تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۸
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۸۴۹۷۹
سرویس خبر : انرژی
خادمی مطرح کرد:

صنعت پتروشیمی فرصتی کم نظیر برای درآمدزایی/جایگاه ششم پتروشیمی‌ها در میان ۷۱ بخش اقتصادی

می متالز - عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به طور مستقیم و غیرمستقیم مشاغل بسیاری را ایجاد کرده‌اند و میزان پیوند آن‌ها با سایر بخش‌های اقتصادی قابل‌ ملاحظه است.
صنعت پتروشیمی فرصتی کم نظیر برای درآمدزایی/جایگاه ششم پتروشیمی‌ها در میان ۷۱ بخش اقتصادی

به گزارش می متالز، هدایت‌الله خادمی صنعت پتروشیمی را دارای جایگاه ششم در میان 71 بخش اقتصادی معرفی کرد و گفت: خوراک و مواد اولیه صنعت پتروشیمی وارداتی نیست و گاز و نفت کافی برای تولید این صنایع در کشور وجود دارد لذا هر قدر در توسعه صنایع پتروشیمی تلاش شود از گاز و نفت نیز بهتر و بیشتر استفاده خواهد شد، درواقع صنعت پتروشیمی ارتباط مستقیم با نفت و گاز دارد به طوری که این صنعت سهم 9 درصدی از مصارف گازرسانی کشور را در سال 95 داشته است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اینکه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی به طور مستقیم و غیرمستقیم مشاغل بسیاری را ایجاد کرده‌اند و میزان پیوند آن‌ها با سایر بخش‌های اقتصادی قابل‌ملاحظه است، افزود: بخش‌های ارائه‌دهنده محصول یا خدمات به پتروشیمی همچون بانک‌ها و بیمه، حمل و نقل جاده‌ای و همچنین "بخش‌هایی که از تولیدات پتروشیمی استفاده می‌کنند" همچون بخش‌های زراعت و باغداری، ساختمانی، لاستیک، پلاستیک و... همگی به نوعی از پتروشیمی تغذیه می‌شوند.

خادمی همچنین معتقد است با توجه به حجم بالای سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی تعامل آن با بخش‌های خدمات‌رسانی همچون بیمه و بانک بسیار است و این خود نشان از میزان پیوند صنایع پتروشیمی با سایر بخش‌های اقتصادی و جایگاه و نقش پتروشیمی در اقتصاد ایران دارد.

وی توضیح داد: درآمد پتروشیمی به بانک‌ها می‌رود و بانک‌ها از این درآمد به مردم و تولیدکنندگان در مشاغل دیگر وام می‌دهند به همین دلیل حتی بانک‌ها به این حوزه ورود کرده و سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: جایگاه صنعت پتروشمی پس از نفت در اقتصاد ایران بسیار گسترده و تاثیرگذار است تا جایی که برخی از وزارتخانه‌ها مانند وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز شرکت‌ها و کارخانجات متعددی در حوزه صنایع پتروشیمی ایجاد کرده‌اند که نشان از وابستگی صدها صنعت دیگر به پتروشیمی است و امکان فروش محصولات صنایع پتروشیمی از فروش نفت خام در زمان‌های تحریم بیشتر است.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد