به گزارش می متالز، به نقل از موسسه تحقیقاتی CRU، دلیل اجرای چنین برنامههایی از سوی این کمپانی، افزایش تقاضای مس به دلیل رونق صنعت خودروسازی برقی و همچنین نیروگاههای انرژیهای تجدیدپذیر است. پیشبینیها نشان میدهد که تعداد خودروهای برقی در سراسر جهان، از حدود یک میلیون دستگاه در حال حاضر، به نزدیک 140 میلیون دستگاه در سال 2035 افزایش خواهد یافت.
با توجه به این مطلب که در هر خودروی برقی نزدیک به 80 کیلوگرم مس مصرف میشود، این امر موجب افزایش تقاضای مس به میزان قابلتوجهی خواهد شد. میزان مصرف مس در ساخت خودروهای احتراق داخلی حدود 20 کیلوگرم در هر دستگاه است. دنیل مالیچوک، یکی از مدیران بی.اچ.پی در مورد پتانسیل افزایش ظرفیت مصرف مس در اخت حودروهای برقی میگوید: «این پتانسیل در خودروهای برقی وجود دارد که تا 105 کیلوگرم مس نیز برای ساختشان به مصرف برسد؛ این امر بستگی به میزان تحول و تکامل فناوری این خودروها دارد.»
با توجه به پیشبینیهای رشد صنعت خودروسازی تا سال 2035، انتظار میرود که مصرف مس در این حوزه نیز، به حدود 12 میلیون تن در سال افزایش پیدا کند. این رقم، هماکنون، برابر با نیمی از مصرف جهانی مس تصفیه شده است. علاوه بر صنعت خودروسازی برقی، در ساخت نیروگاههای خورشیدی نیز، به ازای هر کیلووات ساعت، نزدیک به 5 کیلوگرم مس مصرف میشود که بیش از 2 برابر مصرف مس در سایر انواع نیروگاهی است.
گفتنی است که تقاضای سایر فلزات نظیر لیتیوم، کبالت و نیکل نیز در نتیجه رشد بازار خودروسازی برقی و زیرساخت نیروگاهی انرژیهای تجدیدپذیر، افزایش خواهد یافت. بی.اچ.پی، در حال اجرای پروژه افزایش طول عمر معدن مس «اسپنس» واقع در شیلی به مدت 50 سال و افزایش حجم تولید در معدن چندفلزی «المپیک دم» واقع در استرالیا است.