تاریخ: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۰۰
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۹۱۵۵۲
سرویس خبر : انرژی
مدیر اندیشگاه تحلیلگران انرژی:

بخش زیادی از انرژی در کشور به صورت خام مصرف می شود

می متالز - از مجموع کل تولید روزانه ، تنها نیم میلیون بشکه تولید ارزش افزوده می کند و بخش زیادی از انرژی به صورت خام مصرف می شود.
بخش زیادی از انرژی در کشور به صورت خام مصرف می شود

به گزارش می متالز، محمدرضا اکبری مدیر اندیشگاه تحلیلگران انرژی با تاکید بر اهمیت انرژی برای تمام انسانها و کشورها گفت: شاهرگ انرژی دنیا با حوزه نظامی گره خورده و امنیت توزیع آن در بین کشورهای جهان مورد توجه قرار گرفته است تا آنجا که برخی کشورها مانند امریکا برای مدیریت امنیت جریان انرژی در دنیا نیروهای نظامی با سرمایه گذاری کلان را به کار گرفته اند.
اکبری در خصوص جایگاه ایران در حوزه انرژی جهان گفت : ایران با دارابودن 10 درصد از انرژی و یک درصد جمعیت دنیا ، از مازاد انرژی برخوردار است و می تواند بازیگر اصلی در دنیا باشد .
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد نفتی تصریح کرد: رهبری تاکید دارند اقتصاد نباید متاثر از رانت نفتی باشد . در واقع ما باید به نحوی برنامه ریزی کنیم که نوسانات و درآمد نفتی و حتی خام فروشی تاثیر مستقیم بر اقتصاد نداشته باشد.
اکبری گفت: جریان نخست منتسب به سبزهاست که از لابی هایی برخورداند و در جریان های سیاسی نیز نفوذ دارند. این گروه در انتخابات بر موضوع انرژی های تجدید پذیر و انرژی های پاک تمرکز می کنند و به مقررات سختگیرانه درباره عرضه سوخت های فسیلی معتقدند.
وی در ادامه افزود: جریان دوم، سنتی است که نفت و گاز را به عنوان حامل اصلی انرژی مصرف می کنند و گردش مالی بزرگی در این حوزه دارند . تقابل این دو جریان یکی از چالش های اساسی در سی سال آینده خواهد بود.
مدیر اندیشگاه تحلیلگران انرژی در پاسخ به این سوال آیا امکان پرداخت پول نفت به شهروندان ایرانی وجود دارد، گفت: مقایسه ایران با کشورهای کوچک عربی با جمعیت بسیار کمتر از ایران ، که این کار را انجام می دهند درست نیست ، چرا که نیازهایی که کشوری مانند ایران به واسطه پهنه جغرافیایی و توسعه یافتگی خود دارد با کشورهایی که این برنامه را دارند متفاوت است.
اکبری گفت: روزانه در مجموع 8 و نیم میلیون بشکه نفت و گاز در کشور تولید می شود که بدون در نظر گرفتن تحریم ، 3 میلیون بشکه صادر و 5 و نیم میلیون بشکه نیز به مصرف داخل می رسد . نیم میلیون بشکه در پتروشیمی به مواد ثانویه با ارزش افزوده تبدیل و 4 میلیون نیز برای مصارف کشور سوخته می شود . متاسفانه در حدود یک میلیون بشکه از این انرژی در چرخه تبدیل انرژی تلف می شود.
وی گفت: همانطور که بیان شد از مجموع کل تولید روزانه ، تنها نیم میلیون بشکه تولید ارزش افزوده می کند و بخش زیادی از انرژی به صورت خام مصرف می شود.
اکبری گفت: صادرات و مصرف سوخت های فسیلی به صورت خام تا جایی مفید است که امنیت انرژی را تامین کند . درواقع خام فروشی نباید ما را به مرحله ای برساند که تحریم برای ما مشکل ساز شود . از این رو تکمیل زنجیره ارزش افزوده در حوزه انرژی باید مورد توجه قرار گیرد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده