به گزارش می متالز، عباس علی آبادی در مراسم افتتاحیه اولین همایش ملی خودروهای آینده گفت: از ۲۰ سال گذاشته موضوع برقی سازی خودروها در صنایع مطرح شده و متناسب با آن نیز دروس دانشگاهی طراحی شدهاند، اما با وجود چنین سابقهای، توفیق چندانی در تولید خودروهای برقی به دست نیامده است.
مدیرعامل مپنا اضافه کرد: در مقابل حرکت کند صنعت ما در حوزه برقی سازی خودرو، کشورهای اروپایی بهسرعت این صنعت را دنبال کردهاند و امروز ۷۰درصد از صنعت خودروی آنها برقی شدهاند.
علی آبادی در ادامه با اشاره ممنوعیت تولید خودروها با سوخت فسیلی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته به سمت استفاده کمتر از سوختهای فسیلی حرکت کردهاند؛ این در حالی است که با CNG کردن خودروهای عمومی در ایران، هرچند آلایندگیهای بنزین کاهش یافته اما آلودگیهای محیطی دیگر، گازهای مسموم و همچنین ذرات معلق هوا بالا رفته است. به همین دلیل باید برای کاهش آلودگیهای زیست محیطی و هوا، استفاده از سوختهای فسیلی را کاهش داد و از خودروهای برقی یا هیبریدی استفاده کرد.
مدیرعامل مپنا با اشاره به سهم ۶۳ درصدی خودروها در آلودگی هوای تهران گفت: تنها ۱۳درصد از احتراق بنزین، به نیروی حرکتی تبدیل و به چرخهای خودرو منتقل میشود این در حالی است که حملونقل خودرو حدود ۶۳ درصد از آلودگی هوا را به دنبال دارد، با این وجود جا دارد که برای این مساله چارهاندیشی کرد.
علی آبادی همچنین پیشنهاد کرد: علاوه بر جایگزینی خودروهای برقی و هیبریدی بهجای خودروهای با سوخت فسیلی باید با برنامهریزی، برق را در تمام عرصههای صنعتی و خانگی، جایگزین سایر انرژیها کرد و زیرساختهای لازم برای برقی سازی، مصرف برقی انرژی در کشور را فراهم کرد.
مدیرعامل مپنا در ادامه به فعالیتهای این مجموعه برای ساخت خودروهای برقی اشاره کرد و گفت: در وهله اول مپنا، برقی سازی خودروهای فعلی را انجام داد و نمونههای موفقی را دراین باره عرضه کرد. در راستای پیشبرد اهداف ملی نیز اولین جایگاه سوخت الکترونیک در کنار برج میلاد راه اندازی شد و نهایتاً در نمایشگاه آتی خودرو، خودرو برقی مپنا به نمایش گذاشته میشود.
علی آبادی همچنین انتقاداتی نیز به عدمحمایت دولت از مپنا بهعنوان تولیدکننده خودروی برقی داشت و افزود: درحالیکه مپنا بهعنوان تولیدکننده داخلی، بدون حمایتهای مالی از سوی دولت تلاش زیادی در تولید و معرفی خودروهای برقی داشت اما متأسفانه سیاستهای تشویقی برای واردات خودروهای برقی صورت گرفته است.
مدیرعامل مپنا استفاده از خودروی برقی را مساوی با حفظ سلامت و منافع ملی دانست و گفت: باوجودی آلودگی هوا و زیست محیطی، سوخت فسیلی در تهران و کلانشهرهای کشور، باید به هر چه زودتر و با اراده ملی به سمت و سوی تولید خودروهای برقی هیبریدی رفت.