تاریخ: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۲
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۲۵۷۲۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه:

ظرفیت صادرات سه میلیارد دلار از مرز‌های استان کرمانشاه وجود دارد

‌می‌متالز - رییس اتاق بازرگانی کرمانشاه با اشاره به اینکه سال گذشته میزان صادرات از مرز‌های استان ۲ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلار بود، گفت: رسیدن به صادرات سه میلیارد دلاری با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم در سال جاری دور از انتظار نیست.

به گزارش می‌متالز، «کیوان کاشفی» با بیان اینکه سال گذشته کرمانشاه بعد از استان‌های هزمرگان، بوشهر، خوزستان و آذربایجان غربی رتبه پنجم صادرات ایران را کسب کرد، افزود: سال گذشته در کل کشور هدف گذاری ۴۵ میلیارد دلاری صادرات در نظر گرفته شده بود که خوشبختانه تحقق ۱۰۷ درصدی داشته و سهمیه صادرات برای کرمانشاه نیز در سال گذشته ۲ میلیارد و ۸۳۸ میلیون دلار بود که در کرمانشاه نیز با صادرات ۲ میلیارد و ۸۸۵ میلیون دلاری، تحقق ۱۰۲ درصدی داشتیم.

وی از سهم ۵۳ درصدی کرمانشاه از صادرات ۹ میلیارد دلاری ایران به عراق با احتساب گاز و سهم ۴۸ درصدی بدون محاسبه گاز در سال گذشته خبر داد و تاکید کرد: نکته مهم تجارت خارجی کرمانشاه در سال گذشته رشد ترانزیت بود که در بخش ترانزیت مبدا با ۶۱۸ میلیون دلار، رشد ۲ هزار درصدی و در ترانزیت مقصد ۵۶۳ میلیون دلاری داشتیم که عمدتا از پرویزخان صورت گرفت و رشد قابل توجهی داشته است و این شرایط نشان می‌دهد کرمانشاه قابلیت ترانزینی بالایی دارد که نباید از آن غافل شد.

رئیس اتاق کرمانشاه یکی دیگر از شاخصه‌های مهم صادرات استان در سال گذشته را رشد ۴۶۶ درصدی صادرات از مرز سومار و رشد ۵۰۷ درصدی صادرات از مرز خسروی دانست و عنوان کرد: صادرات مرز شیخ صله هم به میزان قابل توجهی رشد داشته است که این ارقام بیانگر پتانسیل‌های مهم مرز‌های استان خصوصا ۲ مرز سومار و شیخ صله است.

مهمترین راهکار‌ها برای افزایش صادرات از مرز‌های کرمانشاه چیست؟

وی سپس با اشاره به مهمترین برنامه‌ها و راهکار‌هایی که می‌تواند به رشد صادراتی استان در سال جاری کمک کند، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین راهکار‌ها مستقل شدن ۲ مرز سومار و شیخ صله و در نظر گرفتن کد گمرکی برای این ۲ مرز است تا بتوان به صورت مستقل کالا‌ها را از همین مرز‌ها صادر کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه مستقل شدن این ۲ مرز را نیازمند فراهم کردن زیرساخت‌ها خصوصا فیبر نوری دانست که باید هرچه زودتر انجام شود و ادامه داد: مرز سومار این ظرفیت را دارد که همپای مرز خسروی صادرات انجام دهد.

یکی دیگر از مواردی که کاشفی در زمینه راهکار‌های افزایش صادرات استان بر آن تاکید کرد لزوم اجرای فاز دوم طرح جامع پرویزخان بود و افزود: پیشنهاد داریم این موضوع در سفر رئیس جمهور به استان مطرح و تامین اعتبار شود و این در حالی است که هم اکنون بخشی از فاز اول این طرح به بهره‌برداری رسیده و با اجرای فاز دوم، پرویزخان می‌تواند به بزرگترین بارانداز صادراتی غرب کشور تبدیل شود.

رئیس اتاق کرمانشاه همچنین خواستار تعیین تکلیف جاده ۵۵ کیلومتری گیلاغرب به مرز سومار شد که می‌تواند روند صادرات از سومار را تسریع و به افزایش صادرات استان کمک کند.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی تجارت بین الملل (اگزیم نیوز)

عناوین برگزیده