تاریخ: ۱۶ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۱۲
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۸۱۶۱۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزارت اقتصاد:

سهام شرکت هپکو در مرحله عرضه قرار دارد

می متالز - وزارت امور اقتصادی و دارایی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سهام شرکت هپکو، در مرحله عرضه قرار دارد.
سهام شرکت هپکو در مرحله عرضه قرار دارد

به گزارش می متالز،  وزارت امور اقتصادی و دارایی، در پی اخبار برخی از رسانه‌ها به نقل از وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه «دولت هفته گذشته سهام هپکو را واگذار کرد» توضیح داده است: واگذاری سهام این شرکت در دستور کار قرار دارد و در این خصوص نیز سهام شرکت هپکو برای عرضه از طریق بازار فرابورس آگهی شده است.
در این گزارش تاکید شده است که سهام شرکت هپکو، در مرحله عرضه قرار داشته که اخبار آن، به اطلاع عموم خواهد رسید.
گفتنی است شرکت هپکو اراک که اولین و بزرگترین کارخانه تولید ماشین‌آلات راه‌سازی، کشاورزی و معدنی در ایران و خاورمیانه محسوب می‌شود در سال ۸۵ توسط سازمان خصوصی‌سازی به صورت مزایده به شرکتی تحت عنوان واگن‌سازی کوثر واگذار شد تا خصوصی‌سازی در ایران شکل جدی‌تری به خود بگیرد.
این واگذاری، سرآغازی برای مشکلات و حاشیه‌های فراوان از جمله عقب افتادن اقساط و دستمزد کارگران بود؛ تا جایی که مجدد در سال ۹۵ شرکت هپکو از مالکیت واگن‌سازی کوثر خارج و به شرکت هیدرو اطلس واگذار شد اما با این حال مشکلات هپکو همچنان به قوت خود باقی ماند و این خریدار دو مرتبه از مالکیت هپکو انصراف داد. در همین راستا شرکت هپکو با تغییر مدیرعامل مواجه شد اما با این حال باز هم اتفاق مثبتی رخ نداد و تعیین تکلیف خاصی در رابطه با هپکو صورت نگرفت؛ به گونه‌ای که اعتراض و تجمع کارگری کارکنان شرکت هپکو برای رساندن صدای مطالبات خود به اوج خود رسید.
کارخانه‌ای که روزی افتخار خاورمیانه بود، با بی‌تدبیری ورشکسته شد و میلیاردها ریال بدهی برجای گذاشت تا صدها کارگر هم خانه‌نشین شوند. این مجموعه نخستین و بزرگ‌ترین کارخانه تولید تجهیزات سنگین در ایران و خاورمیانه بود که در سال 1351، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در شهر صنعتی اراک در زمینی به وسعت 90 هکتار با هدف مونتاژ ماشین‌آلات راه‌سازی تأسیس شد. 55 درصد از سهام شرکت متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و 45درصدش ازآنِ برادران رضایی  بود.
برخلاف تعدادی از کارخانه‌های کشور که پس از پیروزی انقلاب اسلامی تغییر کاربری دادند یا مدتی تعطیل شدند، شرکت هپکو همچنان با تمام قوا به فعالیت خود ادامه داد و باتوجه‌ به نیاز کشور برای ساخت ماشین‌آلات ساخت ‌و ساز و معدن، با همکاری شرکت لیبهر آلمان بیشتر توسعه یافت. همزمان با جنگ تحمیلی نیز این شرکت با تولید ماشین‌آلات راه‌سازی به ساخت جاده و سنگر در جبهه کمک کرد و نخستین خودرو زرهی جنگ را ساخت. همچنین توانست با مهندسی معکوس، تجهیزات عراقی را بازتولید کند و آن‌قدر در این حوزه موفق بود که صدام سه‌بار هپکو را بمباران کرد.

منبع: کیهان
عناوین برگزیده
فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند
مهندس نمازی عضو هیات مدیره فولاد اکسین در نشست خبری:

فرمایشات رهبری، نصب‌العین کارگران فولاد اکسین در سال ۱۴۰۳ است/ با یک برنامه‌ریزی هدفمند انشاالله اکسین به بالاترین ظرفیت تولید خواهد رسید/ اولویت شرکت، ایجاد انگیزه و حال خوب برای کارگران است/ تلاشمان بر این است همه محصولات شرکت در بورس عرضه شوند