تاریخ: ۰۱ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۰
بازدید: ۵۵۴
کد خبر: ۷۶۱۵۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
مدیر بازرگانی شرکت مجتمع ذوب آهن درفک شمال:

مشکل اصلی فولادسازان تامین مواد اولیه است

می متالز - مدیر بازرگانی شرکت مجتمع ذوب آهن درفک شمال گفت: پیش از تاسیس واحد ذوب این مجموعه، ما در تامین شمش فولادی برای واحد نورد با مشکل روبه‌رو بودیم و برای رفع این مشکل مجتمع ذوب آهن درفک را راه‌اندازی کردیم؛ با این حال همچنان در تامین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه ذوب یعنی آهن اسفنجی دچار مشکل هستیم.
مشکل اصلی فولادسازان تامین مواد اولیه است

به گزارش می متالز، سهراب سلیمی اظهار داشت: مجتمع ذوب آهن درفک شمال در سال ۱۳۹۶ احداث شد و در اوایل سال ۱۳۹۷ به بهره‌برداری رسید. برای تامین مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع، مجموعه فولاد آناهیتا گیلان وارد چرخه تولید شمش فولادی شد. این شرکت با استفاده از یک ست دوتایی از کوره‌های القایی با حجم ۳۰ تن اقدام به تولید روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن شمش فولادی می‌کند که این شمش‌ها به عنوان ماده اولیه واحد نورد این مجموعه – شرکت فولاد آناهیتا گیلان - مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی درباره تغییر میزان حجم تولید روزانه این واحد ذوب، یادآور شد: برای تامین ماده اولیه مورد استفاده در کوره‌های القایی، نسبتی از آهن اسفنجی و قراضه مورد نیاز است که این نسبت، با توجه به میزان دسترسی به هر یک از این مواد اولیه، قابل تغییر است و با توجه به اینکه آهن اسفنجی نسبت به قراضه، دما و زمان بیشتری برای ذوب نیاز دارد، در ذوب‌هایی که میزان آهن اسفنجی بیشتری مورد استفاده قرار می‌گیرد، میزان محصول روزانه ما با توجه به این تغییر نسبت مواد اولیه، کاهش می‌یابد.

مدیر بازرگانی مجتمع ذوب آهن درفک شمال در مورد تکنولوژی مورد استفاده در مجتمع ذوب آهن درفک شمال، بیان کرد: تکنولوژی مورد استفاده در ریخته‌گری این واحد CCM و به صورت کاملا اتوماتیک است.

سلیمی در خصوص انواع محصولات این واحد ذوب، عنوان کرد: ما در این مجموعه روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ تن بیلت، در سایز ۱۰۰ تا ۲۰۰ و گرید 5SP تولید می‌کنیم که بیلت‌های تولید شده در این مجموعه برای تولید میلگرد، به واحد نورد یعنی مجتمع فولاد آناهیتا گیلان منتقل می‌شوند.

وی همچنین درباره محصولات تولید شده در شرکت فولاد آناهیتا گیلان، یادآور شد: محصول ما در این شرکت میلگرد ساختمانی عاجدار مطابق با استاندارد کشور (عاج دوکی ۴۰۰) در سایز ۸ تا ۳۲ است.

مدیر بازرگانی مجتمع ذوب آهن درفک شمال ضمن اشاره به بازار نه چندان مطلوب این روزهای صنعت فولاد، در خصوص فروش محصولات این مجموعه، ابراز کرد: ما تا چندی قبل در بحث صادرات نیز به طور جدی حضور داشتیم ولی در حال حاضر با توجه به مشکلاتی که در نقل و انتقالات ارزی وجود دارد و برخی مشکلاتی که اخیرا در این حوزه به وجود آمده است، فعلا برنامه‌ای برای صادرات محصولات خود در نظر نداریم و بازار هدف خود را بر اساس تامین نیازهای بازار داخلی تنظیم کرده‌ایم. در حال حاضر بیشترین حجم تولیدات ما در استان‌های گیلان و مازنداران و همین‌طور شهرهای نزدیک به فروش می‌رسند و از این نظر مشکل چندانی نداریم.

سلیمی مشکل اصلی صنعت فولاد کشور در وضعیت کنونی را تامین مواد اولیه دانست و تصریح کرد: قبل از مسئله تحریم‌ها ما می‌توانستیم مواد اولیه مورد نیاز کارخانه را از کشورهای همسایه و همچنین اوکراین، آذربایجان و روسیه نیز تامین کنیم ولی متاسفانه از زمان افزایش تعرفه‌ها و تشدید تحریم‌ها علیه کشور ما، این مسیر خرید مواد اولیه خارجی نا ممکن شده است و تنها منبع تامین مواد اولیه ما، تولیدکنندگان داخلی هستند. تامین آهن اسفنجی مورد نیاز ما در حال حاضر از کارخانه‌های مختلف شهرهای اصفهان، یزد و تهران انجام می‌شود که در بسیاری موارد جوابگوی نیاز خط تولید ما نیست و همچنان برای بازده تولید کارخانه مشکل‌ساز است.  

وی درباره دلیل کمبود آهن اسفنجی برای واحدهای کوچک فولادسازی، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تامین آهن اسفنجی که به عمده‌ترین مشکل فولادسازان در شرکت‌های کوچک و متوسط تبدیل شده، به این دلیل باشد که کارخانه‌های تولیدکننده آهن اسفنجی اکثرا دولتی هستند و محصولات آن‌ها به کارخانه‌های دولتی دیگر انتقال می‌یابد یا خود مصرف‌کننده آن هستند.

سلیمی در این مورد اضافه کرد: جالب این است که پیش از راه‌اندازی واحد ذوب نیز ما با کمبود مواد اولیه برای واحد نورد مواجه بودیم و برای همین تصمیم به راه‌اندازی واحد ذوب گرفتیم و با فعالیت این واحد مشکل ما از کمبود شمش فولادی، به کمبود آهن اسفنجی تغییر کرده است و در هر حال این کمبود مواد اولیه همچنان ما و بسیاری از فعالان حوزه فولاد کشور را آزار می‌دهد.

مدیر بازرگانی مجتمع ذوب آهن درفک شمال در پایان گفت: شرکت‌های فولادسازی کوچک و متوسط همه سرمایه و توان خود را برای افزایش تولید کشور به کار بسته‌اند تا بتوانند با بیشترین بازده به صنعت کشور کمک کنند و سهمی در توسعه صنعتی کشور داشته باشند ولی برای رسیدن خط تولید هر کارخانه به حداکثر ظرفیت تولید، نیاز به تامین شدن مواد اولیه وجود دارد که حل این مشکل تنها با مساعدت و برنامه‌ریزی نهادهای بالادست صنعت فولاد حل خواهد شد.

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت