تاریخ: ۱۲ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۴
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۷۷۷۳۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازار روزهای صعودی را پشت‌سر می‌گذارد

جولان نقدینگی در بازار فولاد

می متالز - بازار فولاد روزهای پیچیده‌ای را سپری می‌کند و چندگانگی‌های جدی دارد. رشد نرخ در برخی از بازارها با ثبات قیمت‌ها در بازاری دیگر همراه شده است که همین روند ناخودآگاه پتانسیل تغییر فاز به سمت افزایش نرخ را در بر دارد.
جولان نقدینگی در بازار فولاد

به گزارش می متالز، همین‌که بازار میلگرد در شرایط فعلی و با حجم بالای معاملات در بورس و بازار کاهشی نشده خود یک داده بسیار مهم برای کلیت بازار فولاد به‌شمار می‌رود که خروجی آن نتایج جانبی خاص خود را در بازار به همراه دارد.

بازی آخر وقت بازار روز گذشته هم نشان داد که میلگرد در برابر رشد بهای سایر مصنوعات فولادی گویا قرار نیست آرامش چندانی داشته باشد. این درحالی است که واقعیت‌های بازار با فرض موجودی به‌شدت بالای انبارها پتانسیل رشد چندانی را برای میلگرد متصور نیست، ولی این بازار در هفته‌های قبل و بعد از یک فاز کاهش نرخ به یک ثبات شکننده دست یافت اگرچه تمایل به رشد قیمت‌ها به مرور زمان با رشد جرقه‌های پراکنده رشد نرخ تقویت شده است. اینکه در بورس کالا شاهد رشد نسبی حجم معاملات و البته افزایش حجم خرید حتی به‌صورت نسیه هستیم، نشان می‌دهد تحرکات زیرپوستی در بازار فولاد جدی است و باید به آن توجه داشت اگرچه الزاما به معنی رشد قدرتمند قیمت‌ها تفسیر نمی‌شود.

 

جرقه‌های کوچک و بزرگ رشد قیمت‌ها

بازار میلگرد با جرقه‌هایی از رشد قیمت‌ها روبه‌رو شده و این رفتار را چند روز است که شاهد هستیم اما هنوز هم شاید بتوان بازار میلگرد را همچون روزهای قبل از آن با یک ثبات نسبی همراه دانست، هرچند نمی‌توان منکر جرقه‌های پراکنده رشد نرخ شد. روند عمومی نوسان قیمت شمش هم در بورس کالا از یک مسیر افزایشی تبعیت می‌کند، اما فاصله قیمت معاملات هم برجسته است.

برخی از عرضه‌های شمش با رشد نرخ و برخی دیگر با آرامش قیمتی روبه‌رو هستند، ولی هنوز فاصله نرخ بین قیمت‌های پایه و نرخ‌هایی که برای معامله کشف می‌شود بالاست که البته طبیعی به نظر می‌رسد. جریان عمومی بازارهای جهانی هم به نسبت افزایشی است، ولی واقعیت‌های بازار را باید در روزهای آینده و با آغاز به کار مجدد بازارهای جهانی مورد بررسی و تحلیل قرار داد.

تجیمع این موارد اگرچه احتمال رشد مجدد قیمت‌ها را رد نمی‌کند ولی موجودی بالای انبارها نکته دیگری است که امکان رشد نرخ را محدود کرده اگرچه این داده به تنهایی نمی‌تواند برای بازار تعیین تکلیف کند. واقعیت آن است که بازار فولاد به‌شدت دچار التهاب روانی شده و بعد از نوسان قیمت‌ هفته‌های گذشته هنوز هم برخی احتمال رشد نرخ با یک رفتار هیجانی را در نظر دارند. این مطلب به معنی ادامه بازی‌های روانی و هیجان خرید خواهد بود؛ هرچند از توانمندی پیشین برخوردار نیست.

نوسان قیمت آزاد دلار هم از جو روانی افزایشی در بازار حمایت چندانی نخواهد کرد آن‌هم در شرایطی که دلیل قدرتمندی برای رشد نرخ را نمی‌توان زیرپوست بازار حس کرد. اینکه روند افزایشی بهای شمش در بورس کالا هنوز هم افزایشی است و معاملات گسترده‌ای به ثبت می‌رسد خود نشان‌دهنده آن است که بازی رشد قیمت‌ها به پایان نرسیده و اگر بازار داخلی از همین نوسان نرخ نیز تبعیت کند هیچ بعید نیست که باز هم روند صعودی جدیدی را در بازار شاهد باشیم.

در این بین کمتر کسی از ضعف واقعی تقاضا در بازار فولاد بی‌خبر است و تقریبا همه فعالان بازار واقعیت‌های تقاضای موثر از سمت مصرف‌کننده نهایی را درک کرده‌اند. تقاضای واقعی در روزهای سرد سال و زمانی که بارش‌های پراکنده در کشور زیاد شده، کاهش می‌یابد؛ البته امسال به‌دلیل برخی جهش‌های قیمت مسکن و رونق گام به گام بخش صنعتی، شاید حجم تقاضای موثر اندکی رشد کرده باشد، اما از التهاب قیمت‌ها حمایت نمی‌کند.  این وضعیت با داده‌های قیمتی در هفته‌ها و ماه‌های اخیر همخوانی ندارد مخصوصا در شرایطی که با موجودی بالای انبارها روبه‌رو هستیم و این سیگنال هم نشان می‌دهد که واقعیت‌های بازار با گذشته تفاوت جدی دارد. غول نقدینگی در بازار فولاد چند هفته است که به حرکت درآمده و تاکنون با رشد قیمت‌ها خودنمایی محسوسی داشته است. این نقدینگی هنوز درحال جولان است و اثرگذاری آن ادامه یافته و حتی ممکن است تقویت شده باشد.
ابهامات متناقض بازار آزاد

این وضعیت در کالاهایی که به هر دلیل تزریق آن به بازار با وقفه یا کندی صورت گرفته یا جذابیت خرید آن تقویت شده بیش از سایر بازارها ایفای نقش کرده است. این روند تاکنون ادامه داشته و اگر تزریق کالا تقویت شده و به هر دلیل این جریان نقدینگی را با عدم رشد قیمت‌ها سرخورده سازد، جریان بازارها به سرعت تغییر خواهد کرد.

تغذیه بازار برای اصلاح این شرایط کافی است و حتی اگر فعالان بازار به احتمال رشد عرضه‌ها یقین کنند، این جریان ممکن است معکوس شده و خریداران امروز به سرعت به فروشندگان فردا و هفته آینده بدل خواهند شد. شنیده‌ها حکایت از آن دارد که تلاش‌ها برای رشد عرضه در بازار داخلی تقویت شده است و همین شایعات اگر با چند داده واقعی و قابل لمس همراه شود، تقاضای سفته‌بازی فعلی به‌شدت تغییر فاز خواهد داد. این رفتار قیمتی دائمی نیست، ولی در مورد دورنمای آن نیز نمی‌توان اظهارنظر قاطعی داشت. نرخ‌های فعلی را بهتر است با موجودی انبارها و حجم عرضه‌ها توامان مورد ارزیابی قرار داد آن هم در شرایطی که قطعیتی از ادامه روند افزایشی قیمت‌ها وجود دارد. در هر حال بازار مدتی است که درگیر شایعات و شنیده‌های بسیاری بود و داده‌های واقعی از نوسان قیمت‌ها نیز به قدرت‌گرفتن برخی شایعات کمک کرده است.

 

بازی نقدینگی در زمین فولاد

واقعیت‌های بازار داخلی با محوریت هیجان نوسان نرخ و تحرک غول نقدینگی در بازار فولاد چیزی شبیه به یک تله انفجاری شده است که مشخص نیست این انفجار در چه سمتی رخ خواهد داد گویی مکان دقیق این تله انفجاری هم مشخص نیست ولی فاصله چندانی ندارد. اگر عرضه‌ها به هر دلیل تقویت شده یا دولت میل جدی‌تری به مدیریت بازار با رویکردهای تجاری داشته باشد، انفجار قیمت‌ها و سقوط آزاد نرخ در بسیاری از بازارهای فولادی قطعی است. در برابر این احتمال اگر خبری از حمایت از سازوکار بازار مخابره نشده و این بازی‌های قیمتی ادامه یابد، پتانسیل رشد نرخ در بازار میلگرد هم به تبعیت از بازارهای جانبی وجود دارد که خود بازی جدیدی را رقم خواهد زد. اگر تجار که از موجودی انبارهای بالایی برخوردار هستند احتمال رشد بهای میلگرد را در نظر بگیرند و در برابر فروش مانع ایجاد کرده و حتی تمایل اندکی به خرید پیدا کنند، جریان عمومی بازار رشد نرخ جدیدی را تجربه خواهد کرد گویی رشد قیمت‌های انفجاری را شاهد خواهیم بود. تمامی این موارد را باید در یک بازه زمانی مورد بحث قرار داد و شاید داده‌های متناقض جدیدی به بازار اضافه شود که باز هم شرایط را تغییر دهد.

 این درحالی است که جذابیت خرید شمش فولادی در روزهای گذشته کاهش یافته بود و اگر واحدهای نوردی به تولید بیشتر بپردازند، تقاضا برای شمش هم افزایش می‌یابد که به معنی جریان جدیدی برای رشد قیمت‌هاست. اگر این وضعیت با رشد قیمت‌های جهانی همراه شود باز هم تله جدیدی برای جذب نقدینگی خواهد بود و جریان‌های پیچیده‌تری را رقم می‌زند. بازار فولاد وارد بازی‌های جدیدی شده است که احتمال ایفای نقش و خودنمایی جریان‌های متناقضی را به همراه خواهد داشت. در آینده باز هم به این موارد می‌پردازیم.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده