تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۳۰
بازدید: ۲۰۰
کد خبر: ۹۸۱۴۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

جهش تولید خودرو نیازمند استراتژی شفاف و شناخت محصول است

می متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر اهمیت تدوین استراتژی شفاف و شناسایی نقاط ضعف زنجیره تامین برای تحقق جهش تولید تاکید کرد.

به گزارش می متالز، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بر اهمیت تدوین استراتژی شفاف و شناسایی نقاط ضعف زنجیره تامین برای تحقق جهش تولید تاکید کرد.

سعید باستانی در خصوص شاخص‌های موثر بر تولید و تحقق جهش تولید اظهار داشت: در مبحث جهش تولید، گمان برخی بر این است که جهش تولید می‌بایست برای هر کالایی اتفاق بیفتد، در صورتی که جهش تولید نیازمند قابلیت جهش، استراتژی مدون، توان فنی، مهندسی و اقتصادی، وجود زنجیره‌های مرتبط اعم از محیط کسب و کار و منابع تامین مالی است.

وی افزود: جهش تولید در محصولات خودرویی نیازمند وجود یک استراتژی شفاف و بررسی زنجیره‌های مرتبط با تولید در مراحل قبل از ساخت خودرو نظیر چگونگی تولید و تامین مواد اولیه و همچنین مرحله پس از عرضه خودرو و شناسایی نقاط ضعف است که می‌بایست در دستور کار خودروسازان قرار گیرد.

عضو نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی گفت: در اتحادیه اروپا، در یک کارخانه علاوه بر تولید آهن اسفنجی، ذوب و نورد، بدنه BMW و درب موتور نیز تولید و تحویل خودروسازان می‌گردد که نشان از وجود یک استراتژی مدون و شفاف برای سرمایه‌گذاری و تولید خودرو است.

باستانی ضمن بیان لزوم اصلاح وضعیت بنگاهداری در صنعت خودرو بیان کرد: می‌بایست در موضوعاتی نظیر وضعیت سهامداران، تعیین ذی‌نفعان و نقش دولت و حضور یا عدم حضور آن در صنعت خودرو شفاف‌سازی شود.

وی با تاکید بر اهمیت نقش سهامداران در صنعت خودرو به عنوان ذی نفعان ادامه داد: رفع مشکل سهامداری در خودروسازی‌ها به برنامه‌ریزی در خصوص چگونگی بنگاهداری و پالایش شرکت‌‌های اقماری و همچنین ارائه راهکارهایی برای مدیریت زیان‌های انباشته، هزینه‌های مازاد، نیروی مازاد و نحوه تامین منابع مالی می‌انجامد که در حال حاضر صنعت خودرو در این حوزه‌ها دچار بلاتکلیفی و روزمرگی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارشات آماری خودروسازان مبنی بر میزان تولید روزانه تصریح کرد: چابک‌سازی و سبک‌سازی صنعت خودرو به افزایش بهره‌وری و تحقق جهش تولید منجر خواهد شد.

باستانی شرایط اقتصاد کلان کشور را بر وضعیت خودروسازان موثر دانست و اذعان داشت: تبدیل خودرو به یک کالای سرمایه‌ای دیدگاه و رویکرد یک بنگاه اقتصادی را متفاوت می‌نماید و بر کیفیت، تولید و جهش تولید اثرگذار است.

وی گفت: اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار، خرید تمام کالاهای عرضه شده در بازار و سودآوری برای خودروساز و فروشنده را به همراه خواهد داشت و با این شرایط نیاز به اعمال تکنولوژی‌های جدید، ارتقای کیفیت و طراحی پلت فرم‌های جدید احساس نمی‌شود که از موانع جهش تولید خواهد بود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است: شعار رونق تولید در سال گذشته و جهش تولید در سال جاری، به عنوان ریلی در جهت تعیین مسیر تولید به شمار می‌رود اما اینکه کدام تولید، از مزیت نسبی برای سرمایه‌گذاری و نیل به جهش برخوردار است، حائز اهمیت است.

باستانی در خصوص افزایش هزینه‌های عمومی سالانه بنگاهداری به هزینه‌های مالی اشاره کرد و یادآور شد: خودروسازان در راستای کاهش هزینه‌ها می‌بایست اقدام به تعیین تکلیف و جمع‌آوری شرکت‌های اقماری به عنوان هزینه‌های سربار نمایند که بسیاری از آنها زیان ده هستند.

وی همچنین افزایش نیرو را جزو زیان‌های انباشته شرکت‌های خودروسازی دانست و تصریح کرد: تحمیل هزینه‌هایی از قبیل باشگاه داری به خودروسازان هزینه‌ها را افزایش خواهد داد و خودروسازان باید در راستای چالاک سازی این بنگاه، جسارت اقدام در جهت کاهش هزینه‌ها برای ایجاد رقابت را داشته باشند.

باستانی توضیح داد: صنعت خودروسازی ما در صورت ادامه این روند، بیشتر جنبه مونتاژکاری به خود می‌گیرد و نرخ تورم و این روش‌های اقتصادی، تولید را به مفهوم واقعی به چالش می‌کشد. زیرا تولید فقط خروجی شرکت‌ها نیست بلکه تولید زمانی اتفاق می‌افتد که برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفیت و تعریف بازار داخلی و صادراتی برای محصولات تولید شده، تعریف شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه‌ها شامل دستمزدها می‌شود که در رشد تورم موثر است اما اختصاص دستمزد بر مبنای نرخ تورم برای کارگران الزامی است و سال جاری هم حتما افزایش دستمزد خواهیم داشت و میزان تاثیرگذاری آن بر قیمت خودرو بر مبنای آنالیز قیمت از سوی شورای رقابت در گذشته اعلام می‌شد.

عناوین برگزیده