تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۷۴۹۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار داغ تعمیر موبایل و کاهش خرید گوشی

می متالز - گرانی انواع گوشی موبایل در بازار ایران، موجب افت فروش این گوشی‌ها شده تا جایی که گرانی مردم را به سمت تعمیر موبایل‌های کهنه و قدیمی خود یا روی آوردن به گوشی‌های قدیمی غیر هوشمند کشانده است.
بازار داغ تعمیر موبایل و کاهش خرید گوشی

به گزارش می متالز، اگرچه مشکلات واردات گوشی و طرح رجیستری و مانند آن گریبان‌ گیر خریداران موبایل شده، اما به نظر می‌رسد حتی اگر آخرین مدل‌های گوشی هم در بازار موجود باشد، شرایط اقتصادی، تقاضای خرید را کم کرده است. شاید کمتر کالایی را بتوان یافت که طی یک سال اخیر با افزایش قیمت روبرو نشده باشد، با وجود این، گوشی موبایل یکی از کالاهایی است که نه تنها افزایش قیمت داشته، بلکه با گران شدن چند برابری خرید را برای متقاضیان دشوار کرده و حتی کسانی که فارغ از دنبال کردن برندهای روز در بازار، برای رفع نیاز خود مجبور به خرید گوشی هستند را هم دچار مضیقه کرده است.

افزایش قیمت گوشی در یک سال اخیر به دلایل متفاوتی رخ داد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان افزایش نرخ ارز و همچنین سودجویی برخی از فروشندگان پس از اجرا شدن طرح رجیستری دانست. البته افزایش قیمتی که پس از رجیستری در بازار ایجاد شد، به گفته‌ کارشناسان یک حباب غیرمنطقی مقطعی بود، اما با توجه به این‌که گوشی یک کالای وارداتی است، پس از افزایش نرخ ارز، این کالا با افزایش قیمت چندین برابری روبرو شد و دیگر به قیمت قبلی خود برنگشت. از طرفی مشکلات مربوط به گوشی‌های مسافری، از شایعاتی مربوط به وارد کردن چمدانی گوشی با در اختیار داشتن شماره‌ی ملی تا از کار افتادن سامانه‌ی همتا در مقطعی موجب افزایش قیمت چند باره‌ گوشی شد و اما به نظر می‌رسد پس از بحران‌هایی که این بازار پشت سر گذاشته، تب مردم برای خرید موبایل که در عین لوکس بودن، امروزه به کالایی مورد نیاز تبدیل شده، سرد شده است.

مردم تنها به گوشی در پشت ویترین‌ها نگاه می‌کنند

گشت و گذاری در پاساژهای پایتخت و مراکز عرضه و تعمیر گوشی‌های تلفن همراه بیانگر آن است مردم در پشت ویترین مغازه‌ها تنها نظاره‌ گر مدل گوشی‌ها و در عین حال قیمت‌ گیری از انواع مدل و برندهای گوشی هستند. تقریبا مشتری کمی پای معامله خرید گوشی می‌رود و مشتریان با شنیدن قیمت‌های بالای گوشی‌های نو از خرید منصرف می‌شوند. مشاهدات عینی از بازار علاء‌ الدین پایتخت حاکی از خلوتی این پاساژ بود. همچنین در مرکز موبایل ایرانیان واقع در چهارراه حافظ مردم تنها نظاره‌ گر آخرین مدل‌های برندهای گوشی بودند و کسی سمت خرید آن نمی‌رفت. فروشندگان نیز تنها مدل‌های مختلف گوشی را به مشتریان نشان داده و کارکرد آنها را به مردم توضیح می‌دادند. اما مشتریان از خرید به علت رشد قیمت‌ها منصرف شده و از مغازه‌ها خارج می‌شدند.

نگاهی به قیمت‌های بازار

قیمت گوشی موبایل بسته به نوع برند ومدل آن در بازار متفاوت بود. قیمت گوشی اپل آیفون ۱۱ پرو مکس ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، اپل آیفون ۱۱ پرو مکس ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، قیمت اپل آیفون ایکس مکس ۱۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود. بر اساس این گزارش گوشی اپل آیفون ۱۱ پرو مکس ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد. قیمت گوشی اپل آیفون ایکس اس ۱۵ میلیون و ۴۲۹ هزار تومان بود. همچنین گوشی اپل آیفون ۱۱ حدود ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار تومان عرضه می‌شد. کمترین قیمت‌های این برند در نوع اپل آیفون‌ ای‌پد ۹۰۷ سال ۲۰۱۸، ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و اپل آیفون ۸ حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود.

قیمت گوشی برند سامسونگ در پاساژ علاء الدین نیز به این قرار بود: گوشی سامسونگ گلکسی نوت ۱۰حدود ۱۱ میلیون و ۷۹ هزار تومان فروخته می‌شد. قیمت سامسونگ گلکسی اس ۱۰ حدود ۱۰ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان بود. همچنین گوشی سامسونگ گلکسی ۷۰‌ای حدود ۴ میلیون و ۵۰۹ هزار تومان در این پاساژ بود. در عین حال قیمت سامسونگ گلکسی‌ ای۵۰ نیز حدود ۳ میلیون و۱۳۹ هزار تومان عرضه می‌شد.

در برند نوکیا نیز قیمت‌ها متفاوت بود. گوشی نوکیا ۱/۸ ایکس۷ حدود ۳ میلیون و ۸۰۹ هزار تومان فروخته می‌شد. نوکیا ۷ پلاس ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و نوکیا ۶٫۲ حدود ۲ میلیون و ۹۱۹ هزار تومان فروخته می‌شد. قیمت گوشی نوکیا ۵۰۱ پلاس ایکس اس ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و گوشی نوکیا ۳۰۱ یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برآورد می‌شد.

در برند هوآوی نیز قیمت‌ها متغیر بود. گوشی هوآوی پی۳۰پرو ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و هوآوی پی۳۰پرو ۱۰ میلیون و۴۵۰ هزار تومان بود. گوشی هوآوی وای۹ مدل ۲۰۱۹ نیز ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان قیمت خورده بود.

در عین حال قیمت در برند سونی به این شرح بود: گوشی سونی اکسپریا ایکس‌ای ۲ حدود ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان قیمت داشت. سونی اکسپریا ایکس‌ای حدود ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان عرضه می‌شد.

شلوغی مراکز تعمیر گوشی

در پاساژ چارسوی خیابان جمهوری تقاطع حافظ نیز مردم به صورت پراکنده آخرین فناوری گوشی‌های روز دنیا را تنها نظاره می‌کردند، اما مراکز تعمیر رسمی برندهای مختلف این پاساژ مملو از جمعیت برای تعمیر گوشی‌های آنها بود. تصمیم‌ گیری برای خرید یک گوشی جدید برای مردم کار ساده‌ای نیست، چون نیاز به صرف هزینه دارد. در خیلی از مواقع تعمیر گوشی موبایل می‌تواند مشکل کاربران را بدون نیاز به خرید یک گوشی جدید برطرف کند. بر اساس مشاهدات میدانی خبرنکار آفتاب یزد شلوغی و ازدحام مراکز تعمیر در نمایندگی‌های رسمی برندهای موبایل گواه این ادعاست که ایرانی‌ها با توجه به رشد سرسام‌آور قیمت گوشی دیگر توان خرید گوشی نو را ندارند و ترجیح می‌دهند گوشی‌های مستعمل چند سال کارکرده‌شان را تعمیر کرده و دوباره از آن کار بکشند.

مشاهدات خبرنگار ما از مراکز تعمیر نمایندگی‌های رسمی برندهای موبایل حاکی از آن بود که مردم تقریبا در این مراکز در صف ایستاده و برخی از این مراکز با شماره دهی به مردم ساعت‌ها آنها را معطل تعمیر گوشی یا تعویض باطری‌های آنها می‌کردند. برخی مشتریان برای تعمیر اساسی گوشی خود به روزهای دیگر ارجاع داده شده و برخی نیز تنها با تعویض باطری گوشی موقتا صاحب گوشی سالمی می‌شدند. برخی نیز درصدد تعمیر صفحه ال‌ سی گوشی خود به دلیل شکستگی این صفحه بودند. حتی برخی مشتریان هم آب پاکی روی دستشان ریخته می‌شد که گوشیشان دیگر قابل تعمیر نیست و بهتر است درصدد تهیه گوشی جدید برآیند. این شلوغی و ازدحام که بیانگر عدم توانایی مردم برای خرید گوشی نو به علت قیمت‌های بالای آنهاست، حکایت از فقر مردم برای خرید یک گوشی نو و دست اول دارد.

موضوع اصلی کاهش تقاضاست

میثم دادخواه، کارشناس حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات در خصوص عدم تمایل مردم به خرید گوشی و با بیان اینکه تقاضا در بازار موبایل بسیار پایین است، گفت: حتی در آن قشری که کالاهای لوکس می‌خریدند و به محض وارد شدن تلفن همراه برند اپل یا آخرین مدل‌های سامسونگ، خرید می‌کردند، دیگر این اتفاق نمی‌افتد. اگر پولش هم باشد، حس و حالی هم نیست که افراد بخواهند گوشی‌ شان را عوض کنند. علاوه بر مباحث مالی، شاید بتوان موارد دیگری را پیدا کرد که تقاضا تا این اندازه پایین آمده است؛ یعنی بازار تلفن همراه دیگر صرفا به عرضه و وارداتش مربوط نیست و موارد اقتصادی و حتی شاید اجتماعی هم رویش تاثیر گذاشته است.

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر مشکلات واردات گوشی که پیش از این وجود داشت، به کجا رسیده است، اظهار کرد: بعد از عید این فرآیند کمی تسهیل شده است، اما در نهایت تقاضایی هم نیست که شرکت‌ها بخواهند واردات انجام دهند. واحد بازرگانی بسیاری از شرکت‌ها برنامه‌ای برای واردات ندارد. بازرگان، گردش سرمایه می‌خواهد و بالا رفتن قیمت ارز به سود واردکننده نیست.

این کارشناس ادامه داد: با این وضعیت ارز هر روز یک اتفاق جدید می‌افتد. وقتی دلار از ۳,۰۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان می‌رسد، گران شدن سه برابری قیمت گوشی، تقاضا را سه برابر کم می‌کند. علاوه بر این تغییرات در بازار، اتفاقات نادر غیرقابل پیش‌بینی وجود دارد که ارز فقط بخشی از آن است، مشکلات مربوط به گمرک، همتا، تعزیرات و مشابه آن، ترسی را بر بازار حاکم می‌کند از این که کل شرایط ثابت نیست.

عناوین برگزیده