به گزارش می متالز، هرچند برای مدتی کوتاه برجام توانست مسیر را برای ورود خودروسازان و سرمایه گذاران خارجی به کشور باز کند اما عمر دستاوردهای آن به قدری کوتاه بود که حتی ایران خودرو برای همکاری با خودروساز فرانسوی درراستای تولید پژو۳۰۱ نیز نتوانست به نتیجهای برسد و با بازگشت تحریمها، خودروسازان و سرمایهگذارانی که پیمان دوستی با بخشهای مختلف صنعتی کشور بسته بودند، از ایران رفتند.
از همین رو، باتوجه به توقف کامل همکاری ایرانخودرو و پژو، این شرکت خودروساز داخلی تولید محصولی جدید به نام «K132» را در برنامه قرار دارد. محصولی که نتیجه تلاش مشترک مهندسان و طراحان صنعت قطعه و خودرو است و با تولید آن تحولی بزرگ در این صنعت ایجاد خواهد شد، زیرا پلت فرم طراحی شده در آن پیش زمینهای برای ساخت محصولات بعدی شرکت ایران خودرو خواهد بود.
در این خصوص کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین ایران خودرو در گفت و گو با «دنیای خودرو» با اشاره به اینکه پژو حقی برای مدعی شدن در مالکیت محصول جدید ایران خودرو ندارد، توضیح میدهد.
هرچند با بازگشت تحریمها در حوزه اقتصاد کلان با مشکلاتی روبهرو شدیم اما این موضوع در بخش توسعه کشور به عنوان یک فرصت معرفی شد. چراکه با محدود و قطعشدن بسیاری از ارتباطات بینالمللی بهشکل طبیعی باید روی توان طراحان، شرکتهای مهندسی و قطعهسازان داخلی برای ارائه محصول جدید از سوی ایرانخودرو حساب بازمیکردیم. بااینکه سال گذشته چالشها و مشکلاتی در این زمینه داشتیم اما هماکنون محصول به حوزه صنعتیسازی و صحهگذاریهای نهایی سیستمهای اصلی آن رسیده است. بنابراین چالش بزرگ طراحی را بدون حضور خارجیها از سر گذراندهایم.
بله، طراحی هر محصولی نیاز به صحهگذاری، تست و آزمون، نمونهسازی، ساخت قالب و غیره دارد که اکنون در آن مرحله قرار داریم. اکنون در مسیری حرکت میکنیم که بتوانیم محصول جدید را به صورتی که بتوان تولید انبوه کرد به جامعه ارائه دهیم. الان به طراحی این محصول رسیدهایم و قابلیت شمارهگذاری را به طور حتم خواهیم داشت. بنابراین میتوانیم بگوییم چالش اصلی را که در توسعه داشتیم، در مورد این محصول پشت سر گذاشتهایم. این محصول با ساخت داخل بسیار بالایی که دارد، قرار است به بازار بیاید و ازجمله بینظیرترین محصولات خواهد بود.
اشاره کردید از پلت فرم این محصول میتوانید برای تولید خودروهای دیگر در ایران خودرو نیز بهره ببرید، در این موضوع توضیح بیشتری بدهید.
این فرصت ایجاد شده است تا تولید محصول کراساووری را که در برنامه داریم، روی همین پلت فرم باشد. بنابراین بسیاری از طراحیهایی که در پلتفرم این محصول انجام دادهایم در محصولات دیگر نیز قابلیت استفاده دارد. این موضوع نشاندهنده آن است که در بحثهای مهندسی پیشرفت خوبی داشتهایم، همچنین در بحث مقیاس اقتصادی تولید نیز جلو خواهیم بود. بنابراین باتوجه به این شرایط بسیاری از سیستمها و مجموعههایی که در «K132» طراحی شده، در محصول بعدی ایرانخودرو هم قابلاستفاده خواهد بود. استفاده از پلتفرم مشترک در خودروها هم در بین خودروسازان جهانی اقدامی مرسوم است.
استفاده از ظرفیتهای پلت فرمی باعث میشود که با زمان کمتر و قیمت تمامشده کمتر محصول بعدی را ارائه دهند. اکنون ایرانخودرو هم از همین الگو بهره میبرد، به این دلیل که توانستهایم پلتفرم محصول جدید را توسعه دهیم و محصول جدید را نیز براساس همان تولید خواهیم کرد. البته این نکته را هم باید ذکر کنم پلتفرم «K132» متعلق به خودمان و مالکیت آن صددرصد متعلق به طراحان داخلی است.
همچنین نهتنها از لحاظ محصول تولیدی بلکه از جهت دانش نیز تمام اطلاعات آن در اختیارمان قرار دارد، بهایندلیلکه محصول بعدی کراساوور را قرار است روی همین پلتفرم تولید کنیم.
درصورتی که دانش فنی وجود نداشت این امکان فراهم نبود که بتوانیم محصول بعدی را روی همین پلتفرم ارائه دهیم. درحالحاضر نیز رام، اکسل، فرمان، الکترونیک خودرو، شبکه خودرو، پیشرانه و غیره خودرو «K132» همگی محصول ایرانخودرو بوده، بدیهی است باتوجه به این چندمثال تمامی پلتفرم متعلق به خود ماست.
این موضوع به تولید جاری هم برمیگردد. بهاین دلیل که تمام محصولات جدید هم سنسور دارند و هم قطعات الکترونیکی و غیره دارند. خوشبختانه بهواسطه همین تحریمها در حوزه ساپکو و مدیریت جدید با فشار مضاعف با عنوان نهضت ساخت داخل در ایران خودرو مطرح است که حمایت وزارت صمت را هم برای خود دارد تا از ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان، صنایعدفاع و دانشگاهها در جهت داخلسازی حداکثری استفاده کنیم. درهمینراستا نیز اکنون در حوزه انژکتور، سنسورها و قطعات الکترونیکی به موفقیتهای خوبی دستیافتهایم. بنابراین با این شرایط طبیعی است در محصولات جدید هم آن توان قابلاستفاده خواهد بود.
الان با صنایع دفاع در خودکفایی برخی قطعات الکترونیکی «هایتک» به موفقیتهای بسیار خوبی رسیدیم این قطعات هم شامل «اینفلیتور» ایربگ، چاشنی کمربند ایمنی «MGG»، سنسور حتی سنسور اکسیژن، انژکتور و غیره موفقیتهای بسیاری خوبی صنایع دفاع و بعضی شرکتهای دانشبنیان اتفاق افتاده است و دستاوردهای خوبی را در این زمینه شاهد هستیم. درهمینراستا نیز کاهش ارزبری خوبی هم اتفاق افتاده است. پس پیروی آن موفقیتها خودروسازان نیز میتوانند از همان توانمندیهای ایجادشده استفاده کنند.
«EMS» یکی از حوزههای الکترونیک خودرو است از سالها پیش ایرانخودرو و صنایع خودرو کشور به سمت داخلیسازی آن حرکت کردند و اکنون بسیاری از قطعات این بخش در داخل تولید میشود و نرمافزارهای آن نیز توسعه یافته است. درهمینلحظه بخش قابلتوجهی از «EMS» موردنیاز خطتولید در داخل تولید میشود. در حوزه ایربگ، «ACU» هم شبیه «ECU» است. پس وقتی به «ECU» دسترسی یافتیم، بهطورقطع به «ACU» هم دسترسی پیدا خواهیم کرد.
همچنین وقتی در نرمافزار «EMS» به موفقیتهایی دست پیدا کردیم بهطور قطع دسترسی به نرم افزار «EMS»هم امکانپذیر است. البته این به این معنا نیست که توانسته باشیم بهصورتکامل به خودکفایی دست پیدا کرده باشیم، اما اکنون یک جهش مهم درصنعت خودرو ایجاد شده است.
پتروشیمی قابل قبولی داریم و یکی از نقاط قوت کشور نیز همین زمینه است. البته انواع پلیمرها را تولید نمیکنیم و بخشی از آن از خارج کشور تامین میشود. اما این به آن معنا نیست که امکان تامین آنها وجود نداشته باشد، به خصوص که بخش قابل توجهی از آن نیز در داخل تولید میشوند.
بسیاری از قطعهسازان میگویند همین الان برای تامین قطعات پلیمری «K132» دچار چالش هستیم؛ پلوس، گردگیرهای پلوس و قطعات پلاستیکی موتور و غیره ازجمله آن قطعات هستند.
وقتی درباره طرحی با ابعاد خودروسازی صحبت میکنیم، فقط یک تا دو عامل نیست که میتواند سرعت کار را کاهش بدهد. ازهمین رو تکتک موارد طرح را مدیر پروژه پیگیری و بررسی میکند. این موضوع فقط مختص کشور ما نیست و مدیر پروژه در هر کشوری ممکن است با انواع و اقسام کمبودها در شروع هر طرحی رو به رو باشد.
بدیهی است برخی موارد را باید از خارج کشور تامین کنیم، بهخصوصهمانطور که اشاره کردم خودکفایی صددرصدی در این بخش نداریم. چراکه نمیتوان تمام ابعاد یک خودرو را در داخل تولید کرد. البته ضرورتی هم در این زمینه وجود ندارد چون دربرخیموارد حتی اقتصادی هم نیست. اما این محصول باتوجه به رویکردی که داریم، درصد قابلتوجهی از آن داخلیسازی شده است.
هرچند الان برای دستیابی به ایمنی خودرو «K132» نیاز به«Euro NCAP» (برنامه ارزیابی خودروهای جدید اروپایی) بالاتر داریم، از همین رو برخی ورقها را «HSS» تعریف کردهایم. البته برای فولادمبارکه تعریف پروژه انجام دادهایم اما در این فاصله برای آنکه پروژه پیش برود سفارش محدودی از خارج داریم البته این امر به منظور محدودیت یا وابستگی نیست.
سیستم «CAN» را باید بهعنوان یک فرصت دید زیرا به ارتقای شبکه برق و الکترونیک منتج شد. هرچند برای دوره محدودی برخی مسائل کیفیتی مشتریان را با مشکل مواجه کرد اما شبکه برق و الکترونیک این محصولات اکنون کاملا داخلیسازی شده است. در سال ۹۱ که پژو از ایران رفت، در شبکه برق و الکترونیک بهدلیل وابستگی که داشتیم با مشکل مواجه شدیم. در آن زمان قابلیت تولید ۲۰۶ را از دست دادیم ازهمینرو در آن مقطع کارخانه تصمیم گرفت با همکاری یکی از سازندگان قطعات به سرعت شبکه برق و الکترونیک را طراحی کند که در مدت ۸ماه انجام شد. بنابراین خودرو «K132» نیز بدون هیچ مشکلی تولید خواهد شد.
در مورد قیمت، با توجه به شرایطی که ثبات اقتصادی وجود ندارد، نمیتوان از همین اظهارنظر کرد. با توجه به شرایط اقتصادی زمان عرضع محصول باید دید تامین و تدارک قطعات به چه نحوی خواهد بود و بعد متناسب با آن و همچنین با همراهی مراجعی که در کشور برای قیمت گذاری هستند، قیمت را تعیین میکنیم.
بله، این محصول طبق زمانبندی اعلامشده و براساس برنامهریزیها عرضه خواهد شد.