تاریخ: ۰۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۴۹
بازدید: ۷۸۴
کد خبر: ۷۶۷۵۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
گفت و گو با معاون فنی و مهندسی شرکت معدنی و صنعتی گل گهر:

حمایت گل گهر از سرمایه گذاری در تامین و بومی سازی قطعات

می متالز - امر برنامه ریزی و توسعه در حوزه معاونت فنی و مهندسی مجتمع بر اساس چشم انداز شرکت گل گهر و سیاست های مدیران ارشد صورت می گیرد. با توجه به ابعادی که منطقه در حال پیدا کردن است، باید همه ی ظرفیت های شهری هم به همان اندازه رشد کنند. آینده بسیار درخشانی برای منطقه گل گهر و شهرستان سیرجان وجود خواهد داشت.
حمایت گل گهر از سرمایه گذاری در تامین و بومی سازی قطعات

به گزارش می متالز به نقل از پاسارگاد، یکی از معاونت های پر کار مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر در بخش فنی و مهندسی این مجتمع جای گرفته است. به طوری که شش مدیریت زیر نظر این معاونت فعالیت می کنند و رسیدگی به کلیه امور این مدیریت ها تنها بر عهده همین معاونت است. می توان گفت معاونت فنی و مهندسی یکی از اصلی ترین و پرکارترین معاونت های مجتمع گل گهر است. در گفت و گوی پیش رو محمدرضا شهسواری معاون فنی و مهندسی شرکت گل گهر به تشریح فعالیت های حوزه این معاونت پرداخته است.

 

لطفا در خصوص فعالیت ها و اثرگذاری واحدهای زیرمجموعه معاونت فنی و مهندسی توضیحاتی بفرمایید.

رسالت اصلی معاون فنی و مهندسی مجتمع را میتوان به عنوان شتاب دهنده سایر واحدهای شرکت خصوصا واحد تولید تعریف نمود که به منظور تحقق این رسالت، مسوولیت رهبری و نقش آفرینی شش مدیریت به این معاونت سپرده شده است. این شش حوزه شامل امور انرژی، امور عمرانی، مهندسی معکوس و ساخت داخل، اصلاح خطوط تولید، دفتر فنی مجتمع و پروژه بیمارستان هستند.

 

برنامه ریزی و توسعه در معاونت فنی و مهندسی در چه راستایی است و تا کنون برنامه ها چقدر عملیاتی شده اند؟

امر برنامه ریزی و توسعه در حوزه معاونت فنی و مهندسی مجتمع براساس چشم انداز شرکت گل گهر و سیاست های مدیران ارشد صورت می گیرد. به عنوان نمونه؛ مدیریت انرژی رسالت تامین آب، برق و گاز پروژه های تعریف شده را بر اساس سند چشم انداز دارد و یا حوزه مهندسی معکوس و ساخت داخل رسالت عدم وابستگی به خارج در حوزه زنجیره فولاد را تا حد امکان عهده دار است.

 

 با توجه به اینکه یکی از مهم ترین اصول اقتصاد مقاومتی، مبحث ساخت داخل است، لطفا بفرمایید که در این ارتباط چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در مجموعه گل گهر ده گام به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی تعریف کرده که در دست اجرا هستند. یکی از مهم ترین این گام ها، رویکرد ساخت داخل است. بدین منظور در مجموعه گل گهر، واحدی تحت عنوان مهندسی معکوس و ساخت داخل تشکیل و دو هدف جهت آن تعریف شده است. این دو هدف شامل بومی سازی قطعات خرید خارج و کمک به توسعه توان صنعتی استان کرمان است. به منظور دستیابی به این دو هدف، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در ریسک بومی سازی قطعات با سازندگان داخل کشور و شرکت های دانش بنیان سهیم می شود. شرکت گل گهر هزینه مواد اولیه را تقبل نموده و سازنده اقدام به ساخت قطعه یا تجهیز می کند. اگر قطعه ساخته شده مورد تایید قرار گرفت، مابقی مبلغ توافق شده به سازنده داخلی پرداخت می گردد. به منظور اجرای این تسهیم ریسک، آیین نامه ای نیز تهیه و به تصویب هیات مدیره محترم شرکت رسیده است. در طی یک سال گذشته براساس این مکانیزم، گل گهر به دستاوردهای خوبی در حوزه بومی سازی رسیده و برخی نیز در حال ساخت داخل هستند. از مهم ترین این قطعات میتوان به پینیون کرانویل دامپ تراک، کابل فشار قوی شاول معدن، برد مشعل گندله سازی، روکش لاستیک دامپ تراک، بوته کوره تونلی، مجموعه بلوک هیدرولیکی دامپتراک ها و کارتریج، فلومتر اسلاری، قطعات میکسر گندله سازی و... اشاره کرد. همچنین از مهم ترین موارد در دست بومی سازی می توان به سیکلوسایزر، دستگاه تست FZG، سیستم پردازش تصویر دیسک های گندله سازی، مجموعه گاردان و چهارشاخ دامپتراک اشاره نمود.

در ارتباط با هدف دوم این مدیریت بایستی خاطرنشان کرد، با توجه به اینکه منطقه گل گهر به یکی از بزرگترین مناطق صنعتی کشور تبدیل شده است، یکی از رسالت هایی که در مجموعه شکل گرفته این دیدگاه است که شهرستان سیرجان و استان کرمان را هم بایستی پذیرای چنین صنعت بزرگی کنیم بدین منظور از نظر صنایع زیرساختی و فعال سازی کارگاه های داخل شهرک های صنعتی، جلسات متعددی داشته و نیازهایمان را نیز به آن ها اعلام نموده ایم تا در آینده قسمت زیرساخت و صنایع جنبی در سیرجان بخاطر کاهش هزینه ها و ارتقای توان صنعتی آن فعال شوند.
در ارتباط با ساخت قطعات بایستی خاطرنشان کرد سعی کردیم قطعاتی را که در شهرستان نیست از استان کرمان تامین کنیم و اگر در استان هم نبوده است از سازندگان سایر استان ها خریداری کنیم. هم چنین به منظور جلوگیری از موازی کاری و کاهش ریسک بومی سازی، کارگروه های مشترکی با سایر شرکت های منطقه و کشور مانند گهرزمین، توسعه آهن و فولاد، چادرملو و...نیز شکل گرفته است که در حال کار هستند.

 

در ارتباط با اهداف حوزه دفتر فنی مجتمع وواحداصلاح خطوط نیز توضیحاتی ارایه فرمایید.

مدیریت دفتر فنی مجتمع از دیگر مدیریت های معاونت فنی و مهندسی است. مسایل تحلیلی، فنی و اقتصادی کلیه مسایل فنی (که در مجتمع مطرح می شود) بایستی در دفتر فنی مجتمع انجام گیرد و گزارش کامل آن به منظور تصمیم گیری نهایی به مدیران ارشد ارجاع گردد. تلاش شده است که در دفتر فنی مجتمع تا حد امکان تمامی تخصص ها اعم از مکانیک، برق، متالورژی، معدن و... دیده شود و برای پاره ای از موضوعات خاص نیز در صورت نیاز، مشاور جذب گردد.
در ارتباط با واحد اصلاح خطوط تولید، چنانچه بخواهند جایی افزایش تولید یا تغییر تکنولوژی دهند و یا تجهیز جدیدی اضافه کنند، ابتدا درخواست خود را به مدیریت دفتر فنی ارجاع داده و در صورتی که تاییدیه فنی آن اخذ گردد، به منظور اجرا به مدیریت اصلاح خطوط واگذار می گردد. مدیریت اصلاح خطوط تولید نیز پس از اخذ مجوزات کمیسیون معاملات، پروژه بهبود را آغاز می کند. از مهم ترین پروژه های اصلاحی در این مدیریت می توان به بحث ریکلایمرسنگ، ریکلایمر کنسانتره، میکسرهای کارخانه گندله سازی وغبار کارخانه تغلیظ اشاره نمود.

 

چه برنامه ها و اهدافی را در بحث انرژی برای رسیدن به چشم انداز افق ۲۰۳۰ در دستور کار دارید؟

با توجه به سند چشم انداز گل گهر، یکی از چالش های اساسی به منظور تحقق این امر مقوله انرژی و تامین آب، برق و گاز پروژه های چشم انداز است. به منظور رفع این چالش پروژه های مهمی مانند انتقال آب خلیج فارس، تکمیل فاز دوم نیروگاه ۱۰۰۰ مگاواتی، طراحی و اجرای ایستگاه دوم تقلیل فشار گاز تعریف شده است و مسوولیت تامین انرژی مورد نیاز طرح های توسعه به مدیریت امور انرژی (از دیگر مدیریت های زیرمجموعه معاون فنی  مهندسی) واگذار گردیده است.

 

 در حوزه عمرانی و توسعه این بخش چه فعالیت های داشته اید؟

یکی از مدیریت های زیرمجموعه ما مدیریت امور عمرانی است که یکی از بزرگترین واحدهای مجموعه به شمار می رود و مسوولیت کلیه موارد مربوط به ساخت وساز در مجموعه گل گهر شامل مجتمع و ساختمان های موجود در شهر مانند مهمانسرا، ورزشگاه شهرک مسکونی، سالن های ورزشی، مهمانسراهای شرکت در سایر شهرها و... را برعهده دارد و برخی مسوولیت های اجتماعی در شهرستان که به سمت گل گهر ارجاع داده می شود نیز در حوزه مدیریت امور عمرانی انجام می شود. اخیرا هم در همین چند ماه گذشته به دلیل راهیابی تیم فوتبال گل گهر به لیگ برتر در یک بازه زمانی خیلی کوتاه با نظر مساعدی که مدیرعامل محترم و اعضا هیات مدیره داشتند، مدیریت امور عمرانی موفق شد ظرف مدت کمتر از دو ماه ورزشگاه امام علی (ع) را به بهترین شکل تجهیز و بهسازی نماید و تمامی اشکالاتی را که فدراسیون فوتبال در ارتباط با این ورزشگاه عنوان کرده بود، طی دو ماه و با ۷۳ هزار نفر ساعت کار اجرایی برطرف نماید و موافقت فدراسیون را به منظور برگزاری بازی در این ورزشگاه اخذ کند. کاری که باید در مدت زمان ۸ ماه انجام شود، در کمتر از دو ماه انجام شد. همچنین کار تکمیل ورزشگاه گل گهر را از نظر افزایش جایگاه تماشاچیان و چمن ورزشگاه و سالن های داخل مجموعه را به خصوص سالن بدنسازی که جدیدترین تجهیزات برای آن خریداری شده است، در حال حاضر توسط این مدیریت در حال انجام است. از سوی دیگر هر ساخت و سازی که در منطقه انجام شود شامل دفاتر اداری، محوطه سازی، خیابان کشی، زه کشی ها، حتی جمع آوری آب های سطحی نیز در کنار کارهای تاسیساتی شهرک مسکونی در حوزه مدیریت امور عمرانی است.

 

اخیرا در اکثر شرکت های پیشرو، مقوله مسوولیت های اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است. شرکت گل گهر چه اقداماتی در ارتباط با این موضوع دارد؟

به جرات می توان گفت که شرکت گل گهر پیش قراول شرکت های معدنی و صنعتی در ارتباط با موضوع مسوولیت های اجتماعی بوده است. به عنوان نمونه بیمارستان فوق تخصصی ۱۲۸ تختخوابی در حال احداث در شهرستان سیرجان، مدرن ترین بیمارستان جنوب شرق کشور می باشد که تاکنون حدود ۵۰ درصد پیشرفت کار داشته است. اعضای هیات امنای این بیمارستان را پزشکان صاحب نام کشور و برخی از مدیران گل گهر تشکیل می دهند. این اعضا در حال برنامه ریزی به منظور شروع خرید تجهیزات این بیمارستان مدرن هستند. از دیگر پروژه های مهم حوزه مسوولیت های اجتماعی می توان به ورزشگاه گل گهر، راه آهن سیرجان - کرمان، اجرای فاضلاب شهر، بهسازی سینمای سیرجان، تاسیس موسسه فرهنگی معراج اندیشه با هدف رونق بخشیدن به فعالیت های فرهنگی هنری و اجتماعی و حمایت از هنرمندان بومی، مرمت آثار تاریخی شهرستان سیرجان و... اشاره نمود.

 

صحبت پایانی شما را می شنویم؟

گل گهر در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی کشور بوده و در ده سال آینده مطمئنا بزرگترین قطب تولید زنجیره فولاد نه تنها در کشور که در منطقه خاورمیانه خواهد بود. با توجه به زیرساخت هایی که در حال احداث است و همچنین کارخانه هایی که در مراحل توسعه احداث خواهد شد، کاری که ما باید در مجموعه فنی و مهندسی و حتی خود شهرستان انجام دهیم، آماده سازی پتانسیل های شهری و استان برای چنین رخداد بزرگی است. منطقه گل گهر با ۱۹ هزار هکتار وسعت به یکی از بزرگترین مناطق صنعتی کشور تبدیل خواهد شد و بایستی تمام صنایع چه شهرک های صنعتی و چه صنایع جنبی و پایین دستی خود را برای چنین اتفاق بزرگی آماده کنند. تمام سرمایه گذارانی که می توانند در رابطه با بحث تامین قطعات کار کنند، بیایند و سرمایه گذاری کنند. شهرک های صنعتی باید فعال شوند، خصوصا شهرک صنعتی منطقه گل گهر. با توجه به ابعادی که منطقه در حال پیدا کردن است، باید همه ظرفیت های شهری هم به همان اندازه رشد کنند و جلو بروند. فکر می کنم آینده بسیار درخشانی برای کل منطقه گل گهر و خصوصا استان کرمان و شهرستان سیرجان در چند سال آینده وجود خواهد داشت.

منبع: می متالز
نظرات بینندگان
رسول
Iran (Islamic Republic of)
تاریخ : ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۰
سلام
۱۲سال در صنعت بازیافت لاستیک های فرسوده فعالیت دارم و قصد سرمایه گذاری در طرح بازیافت لاستیک های فرسوده بصورت گسترده و تولید محصول نهایی را دارم
عناوین برگزیده