تاریخ: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۵
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۷۴۳۸۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مردم کرمان و راور:

زغال سنگ در بورس عرضه شود

می متالز - نماینده مردم کرمان و راور خواستار عرضه زغال سنگ در بورس شد و گفت: اگر زغال سنگ در بورس قیمت‌گذاری و زمینه صادرات این محصول فراهم شود می‌توانیم شاهد پیامدهایی خوبی در این حوزه باشیم.
زغال سنگ در بورس عرضه شود

به گزارش می متالز، محمدرضا پورابراهیمی پیش از ظهر چهارشنبه در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در بازار سرمایه بیان داشت: استان کرمان رتبه اول را ظرفیت‌های سرمایه گذاری حوزه صنعت و معدن در کشور به خود اختصاص داده همچنین ۴۰ درصد ظرفیت معادن کشور متعلق به استان کرمان است.

وی افزود: در حال حاضر شرکت‌های کرمانی ۱۰ درصد از ارزش کل فعالیت‌های بورس اوراق بهادار در بازار سرمایه کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: شرکت‌های کرمانی مجموعاً در بورس و فرا بورس دارای ۸ درصد ظرفیت کل هستند که جایگاه مهمی محسوب می‌شود

پورابراهیمی بیان کرد: در استان کرمان هزار و ۶۰۰ بنگاه اقتصادی فعال وجود دارد که با آشنایی فضای تخصصی می‌توانند وارد بازار سرمایه شوند.

وی یادآور شد در کرمان در بورس کالا و سایر ارکان بازار سرمایه شاهد اتفاقات خوبی بودیم از جمله معاملات محصولات فلزی، شمش و میلگرد، آهن اسفنجی و فولاد که همه از طریق بورس انجام می‌شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در زمینه زغال سنگ اگر در بورس قیمت‌گذاری شود و زمینه صادرات این محصول فراهم شود می‌توانیم شاهد پیامدهای خوبی باشیم ضمن اینکه امروز صنعت زغال کشور به دلیل قیمت‌گذاری نامناسب در شرایط خوبی قرار ندارد که باید بر اساس شرایط بازار تعریف و قیمت‌ها تعدیل شوند.

پورابراهیمی به ورود پسته به بازار بورس اشاره کرد: افزود پسته کالای بسیار ارزشمندی است که وارد بورس کالا شده که از دست‌اندرکاران این فعالیت تشکر می‌کنم گرچه در ابتدای راه هستند ضمن اینکه وقتی کالایی وارد بورس می‌شود باید استانداردهای لازم را داشته باشد که در این رابطه از مشکلات پیش روی صادرات این محصول بحث استاندار آن بود که در حال رفع این مسئله هستیم.

وی افزود: بخشی از ظرفیت بازار سرمایه در بودجه دیده نشده و اعتقاد دارم در شرایط جنگ اقتصادی باید تصمیماتی بگیریم که از جنس فعالیت، ساختار و پتانسیل‌هایی همچون بازار سرمایه حداکثر استفاده را ببریم.

پورابراهیمی گفت: به خاطر تحریم نفت ما با محدودیت روبروست لذا باید در این زمینه تصمیماتی اتخاذ شود ضمن اینکه از دو سال قبل با تلاش همکاران و حمایت بورس اقداماتی صورت گرفته تا بتوانیم از طریق مکانیزم عرضه در بورس انرژی برای نفت ساختار فراهم کنیم تا خریدار بخش خصوصی نفت را بخرد و بتواند خودش صادر کند.

وی ادامه داد: اقدام دیگر تهاتر نفت با بدهی دولت به پیمانکاران بخش عمرانی کشور می‌باشد که پیمانکاران در این رابطه آمادگی دارند.

پورابراهیمی یادآور شد: در آئین نامه تهاتر را طوری نوشته‌اند که اصلاً قابلیت اجرایی ندارد در حالی که در بودجه ۹۹ هم حذف شده لذا این موضوعات در شرایط فعلی کشور خطایی راهبردی محسوب می‌شود.

وی افزود: بازار سرمایه یکی از مهمترین مؤلفه‌های تصمیم‌گیری ما در زمینه نفت است در حالی که نفت خام، معاینات گازی و نفتی کوره وضعیت مناسبی ندارد.

عناوین برگزیده