تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۴۰
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۹۱۸۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

توصیه مهم به سهامداران برای خرید و فروش در هفته پایانی سال/ پنج روز کاری در انتظار بورس بازان در فضای کرونایی

می متالز - همزمانی ویروس کرونا با FATF، تحریم‌ها و از همه مهم تر جنگ اقتصادی عربستان و روسیه که منجر به کاهش قیمت جهانی نفت شده، مطمئناً بر کامودیتی‌ها نیز تأثیرگذار و اقتصاد ما را نیز متاثر خواهد کرد.
توصیه مهم به سهامداران برای خرید و فروش در هفته پایانی سال/ پنج روز کاری در انتظار بورس بازان در فضای کرونایی

به گزارش می متالز، کارشناس بازار سرمایه به سهامداران و فعالان این بازار توصیه کرد، طی روزهای آینده از تصمیمات هیجانی خرید و فروش سهام پرهیز کنند. شرکت های بنیادی و شرکت‌هایی که متکی به عایدات نقدی قابل مقایسه نسبت به ارزش و قیمت سهام هستند، یعنی شرکت‌هایی که P/E مناسب و تقسیم سود در مجامع خواهند داشت را در نظر داشته باشند و بر این اساس تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند که مطمئناً برای آنها مفید خواهد بود.

فردین آقابزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی در خصوص تاثیر کرونا بر بازار سرمایه گفت: نمی‌توان وضعیت فعلی را کم اهمیت تلقی کرد، لیکن سال ۲۰۱۹ در شهر هامبورگ آلمان، نزدیک ۱۲ هزار تن از بیماری آنفلوآنزا فوت کردند که آمار این بیماری مستند و قابل جستجو در اینترنت است.

وی اظهار کرد: ویروس کورنا تاکنون بر اساس آمار رسمی کمتر از ۴ هزار تن در سراسر دنیا را به کام مرگ کشانده؛ بنابراین ضرورت، التهاب و نگرانی در چنین سطحی که باعث افت قیمت جهانی نفت شود یا نوسانات شدید اقتصادی را موجب نشود، ندارد، لیکن در کشور ما همزمانی ویروس کرونا با FATF، تحریم‌ها و از همه مهم تر جنگ اقتصادی عربستان و روسیه که منجر به کاهش قیمت جهانی نفت شده، مطمئناً بر کامودیتی‌ها نیز تأثیرگذار بوده و اقتصاد ما را نیز متاثر خواهد کرد.

وی افزود: اصلاح بازار سرمایه منحصراً در نتیجه ویروس کرونا نیست. همزمانی این موضوعات با نگرانی ها در خصوص این ویروس، تا دوشنبه آتی باعث فشار فروش در بورس خواهد شد، چون سهامدارانی که بخواهند پول نقد داشته باشند، بر اساس فرمول t+2 تا حداکثر روز دوشنبه اقدام به فروش خواهند کرد و طبق روال سنتی سالیان گذشته این فشار فروش را در روزهای آتی خواهیم داشت و پس از آن بازار به تعادل می‌رسد.

آقابزرگی تاکید کرد: البته در حال حاضر قیمت جهانی نفت ۲ درصد نوسان داشته و مطمئناً این موضوع شنبه بر معاملات بورس تاثیرگذار خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه به سهامداران و فعالان این بازار توصیه کرد طی روزهای آینده از تصمیمات هیجانی خرید و فروش سهام پرهیز کنند. شرکت های بنیادی و شرکت‌هایی که متکی به عایدات نقدی قابل مقایسه نسبت به ارزش و قیمت سهام هستند یعنی شرکت‌هایی که P/E مناسب و تقسیم سود در مجامع خواهند داشت را در نظر داشته باشند و بر این اساس تصمیم به سرمایه‌گذاری بگیرند که مطمئناً برای آنها مفید خواهد بود.

وی تاکید کرد: در موقعیت فروش قرار گرفتن و بی‌محابا سهام با ارزش را فروختن، عمل بی‌نتیجه ای خواهد بود و خیلی سریع در سال ۹۹ متوجه اشتباه خود خواهند شد که شتاب‌زده عمل کردند، ولی در مجموع همه بورس‌های دنیا، قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها از این موضوع تاثیر گرفتند و بازار سرمایه ما نیز هرچند متصل به بازارهای بین‌المللی نیست، از فضای روانی ناشی از گسترش این ویروس متاثر خواهد شد.

کاهش ارزش معاملات خرد بورس تهران

به نقل از گزارش نبض بورس، ارزش معاملات خرد در هفته گذشته؛ در حالی رقم ۱۴۷۰۲۵ میلیارد ریال را به نمایش گذاشت که این رقم در هفته قبل بیش از ۲۱۸۸۳۸ میلیارد ریال بوده، افزایش فضای بی اعتمادی ناشی از تصمیمات ناگهانی و شبانه، سایه سنگین ویروس کورنا بر بازار‌های جهانی، محدود شدن ورود پول‌های جدید با اعمال محدودیت بر کد اولی‌ها از دلایل این موضوع بوده است.

در هفته گذشته در حالی شاهد کاهش ۳۳ درصدی ارزش معاملات و ثبت رقم ۲۰۹۹۳۵ میلیارد ریال بودیم که شاخص کل با افت ۶.۲۴ درصدی معادل ۳۴ هزار و ۶۴۲ واحدی به ارتفاع ۵۲۰ هزار واحدی بازگشت، حجم معاملات ۲۵۵۳۴ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۴ میلیون و ۵۵۹ هزار نوبت معاملاتی، گویای کاهش ۹۲.۲۹ درصدحجم و ۲۰.۴۴ درصدی تعداد معاملات نسبت به هفته پیشین بود.

شاخص کل هم وزن با ۷۲۵۶ واحد کاهش معادل ۳.۹۰ درصد به ارتفاع ۱۷۹۰۱۱ واحدی عقب نشینی کرد، شاخص بازار اول با ۲۱۴۲۳ واحد کاهش به کانال ۳۶۹۹۵۳ واحدی بازگشت و شاخص بازار دوم با ۸۷۲۱۵ واحد کاهش عدد ۱۰۹۶۱۴۳ واحد را به نمایش گذاشت و بنابراین، شاخص بازار اول ۵.۴۷ درصد کاهش و شاخص بازار دوم با ۷.۳۷ درصد کاهش نسبت به هفته قبل مواجه شدند.

ارزش کل معاملات صندوق‌های سرمایه گذاری بیش از ۱۶۰۳۷ میلیارد ریال و ناشی از داد و ستد بیش از ۱۴۸۸ میلیون واحد بود.

در بازار بدهی که اوراق مشارکت گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، ارزش معاملات با کاهش ۸۸ درصدی ۱۷۴۰ میلیارد ریال گزارش شد که ناشی از داد و ستد ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت بود.

منبع: تابناک
عناوین برگزیده