تاریخ: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۵
بازدید: ۱۹۱
کد خبر: ۹۱۷۴۷
سرویس خبر : محیط زیست

دغدغه‌های محیط‌ زیستی ذوب‌ آهن

می متالز - سال۱۳۹۸ در کشور ما سالی پر از تلاطم بود. با توجه به شرایطی که برای ایران پیش آمد به ویژه اعمال تحریم‌ها از سوی کشور امریکا شاهد فشارهای زیادی بر بخش‌های مختلف صنعت و معدن بوده‌ایم. البته تحریم‌ها هرچند شرایط دشواری را بر کشور حاکم کرده اما از طرف دیگر باعث شکوفایی بسیاری از استعدادها در کشور شده است.
دغدغه‌های محیط‌ زیستی ذوب‌ آهن

به گزارش می متالز، ذوب‌ آهن اصفهان با توجه به دغدغه‌ای که برای مشکلات زیست محیطی داشته است، سعی کرده تعامل‌هایی با سازمان محیط‌زیست داشته باشد و در این حوزه توانسته به موفقیت‌هایی هم دست پیدا کند. به خاطر اینکه پرسنل ذوب‌آهن و مردم ساکن در اطراف آن در معرض آلاینده‌ها نباشند فعالیت‌هایی را در حوزه محیط‌زیست انجام داده‌ایم.
از مهم‌ترین اقدامات این مجموعه می‌توان به تعویض درهای سلول باتری شماره ۳ اشاره کنیم که تا قبل از آن آلایندگی زیادی به هوا منتقل می‌شد. هرچند از شرکت‌های خارجی که در این زمینه تخصص داشتند استعلام گرفتیم اما به خاطر تحریم‌ها هیچ شرکتی حاضر به همکاری با ما نبود؛ بنابراین این مهم باعث شد که ذوب‌آهن به تنهایی برای نخستین بار درهایی بسازد که به نام درهای قابل انعطاف معروف است. تمام مراحل طراحی، مهندسی، ساخت و نصب آن را در داخل انجام داده‌ایم و توانستیم در سال۱۳۹۸ آن را به‌عنوان یک پروژه موفق به ثبت برسانیم. تا به امروز حدود ۳۰درصد کار انجام شده و تا پایان اردیبهشت سال آینده این پروژه عملیاتی می‌شود. اهمیت ساخت این درها این است که از انتشار آلاینده‌ها جلوگیری کرده و خوشبختانه به تایید سازمان محیط‌‌زیست هم رسیده است.
همچنین در سال ۱۳۹۸ چندین پروژه داخلی را در ذوب آهن انجام داده‌ایم که می‌توان به‌ تعمیرات غبارگیری و کاهش انتشار آلایندگی به هوا اشاره کنیم. با این مهم توانستیم یکی از پروژه‌های الکتروفیلتری که قبلا اجرا شده بود و مشکلاتی داشت را با استفاده از توان داخلی به حد استاندارد برسانیم.
در حوزه آب نیز چندین طرح را آغاز کرده‌ایم، به‌ویژه در بحث استفاده از پساب فاضلاب شهری گام‌های مثبتی برداشته و تفاهمنامه‌هایی را امضا کرده‌ایم که می‌توان به جمع‌آوری پساب فاضلاب فولاد شهر، فلاورجان و نجف‌آباد اشاره کرد. این تفاهمنامه‌ها بر این اساس بوده که پساب فاضلاب شهری را تصفیه کرده و به حد استاندارد برسانیم و در ذوب‌آهن از آن بهره ببریم.
تا به امروز مصرف عمده آب ذوب‌آهن بهره از پساب بوده است که بیشتر آن از فاضلاب زرین شهر تامین می‌شده است. همچنین از آب چاه و مقدار اندکی از رودخانه زاینده‌رود برداشت می‌کردیم. البته با توجه به شرایطی که چند سال قبل ایجاد شد، محدودیت‌هایی در برداشت آب زاینده‌رود داشتیم و همین مقدار اندک نیز حذف شد و برخی ماه‌ها برداشت ما به صفر رسید.
امروز با یک شرکت قرارداد بسته‌ایم تا تصفیه‌خانه‌ای با ظرفیت ۲۸۰ مترمکعب بسازیم و در آن بتوانیم پساب فاضلاب را تصفیه کرده و آب را به صنعت برگردانیم. این مسئله حجم بسیار زیاد برداشت ذوب‌آهن از آب خام را کاهش می‌دهد و قدم بزرگی است که اگر اجرایی شود تاثیرات مثبتی را خواهد گذاشت.
به این ترتیب ذوب‌آهن با تغییر فرآیند فناوری، ‌مدیریت مصرف آب و استفاده از روش‌های بازچرخانی آب تا به امروز توانسته ‌است ۵۰درصد مصرف آب خام در ذوب‌آهن را نسبت به ۸سال قبل کاهش دهد.

مجید مکاری - مدیرایمنی و محیط ‌زیست ذوب آهن اصفهان
عناوین برگزیده