تاریخ: ۱۵ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۱۷
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۷۸۹۱۵
سرویس خبر : آهن و فولاد

معدن داری فولاد مبارکه برای رفع چالش تامین مواد اولیه

می متالز - مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت های گروه فولاد مبارکه گفت: تامین مواد اولیه به عنوان یک استراتژی اصلی در فولاد مبارکه دنبال می شود و در این راستا با تاسیس حوزه معدن در چارت سازمانی این گروه، به دنبال کاهش نگرانی ها هستیم.
معدن داری فولاد مبارکه برای رفع چالش تامین مواد اولیه

به گزارش می متالز، «مرتضی شبانی» امروز (یکشنبه)‌ افزود: با توجه به اینکه شرکت های تولیدکننده معدنی خودشان به سمت فولادسازی گرایش پیدا کرده اند، کمبود مواد اولیه ای نظیر کنسانتره سنگ آهن و گندله از سال ها پیش احساس می شد و به همین دلیل فولاد مبارکه شروع به خرید سهام شرکت های معدنی از سال 88 کرد.
شبانی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه تاکنون توانسته 10 درصد سهام گلگهر، 10 درصد سهام چادرملو و 20 درصد سهام سرمایه گذاری معادن و فلزات را خریداری کند و با خرید بلوک 17 درصد معادن و فلزات در دو سال گذشته، توانست سه کرسی هیات مدیره این شرکت را در اختیار بگیرد.
وی ادامه داد: اما این سیاست به تنهایی پاسخگو نبود و پارسال با چالش تامین مواد اولیه روبه رو شدیم، بر این اساس تصمیم گیری شد که به سمت معدن داری برویم، به همین دلیل در چارت سازمان فولاد مبارکه بخشی به عنوان حوزه معدن تاسیس شد که در حوزه های اکتشاف و بهره برداری از معادن فعالیت می کند.
مدیر امور مجامع و ارزیابی شرکت های گروه فولاد مبارکه در ادامه خاطرنشان کرد: با برنامه ریزی انجام شده در معدن سنگان، تا سال آینده واحد کنسانتره سازی آن به ظرفیت پنج میلیون تن به بهره برداری می رسد و در دهه فجر آینده بهره برداری تست سرد آن به انجام خواهد رسید.
وی اضافه کرد: تولید سالیانه پنج میلیون تن گندله در سنگان نیز در دستور کار است که پارسال سه میلیون تن تولید داشت و امید می رود معادل همین رقم تا پایان امسال تولید شود.
شبانی ابراز امیدواری کرد با راه اندازی کامل این واحدها بخشی از نگرانی های تامین سنگ در فولاد مبارکه برطرف شود.
وی یادآور شد:‌به تازگی با حضور فولادسازان و معادن بزرگ، همچنین سرمایه گذاری امید، سرمایه گذاری غدیر و میدکو، کنسرسیوم اکتشاف معادن شکل گرفته که عزمی جدی برای افزایش توان تولید مواد معدنی و فلزی است و فولاد مبارکه نیز در این کنسرسیوم سهامدار بوده و یک کرسی در اختیار دارد.
این مسئول فولاد مبارکه گفت: مقرر شده وزارت صمت پهنه های جدیدی در اختیار این شرکت قرار دهد تا مباحث اکتشاف به صورت تفصیلی و با جزئیات بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.
وی درخصوص خروج فولاد مبارکه از سرمایه گذاری در استرالیا نیز خاطرنشان کرد: این موضوع در دستور کار است و با راه اندازی معاونت معادن در فولاد مبارکه، یکی از مواردی که مدنظر است موضوع معادن استرالیا است.
شبانی همچنین درباره طرح توسعه هرمزگان این شرکت اظهار داشت:‌ برنامه ای که در هرمزگان دنبال می‌کنیم افزایش ظرفیت از 1.5 به سه میلیون تن است که به دلیل مواجهه با تحریم ها به تعویق افتاد، اما به محض بهتر شدن شرایط آن را پیگیری خواهیم کرد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده