تاریخ: ۰۴ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۷۵۹۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کیوان کاشفی در نشست خبری روز ملی صادرات در کرمانشاه

آینده تبادلات تجاری با عراق از کانال سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌گذرد

می متالز - کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران می‌گوید: بهبود وضعیت امنیتی در عراق باعث شده این کشور به‌جای واردات کالا به سمت سرمایه‌گذاری و تقویت تولید داخلی قدم بردارد؛ تحقق سیاست‌های جدید عراق، به تکنولوژی و سرمایه‌گذاری نیاز دارد و ایران می‌تواند با انتقال تکنولوژی در حوزه‌هایی مانند پتروشیمی، سال‌ها در این کشور فعالیت کند.
آینده تبادلات تجاری با عراق از کانال سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌گذرد

به گزارش می متالز، عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به ادامه تغییر سیاست‌های تجاری عراق که بر کاهش صادرات ایران نیز بی‌تأثیر نبوده است، گفت: بعد از ثباتی که در این کشور حاکم شد و با توجه به ثروتی که در اختیار دارند، کم‌کم در زمینه انواع تولیدات سرمایه‌گذاری کردند.

کیوان کاشفی در نشست خبری روز ملی صادرات در کرمانشاه افزود: این امر باعث شد عراق در بسیاری از کالاها خصوصاً محصولات کشاورزی به خودکفایی برسد و ممنوعیت واردات آنها را اعلام کند، به‌گونه‌ای که این کشور در حوزه لبنیات نیز سرمایه‌گذاری‌های جدی از جمله با کشور ترکیه داشته است.

رئیس اتاق کرمانشاه نمونه دیگر این ممنوعیت را مربوط به سیمان دانست و گفت: عراق 18 کارخانه تولید سیمان و شش کارخانه در حال ساخت دارد و با هدف حمایت از آنها صادرات سیمان را از همه کشورها و نه‌فقط ایران ممنوع کرده است.

او معتقد است، در شرایطی که عراق با هدف حمایت از تولیدات داخلی خود واردات برخی از کالاها را محدود کرده باید رویه صادرات به این کشور را به سمت کالاهایی ببریم که در آنها امتیاز داریم.

رئیس اتاق کرمانشاه محصولات پتروشیمی را از جمله این موارد دانست که عراق هنوز به تکنولوژی آن دست پیدا نکرده و ایران می‌تواند سال‌ها در این زمینه کار کند.

کاشفی اضافه کرد: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی نیز باید به سمت محصولاتی برویم که ارزش‌افزوده بیشتری دارند.

او معتقد است، تبادلات تجاری با کشور عراق دیگر باید به سمت شیوه جدید برود و آینده این تبادلات از طریق سرمایه‌گذاری‌های مشترک امکان‌پذیر خواهد بود.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران بهترین روش برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک در عراق را نیز از طریق تشکیل کنسرسیوم‌ها دانست.

او همچنین بر لزوم حذف روند تخلیه و بارگیری در مرزها و راه‌اندازی حمل یکسره به عراق نیز تأکید کرد.

 

بازگشایی مرز سومار

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به کاهش حدود 25 درصدی ارزش صادرات استان کرمانشاه در 9 ماهه امسال، گفت: بخشی از این کاهش ناشی از بسته بودن مرز مهم سومار بود که با پیگیری‌های انجام شده، بعد از تعطیلات سال نو میلادی بازگشایی خواهد شد.

کاشفی بخشی از این کاهش ارزش صادرات را نیز ناشی از اصلاح نرخ پایه‌های صادراتی دانست که در گذشته چندان موردتوجه نبود و حتی با بازارهای جهانی فاصله داشت، اما با جدی شدن بحث پیمان‌سپاری ارزی این نرخ‌ها اکنون تعدیل شد.

رئیس اتاق کرمانشاه افزود: سال گذشته به دلیل افزایشی که در نرخ ارز داشتیم شاهد جهش صادراتی بودیم که البته می‌توانست بسیار بیشتر از این هم باشد اما برخی دستورالعمل‌ها و بخش‌نامه‌ها مانع شد.

کاشفی ادامه داد: در سال جاری بخشی از این افزایش نرخ ارز تعدیل شده و نتیجه آن را در کاهش ارزش صادرات شاهدیم، از سوی دیگر ممنوعیت‌های صادراتی مستقیم و یا غیرمستقیمی هم برای برخی کالاها داشتیم که بر کاهش صادرات اثرگذار بوده است.

او با بیان اینکه معمولاً سه‌ماهه پایانی سال بحث صادرات پررونق است، ابراز امیدواری کرد بخشی از این کاهش 25 درصدی صادرات استان در این مدت جبران شود.

کاشفی همچنین از افزایش 151 درصدی واردات استان کرمانشاه در هشت‌ماهه امسال یاد کرد و گفت: عمده محصولات وارد شده شامل مواد اولیه کارخانه‌ها بوده که مثبت و نشان‌دهنده افزایش فعالیت واحدهای تولیدی استان است.

 

ایجاد پرواز مستقیم کرمانشاه _ نجف برای رونق توریسم درمانی

کاشفی با اشاره به ظرفیت‌های استان کرمانشاه در حوزه توریسم درمانی گفت: هم‌اکنون نیز چند شرکت در زمینه مدیریت توریسم درمانی فعال هستند و از مرحله شناسایی بیماران عراق تا تشکیل پرونده و... را انجام می‌دهند؛ اما مهم‌ترین معضل کنونی ما خالی بودن جای حمل‌ونقل هوایی برای بیمارانی است که نمی‌توانند زمینی سفر کنند.

کاشفی خاطرنشان کرد: در ایام اربعین که چند پرواز هفتگی مستقیم به نجف داشتیم، این معضل تا حدودی رفع شده بود و اکنون نیز امیدواریم با پیگیری‌هایی که از طریق ایران ایر انجام دادیم، دو تا سه پرواز مستقیم در هفته به نجف راه‌اندازی شود.

او افزود: بیمارستان بخشی خصوصی که با پیشرفت فیزیکی نزدیک به 90 درصد در کرمانشاه در حال احداث است، از این بیمارستان مدرن به‌عنوان یک ظرفیت برای رونق توریسم سلامت استان یاد کرد.

 

راه‌اندازی ترانزیت زمینی تا سوریه

عضو هیات رئیسه اتاق ایران در ادامه بر لزوم توجه به بازارهای صادراتی جدید از جمله سوریه هم تأکید کرد و ادامه داد: مشکل ما در زمینه صادرات به سوریه طولانی بودن مسیر حمل‌ونقل است.

کاشفی اظهار کرد: در تلاشیم ترانزیت زمینی به سمت سوریه را راه‌اندازی کنیم، اما به دلیل برخی مشکلاتی که در این منطقه وجود دارد تاکنون به تأخیر افتاده است.

او با بیان اینکه هم‌اکنون هم کالاهای ایرانی در بازار سوریه دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: این کالاها از سمت عراق به سوریه ارسال شده است.

عناوین برگزیده