تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۲
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۹۷۷۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

گزارش امروز و رکورد جدید شاخص با ادامه تحقق پیش بینی روند صعودی بازار

می متالز - شاخص بورس امروز هم با حضور در کانال ۶۹۰ هزار تایی، رکورد تازه ایی را ثبت کرد و پیش بینی اکثر کارشناسان مبنی بر ادامه روند صعودی بازار را محقق کرد.
گزارش امروز و رکورد جدید شاخص با ادامه تحقق پیش بینی روند صعودی بازار

به گزارش می متالز، در حالی پیش بینی های اخیر اکثر کارشناسان مبنی بر ادامه روند صعودی بازار امروز هم تکرار شد که شرکت مشاوره سرمایه گذاری اماکو درباره آخرین رویدادهای بورس اعلام کرد: در معاملات دو نوبته امروز، شاخص کل با رشد 21 هزار و 242 واحدی به کانال 690 هزار و 147 واحدی و شاخص هم وزن با افزایش 4 هزار و 585 واحدی به کانال 238 هزار و 111 واحد رسید.

نماد‌های " فارس، فولاد و وپارس" بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند و ارزش معاملات بورس و فرابورس 10.2 و 4.8 هزار میلیارد تومان و بیشترین ارزش معاملات هم متعلق به نمادهای "شبندر، شیران و  وبملت" بود. همچنین خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی، 661 میلیارد تومان برآورد شد.

در این میان حالی برخی نمادها صف خرید سنگین داشتند که از سوی دیگر اوج‌گیری فشار عرضه و افزایش هیجان فروش در بازار رخ داد.

در معاملات "شستا" هم بیش از هزار میلیارد تومان صف خرید تشکیل شد و "صبا"  از دیگر نمادهای تازه‌ وارد که با مجوز سازمان بورس بعد از ساعت عادی معاملات مجاز شد، صف خرید سنگین داشت. ارزش روز بازار این زیرمجموعه شستا به ۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وضعیت بازارهای جهانی و بازارهای موازی

در هفته ای که گذشت بازارهای جهانی شکل تازه ای به خود گرفتند. گرچه قیمت نفت به عنوان یکی از مهمترین محصولات بازهم کاهش یافت اما شاهد تغییر مسیر در قیمت فلزات و تحولاتی در قیمت طلا بودیم.

بلومبرگ نیز اعلام کرد یک محموله نفت سنگین و ترش تگزاس به قیمت دو دلار در هر بشکه به فروش رسیده و به دلیل ظرفیت محدود ذخیره سازی نفت حتی امکان دارد در برخی نقاط قیمت‌ها منفی نیز شود. به نحوی که تولیدکننده مجبور باشد حتی مبلغی را نیز هزینه کند تا از انباشت بیش از اندازه نفت در منطقه رهایی یابد.

در آخرین روز معامله در بازار جهانی نفت برنت 28.57 دلار و نفت آمریکا در محدوده 18 دلار داد و ستد شد. همچنین در هفته گذشته مس در قیمت 5210 دلار معامله شد. روی به 1951 دلار و هر انس طلا نیز به 1694 دلار رسید.  طبق برآوردهای سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، پیش‌بینی‌های اقتصادی به دلیل آثار غیرمنتظره شیوع ویروس کرونا به‌شدت با ابهام مواجه است.

بررسی بازارهای موازی نیز نشان می دهد نرخ دلار در بازار آزاد به نیمه پایین کانال ۱۵ هزار تومان نزول داشته است. حضور بازارساز و همچنین افت هیجان در این بازار از علل این کاهش محسوب می‌شود. صرافی ملی نیز نرخ فروش دلار را نسبت به دیروز صد تومان کاهش داد و در سطح ۱۵۲۵۰ تومان اقدام به عرضه ارز  کرد. قیمت سکه نیز حدود 6 میلیون و صد و هشتاد هزار تومان گزارش شده است.  

بررسی چند رویداد

آمار شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از صدور کد سهامداری سال گذشته نشان می‌دهد هر ماه بطور میانگین 68.5 هزار سهامدار جدید وارد بورس شده‌اند و شیب ورود سرمایه گذاران جدید رشد کرده است.

با رشد ۳.۵ درصدی بورس در مبادلات روز گذشته ارزش کل بازار سهام برای نخستین بار به مرز ۱۹۰ میلیارد دلار رسید.

حسن ابوالقاسمی سرپرست پروژه پلاسمادرمانی کرونا در ایران اعلام کرد فعالیت‌های تحقیقی تولید آنتی‌بادی علیه کرونا آغاز شده و به نظر می‌رسد قابلیت تولید ایمنوگلوبولین اختصاصی علیه کرونا در ایران وجود داشته باشد.

مینو محرز عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت اعلام کرد داروی Remdesivir که در گذشته برای درمان ابولا تولید شده بود، مراحل نهایی کارآزمایی بالینی را برای درمان کرونا طی می کند و احتمالا تا سه ماه آینده به عنوان داروی درمان کرونا به دنیا معرفی می شود.

پس از آنکه  مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا  دیروز از شورای امنیت سازمان ملل خواست تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، تخت‌روانچی نماینده ایران در سازمان ملل اعلام کرد آمریکا به دنبال تداوم تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران است. آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد تا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرده و محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران را ادامه دهد.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه  نیز در واکنش به اظهارات مایک پمپئو درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران  اعلام کرد رقابت تسلیحاتی معمولا یک‌جانبه نیست بلکه یک تلاش جمعی است که یا در سطح قدرت‌های بزرگ یا در سطح منطقه است.

داریوش اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صنعت  اعلام کرد سال گذشته ۲۵ درصد از کل صادرات غیرنفتی به حوزه معدن و صنایع معدنی اختصاص داشت و برای سال ۹۹ برنامه افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصد به ذخایر معدنی در دستور کار است.

ترامپ درباره قطع کمک به سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد مشکلات بیشتری داریم و راه‌های دیگری هم برای صرف آن ۵۰۰ میلیون دلاری که به سازمان بهداشت جهانی تعلق می‌گیرد، وجود دارد. ایران می‌خواهد تا توافق منعقد کند اما جان کری به آنها می‌گوید صبر کنید شاید ترامپ در انتخابات بازنده شود.

آینده بازار سهام

طی چند ماه اخیر عواملی چون کاهش نرخ سود سپرده بانکی، کاهش قدرت خرید مسکن و محدودیت معاملاتی بازار ارز و طلا موجب استقبال بی سابقه اشخاص حقیقی و حرکت جریان نقدینگی به سمت بازار سرمایه و افزایش قابل ملاحظه ارزش معاملات شده است.

حال با بازگشایی مجدد اصناف خصوصا بازارهای رقیب بورس مانند بازار طلا، مسکن، صرافی ها و بازارهای غیررسمی دلار به دلیل رکود این بخش‌ها، شاهد ورود موج جدیدی از نقدینگی به بورس خواهیم بود که می تواند نوید بخش تداوم رشد بازار سهام باشد. ولی باید به یاد داشت در معاملات همواره تحلیل های بنیادی و تکنیکالی را در کنار هم مورد توجه قرار داده و از ورود به سهم رانتی اجتناب کرد.

منبع: بورس پرس
عناوین برگزیده