تاریخ: ۱۷ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۲۰
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۷۸۹۵۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سقوط بازارهای سهام و شکستن رکورد قیمت طلا در معاملات جهانی

می متالز - افزایش تنش‌های بین آمریکا و ایران باعث شد دیروز شاخص‌های مهم سهام در اغلب نقاط جهان سقوط کنند.
سقوط بازارهای سهام و شکستن رکورد قیمت طلا در معاملات جهانی

به گزارش می متالز، دیروز شاخص معاملات سهام در بورس داوجونز آمریکا ۶۷ر۰ درصد، اس٫ اند. پی ۵۰۰ آمریکا ۶۲ر۰ درصد، نسادق ۱۰۰ آمریکا ۸۲ر۰ درصد، فتسی۱۰۰ انگلستان۹۲ر۰ درصد، آل فتسی انگلستان ۰۷ر۱ درصد، داکس آلمان ۵۲ر۱ درصد، کاک ۴۰ فرانسه ۱۳ر۱ درصد، فتسی ایتالیا ۵۷ر۱ درصد، ایبکس ۳۵ اسپانیا ۹۴ر۰ درصد، موئیکس روسیه ۴۰ر۰ درصد و آئیکس هلند۱۳ر۱ درصد سقوط کرد.

همچنین شاخص معاملات سهام در بورس بیست ۱۰۰ ترکیه ۶۲ر۱ درصد، اومکس ۳۰ سوئد۲۹ر۱ درصد، ویگ لهستان ۲۹ر۱ درصد و یورو نکست بلژیک ۵۲ر۱ درصد پایین آمد.

این گزارش می افزاید: در بورس های فنلاند، نروژ، یونان، پرتغال، اوکراین، ایرلند، چک، بلغارستان، مجارستان، رومانی، مقدونیه، لیتوانی، لتونی، استونی، گرجستان، جمهوری آذربایجان، بوسنی و مالتا هم شاخص معاملات سهام بین ۵ر۰ تا یک درصد نزولی شد.

در پی تهدید ایران به گرفتن انتقام خون شهید سلیمانی از نیروهای امریکایی در منطقه، دیروزشاخص سهام تداول عربستان حدود ۲ درصد سقوط کرد و به پایین‌تر از ۸۲۳۰ واحد رسید در این زمینه سهام غول انرژی عربستان به پایین‌ترین قیمت از زمان عرضه اولیه سهام خود رسید و در ۵۵ر۳۳ ریال عربستان معامله شد.

بازارهای سهام دوبی هم بیش از ۳ درصد و شاخص بورس قطر ۱ر۲ درصد از ارزش خود را از دست داد.همچنین شاخص سهام برتر کویت ۴ درصد سقوط کرد و شاخص کل سهام مصر هم حدود ۵ر۲ درصد از ارزش خود را از دست داد. گزارش خبرنگارما می افزاید: قیمت جهانی نفت هم در اغلب بازارها دیروز صعودی بود به گونه ای که قیمت هربشکه نفت سبک و شیرین آمریکا(وست تگزاس اینترمدیت) با ۷۰ سنت افزایش نسبت به معاملات قبلی به ۶۳ دلار و ۷۱ سنت و هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۸۸ سنت رشد به ۶۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.

در همین زمینه خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ درگزارشی نوشت: پس از ترور شهید سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صنعت نفت برای بحران در خاورمیانه آماده می‌شود.

حلیمه کرافت تحلیلگر بانک آربی‌سی کانادا گفت: همه ما باید برای یک پاسخ آتشین آماده شویم و زمینه برای یک چرخه تلافی‌ جویانه که می‌تواند بازار نفت را در سال ۲۰۲۰ میلادی متشنج نگه دارد، فراهم است.

تحلیلگران مؤسسه ای‌اس‌ای‌آی‌ انرژی هم در گزارشی اعلام کردند: انتظار داریم اقدام متقابل (ایران) در منطقه خاورمیانه و به احتمال زیاد در عراق باشد. این می‌تواند تأثیری شدید بر قیمت‌های نفت داشته باشد.

در همین حال قیمت جهانی طلا دیروز رکورد هفت ساله خود را شکست و هر اونس(۱ر۳۱ گرم) از این فلز گرانبها در مقابل ۱۵۷۸ دلار معامله شد. هر اونس نقره هم با ]عبور از رکورد معاملات هفت ساله خود ۱۸ دلار و ۴۴ سنت به فروش رسید.

عناوین برگزیده