبدیل به فرصت شده است و مصرف‌کنندگان نسوز با منع واردات، تمام نیاز خود را از داخل تامین و خریداری می‌کنند. گفتنی است در رقابت بین محصولات داخلی و خارجی و نرخ تمام‌شده آنها، محصولات داخلی قدرت رقابت‌پذیری بیشتری دارند. در ادامه گفت‌وگو با ۲تن از فعالان این حوزه در حاشیه نمایشگاه متافو که هفته گذشته برگزار شد را می‌خوانید.

 

بازاری رو به راه

محمود مولایی، مدیرعامل شرکت نسوز امیران وضعیت بازار نسوز کشور، اظهارکرد: واحد ما با تولید آجرهای نسوز صنعتی کار خود را آغاز کرد، اما بعد به سمت تولید آجرهای نمای ساختمان رفت و درحال‌حاضر، با رکود ساخت‌وساز، به تولید آجرهای نسوز صنعتی تمایل پیدا کرده و هم اکنون علاوه بر نیاز داخل صادرات نیز داریم، البته با حدود ۷۰ درصد ظرفیت مشغول به فعالیت هستیم و ۳۰ درصد ظرفیت تولید واحد ما، بدون استفاده مانده است.
مولایی ادامه داد: کارخانه‌های ذوب به‌دلیل استفاده از کوره‌های بزرگ، نیاز به آجرهای نسوز دارند و با وجود فعالیت این کارخانه‌ها در کشور، صنعت نسوز بازار به نسبت خوبی دارد.
وی عنوان کرد: وضعیت بازار نسوز به‌طور کلی خوب است و استفاده از محصولات نسوز داخلی نسبت به محصولات مشابه خارجی برای مصرف‌کنندگان به‌صرفه‌تر است؛ از این‌رو، صنایع گوناگون بخش قابل‌توجهی از نیاز خود را از کارخانه‌های داخلی تامین می‌کنند. البته با وجود اینکه فروش آجرهای نسوزها در بخش ساختمان با رکود همراه شده، اما بازار آجرهای نسوز صنعتی رونق دارد.
این فعال حوزه نسوز در ادامه با اشاره به دسته‌بندی تولید آجرهای نسوز در بخش صنعتی افزود: آجرهای نسوز در انواع گوناگون تولید می‌شوند. کوره‌های ذوب در واحدهای فولادسازی به نسوزهای خاصی نیاز دارند و کوره‌های مورد استفاده در کارخانه سیمان نسوزهای دیگری را مورد استفاده قرار می‌دهند. تا پیش از این برخی نسوزهای خاص به کشور وارد می‌شد. البته در آن زمان بیشتر پیمانکاران چینی بودند و بیشتر داده‌هایی را به شرکت‌های ایرانی می‌دادند که فقط شرکت‌های چینی بتوانند نسوزهای آنها را تامین کنند.
مولایی ادامه داد: درحال‌حاضر، از یک سو اختلاف نرخ نسوزهای داخلی و خارجی زیاد شده است و ازسوی دیگر، شرکت‌های ذوب و سیمان به نسوزهای داخلی بیشتر از نسوزهای خارجی اعتماد پیدا کرده‌اند.
مولایی درباره تامین مواد اولیه واحدهای تولیدکننده نسوز خاطرنشان کرد: بیشتر مواد اولیه تولید محصولات نسوز در داخل کشور تامین می‌شود. البته بخش کوچکی از نیاز کشور به نسوزهای خاص؛ یعنی حدود ۲۰ درصد را با واردات تامین می‌کنند. مانند آجرهای سیلیسی که مواد اولیه آنها باید از خارج تهیه شود. در این زمینه نیز برخی تولیدکنندگان داخلی دولومیت را جایگزین مواد اولیه این آجرهای نسوز کرده‌اند. این نسوزهای وارداتی در فرآیند بومی‌سازی هستند، چراکه واحدهای تولیدی کشور این قابلیت و توانمندی را دارند که این نسوزهای ویژه را نیز در داخل تولید کنند.
وی در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان نسوز چیست، عنوان کرد: مشکل فعالان این بخش مانند بیشتر تولیدکنندگان کشور است. به‌عنوان نمونه، مالیات ارزش‌افزوده، بیمه و موضوع‌های بانکی جزو مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان به‌شمار می‌روند.

 

فرصت تحریم‌ها و رونق نسوزها

سعید ثابت، مدیر فروش شرکت فرآورده‌های نسوز تبریز نیز درباره وضعیت بازار نسوز کشور در حاشیه نمایشگاه متافو، اظهار کرد: بازار صنعت نسوز نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری دارد و واحدهای تولیدی آن از رونق بیشتری برخوردار شده‌اند. یکی از دلایل رونق واحدهای نسوز به موضوع تحریم‌ها بازمی‌گردد، چراکه تا پیش از این برخی شرکت‌هایی که از آجرهای نسوز استفاده می‌کردند، ترجیح می‌دادند با واردات نیاز خود را به این محصولات تامین کنند. از سال گذشته و با شروع تحریم‌ها و منع واردات این محصولات، تمامی کارخانه‌هایی که به آجر نسوز نیاز دارند نیاز خود را از داخل تامین می‌کنند.
ثابت در ادامه تاکید کرد: تحریم‌ها به نوعی برای صنعت نسوز، تبدیل به یک فرصت شده است. این صنعت از یک سو نیاز داخل را تامین می‌کند و از سوی دیگر برای صادرات محصولات خود، رقابت‌پذیری پیدا کرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در تامین مواد اولیه با مشکلی روبه‌رو نیستید، عنوان کرد: کارخانه‌های نسوز بیشتر مواد اولیه خود را از داخل تامین می‌کنند و در این زمینه مشکل چندانی ندارند. برخی نسوزهایی که خاص هستند و نیاز به بوکسیت یا مواد اولیه خاصی دارند، ازسوی واحدهای تولیدی فعال در این زمینه وارد می‌شوند.
این فعال صنعت نسوز در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان این بخش، تامین ارز و موضوع انتقال آن است. از آنجا که هیچ بانکی با ایران کار نمی‌کند، تولیدکنندگان مجبور می‌شوند با صرافی‌ها کار کنند که این کار نیز خطراتی به همراه دارد که البته تولیدکنندگان این خطرات را پذیرفته‌اند.
ثابت با بیان این موضوع که بیشتر نسوزهای تولید شده در کشور در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: این روزها وضعیت واحدهای فولادی به نسبت خوب است؛ از این‌رو وضعیت بازار نسوزها نیز بهتر شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدکنندگان به این سمت پیش نرفته‌اند که تمام نسوزهای خاص را نیز در داخل تولید کنند، گفت: درحال‌حاضر، بیش از ۹۰ درصد محصولات نسوز مورد نیاز کشور داخل تولید می‌شود و در این صنعت به‌نوعی به سمت بومی‌سازی حرکت کرده‌ایم.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده