به گزارش می متالز، سالهای گذشته یکی از دغدغه های کشور در توسعه حمل و نقل ریلی نبود فناوری ساخت ریل در کشور بود که بخش عمدهای از این محصول از طریق واردات تامین میشود اما در سالهای اخیر ذوبآهن توانایی تامین ریلهای مورد نیاز راهآهن و مترو کشور را کسب کرده و این شرکت امروزه ریلهای U۳۳ طبق استاندارد EN۱۳۶۷۴ یا ریلهای UIC۶۰ تولید میکند که برای خطوط اصلی و فرعی استفاده می شود و در قراردادی با شرکت راهآهن تحویل ۴۰ هزار تن ریل را در دستور کار قرار داده و از آنجایی که نرخ ارز در کشور با نوسان بالایی روبرو بوده قیمت ریلهای تولیدی ذوبآهن با کیفیت مشابه تولید خارجی بسیار به صرفهتر است، حال با توجه به اهمیت صنعت فولاد برای کمک به توسعه زیرساخت های کشور با مهدی کرباسیان معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت در زمینه وضعیت زنجیره فولاد کشور با نگاهی به تامین مواد اولیه این صنعت و قابلیت های شرکت راهآهن برای تامین ریل گفتگو کردیم، او در این رابطه می گوید: « یکی از اقداماتی که در سالهای اخیر در صنعت فولاد رخ داد و نقش مهمی در توسعه کشور دارد تولید ریل توسط شرکت ذوبآهن بود که برای ارتقای این بخش باید حمایتهای دولتی بیشتری انجام شود.» در ادامه متن کامل این گفتگو را میخوانید؛
معاون سابق وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه میزان مصرف صنعت فولاد نشان دهنده توسعه یافتگی کشورها است، گفت: دستیابی به مصرف سالانه 300 کیلو فولاد بر نفر تا پایان برنامه توسعه هدف گذاری شده، هرچند در شرایط کنونی به دلیل تحریم ها میزان مصرف فولاد کشور 200 کیلو بر نفر در سال است که نصف مصرف کشورهای توسعه یافته است.
مهدی کرباسیان با بیان اینکه ایران در تولید جزو 10 کشور برتر در صنعت فولاد است، اظهار کرد: ایران از نظر تامین مواد اولیه فولاد همچون سنگآهن و انرژی مزیتها دارد و از این رو ایران میتواند جایگاه بهتری در بازار منطقه دست پیدا کند، زیرا رقبایی مانند ترکیه، هند و قزاقستان از این مزیتها بهرهمند نیستند، با این حال دولت و مجلس باید راهکارهای برای ارتقای صنعت فولاد در شرایط کنونی پیش بینی کنند، زیرا فولادسازان این روزها راهکارهای مناسبی را برای دور زدن تحریمها بکار می برد و همین باعث شد تا صادرات محصولات آنها در بازارهای منطقه ای توسعه یابد و اگر این اتفاق نمی افتاد به دلیل رکود موجود در بازار برخی شرکتهای فولادی با تعطیلی یا کاهش تولید مواجه می شدند. بنابراین باید رویکرد حمایتی در این شرایط بکار گرفته شود، برای نمونه چین در سال 2015 به دلیل بحرانی که در اقتصادش به جود آمد و رشد اقتصادی این کشور به زیر 6 درصد کاهش یافت و با یارانه دادن به صادرکنندگان خود باعث شد رشد اقتصادی این کشور در سال 2017 به روند عادی خود برگردد، درست در همان زمان کشورهای برای مقابله با دامپینگ چین تعرفههای واردات فولاد را بالا بردند، زیرا میزان حمایت این کشور از صادرکننده های فولادش بسیار قوی بود.
او با تاکید بر اینکه تولید محصولاتی همچون ریل توسط شرکت ذوبآهن اصفهان از مهمترین اقدامات سالهای اخیر در صنعت فولاد کشور بوده است اظهار کرد: در حال حاضر دولت باید از سرمایه گذاری بیشتری در صنعت ریل حمایت کند، زیرا این محصول علاوه بر اینکه از خروج ارز جلوگیری میکند، در توسعه زیرساخت های کشور نیز نقش موثری دارد، از این رو شرکت ذوبآهن اصفهان دور خیر مناسبی برای تامین نیاز داخلی کشور برداشته است هرچند پیش از این به دلیل اختلاف نظر ذوبآهن و شرکت راهآهن همکاری در این بخش به تاخیر افتاده بود، اما در حال حاضر این مشکل برطرف شده است.
کرباسیان با تاکید بر اینکه به طور کلی با وضع عوارض بر صادرات هیچ محصولی موافق نیستم و این تنها مربوط به سنگآهن نیست، تصریح کرد: در قانون به صراحت تاکید شده که نباید محدودیتی بر صادرات در کشور وجود داشته باشد، اما از آنجایی که محدودیت ارزی داریم، از این رو دولت محدودیتی ها را برای واردات اعمال کرده و در کنار آن عوارضی نیز برای صادرات برخی محصولات قرار داده است، خال باید در زمینه تولید داخلی اقدام لازم را انجام دهد و شرکتهای سنگآهنی و فولادی را برای همکاری دور یک میز گردهم بیاورد و با محوریت این وزارتخانه مواد اولیه را برای شرکت های فولادی سهمیه بندی کند، زیرا در شرایط کنون تنها تکیه بر وضع عوارض جلوی تامین ارزی کشور را میگیرد. بنابراین نباید حمایت از تولید و صادرات را فراموش کرد و این رسالت در سالهای پیش با برنامه ریزی انجام شده است، به طوری که قبلا برخی فولادسازان از بحرین و سایر کشورها گندله وارد می کردند، اما بعد از آن اجرای برجام و واردات ماشینآلات و تجهیزات کمک کرد تا پروژه های در زنجیره فولاد تکمیل شود و روند به گونه ای تغییر کند که امروز کنسانتره به جای سنگآهن صادرات شود و واردات گندله نیز از چند سال پیش متوقف شده و آهن اسفنجی نیز که در سالهای گذشته تنها برای نیاز داخلی کافی بود، به محصولی صادراتی تبدیل شود و در بخش فولاد نیز چند ساله پی در پی رشد صادرات داشته باشیم.
صنعت فولاد در سالهای گذشته توانسته به توسعه خوبی دست یابد و شرکت ذوبآهن اصفهان در این بازه زمانی به ایجاد حلقه های جدید در صنعت فولاد پرداخته و در مسیر خودکفایی صنعت حمل و نقل کشور گام برداشته و تولید 100 هزار تن ریل در سال را در دستور کار قرار داده است، اما در شرایط کنونی با مشکلاتی در زمینه تامین مواد اولیه نیز مواجه است که معاون سابق وزیر صنعت معدن و تجارت معتقد است وزارت صنعت معدن و تجارت با گردهم آوردن تولیدکنندگان سنگآهن و فولاد سهمیه بندی های را وضع کند تا از تولید داخلی در کشور حمایت کند.