تاریخ: ۱۰ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۵
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۷۷۴۰۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
پایان مطالعات بزرگ ترین پهنه معدنی کشور در تکاب؛

کشف ذخایر جدید طلا و نقره

می متالز - معاون امور معادن وصنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار داشت: با اتمام عملیات مطالعات اولیه و مرحله اول و دوم اکتشاف و پی جویی اکتشافی پهنه (تکاب _ سونگون) نتایج امید بخش و خوبی به دست آمده است.
کشف ذخایر جدید طلا و نقره

به گزارش می متالز، پریسا عابدپور با بیان این خبر اظهار کرد: پهنه مطالعاتی تکاب – سونگون در مساحت ۲۱ هزار کیلومتر در حال اجرا می باشد که بزرگترین پهنه مطالعاتی حال حاضر کشور است، مرحله مطالعاتی و عملیات پیمایش صحرائی این طرح از ابتدای پاییز سال جاری آغاز و مرحله نخست و دوم پی جویی اکتشافی آن به پایان رسیده است.

او افزود: این پهنه قسمت هایی از ۳ استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و زنجان را دربر می گیرد که ۲ هزار و ۸۵۰ کیلومتر از این پهنه در استان آذربایجان غربی و در محدوده شهرستان های تکاب و شاهیندژ قرار دارد.

عابدپور تاکید کرد: طی انجام مطالعات مرحله اول و دم پی جویی اکتشافی در آذربایجان غربی ۱۷۵ محدوده امید بخش، ۹۶ محدوده اولویت اول و ۷۲ محدوده الویت دوم شناسایی شده است که ۷ محدوده هم در منطقه حفاظت شده قرار دارد.

معاون امور معادن وصنایع معدنی صمت آذربایجان غربی گفت: طبق تجزیه و تحلیل های انجام شده و بر اساس نمونه برداری های متعدد در پیمایش صحرایی؛ در قسمت هایی که در استان آذربایجان غربی قرار دارد نتایج امید بخش خوبی به دست آمده است.

او با اشاره به اینکه با توجه به نتایج اولیه به دست آمده از این پهنه ذخایری از مواد معدنی مس و طلا و کان سنگ های باریت، مالاکیت، نقره و غیره مشاهده شده است، ادامه داد: امید است با ورود به فاز اکتشافی و منجر شدن آن به بهره برداری و فرآوری، ارزش افزوده بالایی نصیب استان گردد و این معادن در ثروت آفرینی برای استان و ایجاد اشتغال نقش بسزایی خواهند داشته باشند.

عابدپور تصریح کرد: در راستای ایجاد ارزش افزوده بیشتر و برای جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی در استان ایجاد صنایع فرآوری و صنایع پایین دستی مواد معدنی مس، طلا، نقره و غیره در اولویت قرار دارد که بخش خصوص در این زمینه باید حضور پر رنگتری را داشته باشد.

عناوین برگزیده