تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۲۶
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۸۸۲۶۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
در بررسی تاثیر شیوع کرونا بر بازار مواد معدنی کشور مطرح شد:

زخم تحریم‌ها کارا تر از کرونا

می متالز - انتشار ویروس کرونا در چین که به‌عنوان بزرگ‌ترین وارد‌کننده انواع کامودیتی در جهان و یکی از فعال‌ترین کشورها در حوزه معدن است بر نگرانی‌های این کشور و تاثیر آن بر رشد اقتصادی افزوده است.
زخم تحریم‌ها کارا تر از کرونا

به گزارش می متالز، کرونا بر بازار صادرات و واردات مواد معدنی در کشورهایی ازجمله برزیل و هند نیز تاثیر گذاشته است. درباره تاثیر این ویروس بر صنایع معدنی ایران، افزایش و کاهش قیمت مواد معدنی خام و صادرات و واردات آن با کارشناسان معدن گفت‌وگو کرده ایم.

 

تهدید بزرگ برای آینده بازار

مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران بابیان اینکه کرونا در افزایش قیمت برخی از مواد معدنی خام و صنایع معدنی بی‌تاثیر بوده است، گفت: روزهای گذشته قیمت ورق و شمش به‌طور ناگهانی افزایش پیدا کرد که علت اصلی آن ضعف توجه به مکانیسم بازار و روند طبیعی عرضه و تقاضا برای تعیین قیمت بوده است و هیچ ارتباطی به ویروس کرونا ندارد.
او اظهار کرد: ازآنجایی‌که دولت سعی کرده از قیمت‌های دستوری پیروی کند و بر عرضه و تقاضا کنترل داشته باشد؛یعنی تاحدی نقش نظارتی خود را کنار گذاشته و بر بازار مالکیت دارد، در این روند مشکلاتی به وجود آمده که باعث شده افرادی به اسم واسطه‌گر و سفته‌باز تقاضای کاذب در بازار ایجاد کنند.
 او تاکید کرد: وقتی تقاضا افزایش پیدا کند درنتیجه قیمت هم افزایش می‌یابد و شرایطی پیش می‌آید که تولید‌کننده و مصرف‌کننده هیچ‌کدام نفع نمی‌برند. البته این موضوع موقت است و با تمهیداتی که دولت و واحدهای تولیدی و بخش خصوصی اعمال می‌کنند، برطرف می‌شود.
اکبریان با بیان اینکه کرونا برای آینده بازار تهدید جدی به شمار می‌رود،گفت: اگر ترسی که در جامعه شکل‌گرفته و تاثیری که شیوع این بیماری بر حوزه‌های مختلف گذاشته بیش از ۲ماه ادامه پیدا کند، احتمال رکود و کاهش عرضه و تقاضا در تمامی حوزه‌ها وجود دارد.
او با اشاره به تاثیر‌پذیری کم حوزه معدن از ویروس کرونا، تاکید کرد: معدن هم مثل دیگر حوزه‌های اقتصادی از این جریان دور نیست هرچند تاثیرپذیری آن به شدت بخش‌های دیگر نیست. به هر حال انتظار داریم معدنکاران تمهیداتی برای ورود و خروج کارگران و مهندسان در نظر گرفته و اصول بهداشتی را رعایت کنند.
رئیس انجمن سنگ‌آهن ایران درباره تاثیر کرونا بر بازار صادرات و واردات مواد معدنی نیز گفت: صادرات مواد معدنی سال‌ها است که دستخوش مشکلاتی از قبیل تحریم و محدودیت شرکت‌های خارجی برای فولاد و مواد معدنی، کمبود کشتی و عوارض صادراتی شده که همه به ضرر بخش معدن و صنایع معدنی تمام‌شده است.
اکبریان تاکید کرد: مشکل بزرگی که صادرات کل کشور را تهدید می‌کند این است که ایران جزو کشورهای پرخطر در زمینه ویروس کرونا شناخته‌شده است. درنتیجه به‌تدریج مرزهای صادراتی و ورود کالاهای ایرانی بسته‌تر می‌شود و می‌تواند صادرات مواد معدنی را دچار مشکل کند.

 

نرخ صعودی‌ شاخص کل بازار

امیر بیژن یثربی، برگزیده بنیاد ملی نخبگان در علوم زمین بابیان اینکه ویروس کرونا هنوز به درجه خطرناک در سطح جهان نرسیده است، گفت: براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا هنوز گسترده نشده است و هشدارها به درجه قرمز نرسیده است.
 سال ۱۳۸۸ (۲۰۰۹) که آنفلوآنزای خوکی از مکزیک شروع شد و به‌تدریج کل جهان را در برگرفت، سازمان بهداشت جهانی هشدار درجه۵ را برای آن تعیین کرد درحالی ‌که برای کرونا هنوز این هشدار اعلام‌نشده است.
یثربی با اشاره به اینکه شیوع کرونا در ایران تاثیر چندانی در بازار بین‌المللی مواد معدنی نداشته است، اظهار کرد: بیشتر کشورهایی که متاثر از ویروس کرونا هستند شامل چین، کره‌جنوبی، ایران و ایتالیا می‌شوند.
 دراین‌بین هرچند ایران یک کشور معدنی است و ازنظر تنوع مواد معدنی رتبه۱۲ را در دنیا دارد اما در حوزه جهانی به‌اندازه چین صاحب بازار نیست. بنابراین شیوع کرونا در ایران نمی‌تواند تاثیر آن‌چنانی بر بازار بین‌المللی داشته باشد.
این کارشناس معدن با اشاره به تحریم‌هایی که مدتی است در حوزه اقتصاد کشور اعمال‌شده است، گفت: با توجه به اینکه اقتصاد ایران ازجمله بخش معدن درحال‌حاضر متاثر از تحریم‌هاست؛ اگر فرض کنیم که تا پیش از این، در حوزه معدن یکی از کشورهای تاثیر‌گذار در دنیا بوده‌ایم؛ با وجود تحریم‌ها و اختلال در مبادلات بین‌المللی دیگر اثربخشی ویروس کرونا بر اقتصاد ایران کم‌رنگ شده است.
او با تاکید بر اینکه کرونا بر کاهش قیمت‌های اخیر برخی از مواد معدنی نقشی نداشته است، گفت: شیوع ویروس هم‌زمان با کاهش قیمت‌ها در حوزه نفت و ‌مس بود اما فراموش نکنیم که کرونا هرچند بر اقتصاد کشورها در عرصه جهانی تاثیر‌گذار بوده است اما هنوز بر قیمت‌ها تاثیری نگذاشته است.
یثربی با اشاره به تابلوی معاملات بورس گفت: بهترین گزینه برای تاثیر کرونا در بخش معدن را می‌توان در سازمان بورس بررسی کرد. اگر تابلوی معاملات را بررسی کنیم متوجه می‌شویم از هفته قبل تاکنون شاخص کل بازار نرخ صعودی داشته است.
 این در حالی است که شرکت‌های معدنی بیش از ۸۰ شرکت که سهام‌شان در بورس اوراق بهادار خریداری می‌شود را تشکیل می‌دهند. او در بررسی علل این مهم به افزایش نرخ ارز و تورم اشاره کرد و گفت: افزایش بی‌سابقه نرخ ارز بازار سرمایه را جذاب کرده است. مورد دوم نیز تورم است که قیمت محصول نهایی از آن تبعیت می‌کند.
او در پایان بابیان اینکه بیشترین تاثیر کرونا بر صنعت و صنایع کوچک است، اظهار کرد: این ویروس در آینده می‌تواند موجب تعطیلی کارگاه‌های کوچک و ضربه به اقتصاد کشور شود.

عناوین برگزیده