به گزارش می متالز، مجتبی خسرو تاج در مراسم گرامیداشت بیست و یکمین سالروز ملی صادرات در کرمانشاه، تصریح کرد: تولید کننده واقعی کسی است که حضور جدی در صحنه بازار جهانی دارد و در این صورت به دلیل پیچیده بودن و پویایی فضای کسب و کار بین المللی چالشها نسبت به بازار داخلی برای صادرکنندگان بیشتر خواهد بود.
وی با بیان اینکه کیفیت مرغوب با حضور در بازارهای بین المللی حاصل می شود، افزود: بازار جهانی دارای پیچیدگیهای بیشتری نسبت به بازار داخل است و شرکت های صادرکننده باید با سازوکارهای مختلف، درک انتظارات بازار جهانی از محصولات و همچنین تنوع محصولات قدم به صحنه رقابت در بازار جهانی بگذارند.
خسروتاج با اشاره به چالشهای پیش روی صادرکنندگان در بازارهای جهانی گفت: تولید کنندگانی که افق دید صادراتی دارند به سبب حضور مستمر در بازارهای جهانی با تکنولوژی و فناوریهای روز دنیا آشنا شده و بر بهرهوری بنگاه خود با توجه به کیفیت، مهارتها و ظرفیتهای تولیدی میافزایند تا بتوانند در آینده گامهای بزرگتر و مهمتری بردارند.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در تشریح روند رو به رشد صادرات غیر نفتی گفت: عملکرد صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی در 9 ماهه امسال به رقم 4.6 میلیارد دلار (چهارهزار و ششصد میلیون دلار) رسید که نسبت به دوره مشابه پارسال کمتر از 4 درصد رشد دارد و در میان اقلام کشاورزی سهم صادرات میوه و تره بار با رقمی نزدیک به 756 میلیون دلار و رشد 21 درصدی و صادرات محصولات لبنی با 540 میلیون دلار رشد 31 درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال نشان می دهد، در بخش شیرینی و شکلات با 500 میلیون دلار صادرات در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد رشد 23 درصدی بودهایم و صنایع تبدیلی با 730 میلیون دلار صادرات، نسبت به 9 ماهه سال گذشته رشد 10.5 درصدی را تجربه کرده است.
خسروتاج در ادامه بیان کرد: در بخش محصولات لوازم خانگی با رقمی نزدیک به 183 میلیون دلار و محصولات فلزی نیز حدود 610 میلیون دلار صادرات معادل دوره مشابه سال گذشته انجام گرفته و همچنین صادرات شیرآلات بهداشتی نیز رشد 12 درصدی داشته است.
وی عملکرد صنایع ماشین سازی و تجهیزات را موفق توصیف کرد و گفت: در 9 ماهه امسال با 350 میلیون دلار صادرات نسبت به مدت مشابه پارسال به رشد 66 درصدی دست یافته ایم. از سوی دیگر فقط تجهیزات نیروگاهی با 200 میلیون دلار صادرات و تجهیزات و محصولات برق و الکترونیک مانند تجهیزات مخابراتی، پزشکی و الکتروموتور با 217 میلیون دلار 16 درصد رشد داشته است.
معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: صادرات 309 میلیون دلاری فرش دست باف نسبت به 9 ماهه پارسال 27 درصد رشد و فرش ماشینی نیز با 270 میلیون دلار صادرات نشانگر رشد 7 درصدی است. محصولات معدنی و محصولات معدنی فرآوری شده اعم از فلزی و غیر فلزی بیشتر از 5 میلیارد دلار صادر شده که نسبت به 9 ماهه سال گذشته 17 درصد رشد داشته است. در این مدت افزایش صادرات صنایع دستی 19 درصد، پوست و چرم 29 درصد و پوشاک 28.5 درصد بوده است.
خسروتاج در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی صادرکنندگان در جلسات میزهای کالایی و کشوری، بیان کرد: بررسی عمیق مشکلات صادرکنندگان بیانگر آن است که صادرات کشور برای اتخاذ تصمیمات درست، حقیقتا نیازمند فرماندهی واحد است تا سایر دستگاههای مرتبط در امر صادرات زیر چتر این فرماندهی و مدیریت واحد در راستای توسعه صادرات غیر نفتی فعالیت کنند.
وی توسعهای شدن سازمان توسعه تجارت ایران را امری ضروری خواند و گفت: سازمان توسعه تجارت ایران با استفاده از ظرفیت توسعه ای خود علاوه بر حضور قوی تر در بازارهای بین المللی به همراه صادرکنندگان، نیز میتواند با ورود به مناطق نیازمند و محروم فعالیتهای صادراتی را در قالب انواع مشارکتها به انجام برساند.
معاون صادراتی وزیر و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران همسو شدن با تغییرات و تحولات بازار جهانی در عرصه تولید و مصرف را الزامی دانست و افزود: شاهد رقابت شدیدی در بازارهای بینالمللی هستیم و باید با ظرفیتسازی و در بعضی مواقع با تغییر بازار محدودیتهای واحدهای تولیدی را مرتفع سازیم به گونهای که با آغاز تعمیرات یک واحد تولیدی شاهد کاهش صادرات در آن محصول نباشیم.