امیر مکی در پاسخ به این سوال که این دوره از نمایشگاه سیمان تهران را نسبت به دورههای گذشته چطور ارزیابی میکنید؟ اظهار کرد: با توجه به حساسیت خاصی که وجود دارد و حمایت بسیار خوب و گسترده انجمن کارفرمایان سیمان در کنار حضور 5 هلدینگ بزرگ سیمانی در این نمایشگاه، میتوان این دوره را بهتر از دورههای گذشته دانست و شاید نکته مهم دیگر آن باشد که کسانی که در حوزه سیمان و معادن فعالند، متفقالقول هستند باید کاری انجام شود تا از رکودی که امروز با آن مواجه هستیم خارج شویم.
وی افزود: در عمل سمیناری که امسال در حاشیه نمایشگاه برگزار شد، سمینار «رویههای بتنی» بود که 6 الی 7 سال است مطرح میشود جادهسازی را در اولویت قرار دهیم و مصرف سیمان را افزایش داده و به نوعی سیمان را جایگزین جادههای آسفالت کنیم. از سوی دیگر به دلیل آنکه میتوان قیر را با ارزش افزوده بیشتری صادر کرد، میتوان قیر را صادر کرد و در جادهسازی سیمان را جایگزین آن کنیم.
به گفته مکی، امسال نیز با همت انجمن صنفی کارفرمایان سیمان و دبیر علمی همایش و برگزارکننده آن شاهد نمایشگاه بسیار خوبی بودیم بطوریکه سمینار مطرح شده برای ما غیرقابل باور بود، حتی دیگر دوستان نیز بر این باور هستند که امسال تغییرات عمدهای ایجاد شده است. براساس آخرین آمارها 550 نفر برای حضور در همایش ثبت نام کرده بودند.
وی بیان کرد: در این همایش وزیر راه و شهرسازی نیز حضور یافت و مطالب خوبی ارائه شد. همچنین روی مباحث مختلف بحث و بررسی صورت گرفت تا مشخص شود به چه صورت میتوان به اهداف در نظر گرفته شده در افق 1404 دست یافت.
مکی همچنین با اشاره به وضعیت سیمان موجود در بازار تصریح کرد: بدونشک در حال حاضر عرضه بیش از تقاضا بوده و این موضوع ما را بر آن داشته تا خطوط تولیدی سیمان با 50 درصد و در برخی موارد حتی با 40 درصد ظرفیت مشغول بکار باشند. توان تولید بسیار بالا است اما باید محل مصرف را پیدا کرد. متاسفانه امروز با رکود مواجه هستیم و نمیتوان کاری انجام داد اما بر این باور هستیم که دولتمردان و دوستان ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت و مسئولان در حوزه راهسازی و مسکن و تامین ابنیههایی در داخل و خارج اعتقادشان به صورتی باشد که بازارهای خارجی را از دست ندهیم.
وی گفت: متاسفانه خبرهای رسیده حاکی از آن است که کشور عراق و قرقیزستان خود تعدادی کارخانجات سیمان را احداث کردهاند. بطورکلی کشورهای حاشیه شمالی دریای خزر نیز تولید سیمان را در دستورکار خود قرار دادهاند. این اتفاق برای ما زنگ خطر است که باید مراقب بازارهای منطقه باشیم. باید به فکر بازسازی کشورهای جنگزده منطقه بود تا سهمی عمده در بازسازی این کشورها داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت بهینهسازان سیمان پویا افزود: یکی از موارد در طرح های اصلی باید مبحث حضور در کشورهای جنگزده در دوران بازسازی باشد. در همین زمینه شرکت بهینهسازان پویا به صورت گسترده استقرار سیستمهای پکینگ پلنت را در نقاط صفر مرزی و یا حتی در خاک همسایگان و یا در خاک ایران نزدیک به مرز کشورهای همسایه را در نظر گرفته است. در این طرح اعلام میشود در مناطق یادشده نیاز به پکینگ پلنت است و محلها و دپارتمانهای بارگیری سیمان باید در آنجا ایجاد شود که چند کارخانه سیمان در عمل مواد را آورده و سیمان را در آن منطقه ذخیره سازی کرده و در همان منطقه بحث بستهبندی و صادرات را انجام دهند.
مکی با اشاره بازارهای کشورهای عربی اضافه کرد: با توجه به زیرساختهای موجود در آن کشورها کمی بر روی تنوع سیمان متمرکز شدهاند. این در حالی است که کشورهای دیگر در زمینه تنوع سیمان گوی رقابت را از ایران گرفته و نوعآوری کردهاند. بطور مثال متوسط تولید سیمان در ایران 10 تا 12 نوع است اما در سطح جهانی این عدد به 20 یا حتی 22 نوع سیمان میرسد. در ایران کارخانههای سیمانی هستند که به آفریقا، کویت، قطر و عمان صادرات دارند اما باید یک مکانیزم و اهداف بلندمدت و مشتریان ثابت را در دستورکار داشته باشیم. داشتن مشتریان ثابت نکته بسیار مهمی است، امروز مشتری که از ما خرید میکند شاید یک ماه آینده دیگر خریدی از ما نداشته باشد. در نتیجه باید در زمینه کیفیت و تامین سیمان سرمایهگذاری کنیم. گاهی مشتری سیمان میخواهد اما کارخانه به دلایل خاص (تولید، قیمت و...) نمیتواند سیمان موردنظر مشتری را تامین کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا موضوع افزایش قیمت عملی میشود یا خیر؟ گفت: دو پاسخ برای این سوال که آیا بازار کشش افزایش قیمت را دارد، وجود دارد. برخی معتقدند که بازار میتواند با افزایش قیمت همراه شود اما خیلیها بر این باورند که بازار این کشش را ندارد و در حال حاضر با میزان قیمت فعلی متاسفانه فروش نداریم. فکر میکنم انجمن صنفی سیمان نیز سخت درگیر موضوع افزایش قیمت است. امیدوار هستیم تا یک تا 2 ماه آینده در این رابطه تصمیمات کلی گرفته شود.
مکی افزود: بحث اصلی در حوزه مصرف سیمان موضوع ساختوساز است. اگر حوزه ساختوساز بتواند شروعی داشته و حجم مصرف داخلی افزایش یابد، بیتردید میتوان در کنار این موضوع با خیالی آسوده نگاهی به بازارهای منطقه داشت.
وی با بیان این موضوع که وضع تحریمها بر حوزه سیمان اثرگذار بوده است، اظهار کرد: برداشته شدن تحریمها و سرمایهگذاری خارجی و یا گشایش ال سی و یا بازکردن فاینانسی که از سوی طرف خارجی انجام میشود حتی برای ساخت یک پایلوت کوچک نیازمند زیرساختها است. این زیرساختها افزایش مصرف سیمان را به همراه دارد.
مدیرعامل شرکت بهینهسازان سیمان پویا همچنین با اشاره به سوآپ سیمان تصریح کرد: سوآپ سیمان یکی از نکات مهم به شمار میرود. بطور مثال ما با توجه به ارتباطی که با کارخانههای سیمان داریم، مشاهده میکنیم کارخانه سیمانی که در جنوب کشور به دنبال فروش سیمان به مشتری است یک کارخانه در شمال کشور با توجه به بازاریابی که انجام داده است او مشتری در جنوب کشور را پیدا میکند. در نتیجه چه بهتر که سوآپ انجام شده و کارخانهای که در جنوب کشور است بتواند به مشتری شمال کشور سیمان بدهد. با این موضوع هزینههای حمل و مشکلات نگهداری سیمان حل خواهد شد.
وی با اشاره به فعالیتهای شرکت بهینهسازان پویا، بیان کرد: این شرکت بالغ بر 20 سال است که در حوزه صنعت سیمان فعالیت میکند و همیشه به فکر بهینهسازی و گسترش سطح کمی راندمان بوده و در چند سال اخیر سیستمهایی که ارائه شده سیستمها اتوماسیون صنعتی، سیستمهای توزینهای نواری دینامیکی که منوط به بالا بردن راندمان آسیابها و کورههای سیمان است. البته ما این را به صنایع دیگر نیز تامین دادهایم و در حوزه صنایع مس و فولاد فعال شدهایم. پروژههایی در حوزه راندمان و سطح کمی و کیفی انجام میشود با توجه به گران بودن مواد پایه بیشتر تمرکز داشتهاند.
مکی اظهار کرد: شرکت بهینهسازان سیمان پویا با اقدامات انجام داده در زمینه بستهبندی سیمان طی 10 سال گذشته توانسته مانع خروج 3 تا 40 میلیون دلار ارز از کشور شود. این موضوع برای ما نقطه قوت است.
وی در پایان تاکید کرد: ما ماین نیوز را به عنوان جادوگر رسانهای شناخته و یاد میکنیم.