تاریخ: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۰۸
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۹۸۴۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دیدگاه رئیس انجمن فولاد درخصوص نسبت قیمت فولاد و سنگ آهن

می متالز - “بهرام سبحانی” رئیس انجمن فولاد امروز دوشنبه در خصوص اعتراضات سنگ آهنی ها درباره قیمت گندله و کنسانتره و درصد واقعی آنها از شمش فولاد خوزستان، افزود: در زمان وزارت دکتر نعمت زاده به دلیل دعواهای متعددی که فولادی‌ها و سنگ آهنی‌ها بر سر این موضوع داشتند و ابتدای هر سال سنگ آهنی‌ها متقاضی افزایش قیمت سنگ بودند، فرمولی تعیین و ارائه شد.
دیدگاه رئیس انجمن فولاد درخصوص نسبت قیمت فولاد و سنگ آهن

به گزارش می متالز، وی بیان داشت: آنچه مسلم است در همه جای جهان قیمت سنگ آهن و فولاد رابطه مستقیمی با هم دارند و اینکه یک طرفه به طور دائم بخواهیم افزایش قیمت سنگ آهن را داشته باشیم ‌اما در مورد فولاد اینگونه نباشد، منطقی نبوده و نیست.
سبحانی خاطرنشان کرد: برای خاتمه دادن به این دعوا، فرمولی استخراج و در اختیار وزارت صمت قرار داده شد که منطق آن از سوی وزارتخانه مورد پذیرش قرار گرفت.
وی ادامه داد: وزارتخانه در ادامه یک موسسه حسابرسی را مأمور کرد تا با مراجعه به دفاتر شرکتهای فولادی و سنگ آهنی و گندله سازان و استخراج اطلاعات کدال و بورسی آنها، همه آنها را مجدداً ارزیابی کند و در نهایت با کمی اختلاف به همان عدد و رقم پیشنهاد شده در فرمول رسیدند و آن را تایید کردند.
رئیس انجمن فولاد اظهار داشت: منطق آن هم این بود که وقتی از سنگ آهن به محصول فولاد می رسیم، یک ارزش افزوده ایجاد می شود، همچنین یک سری هزینه‌های تولید در فولادسازی، هزینه‌های تولید در گندله سازی با یک سری هزینه‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که پس از کسر آنها به سود خالصی می رسیم که منطقا باید بین سنگ آهن تا محصول نهایی به نسبت سرمایه گذاری زنجیره تقسیم شود.
وی ادامه داد: این موضوع از سوی همه گروه ها مورد پذیرش قرار گرفت و منطق آن را قبول کردند و در نهایت اجرایی شد، اما هر زمان وزارتخانه یا ستاد تنظیم بازار، قیمت شمش به هر دلیل سرکوب می کند یا بازار کشش نداشته باشد قیمت ها افت می کند و از آن جا که سنگ آهن ضریبی از شمش فولاد است، به موضوع معترض می شود؛ در حالی که فلسفه این بوده که سنگ آهن تابعی از شمش فولاد باشد.
سبحانی تاکید کرد: حال که قیمت سنگ آهن تابعی از فولاد شد، باید با نوسان قیمت فولاد نیز خود را تعدیل کند، همانطور که اگر سودی حاصل می شود به همان نسبت سنگ آهنی‌ها منتفع می‌شوند.
وی اضافه کرد: موضوع دیگر، مطرح کردن قیمت های جهانی در رابطه با سنگ آهن است، در حالی که سنگ آهن ما تولید داخل است و جهانی نیست.
به گفته این مقام صنفی، سنگ آهن در جهان با قیمت FOB یا CFR یا عرضه می شود، در حالی که فولادساز ایرانی سر معدن پول داده و سپس سنگ را خریداری می‌کند.
وی گفت: سنگی که در معدن فروخته می شود با سنگ آهنی که به بندرعباس حمل می شود و پرتی داشته و بخشی از آن با جریان باد از دست می رود، تفاوت دارد.
سبحانی اضافه کرد: در سالهای گذشته بوده زمان هایی داشتیم که سنگ آهن خریده شده ایرانی، از بازار جهانی گرانتر بوده است.
وی تاکید کرد: پیشنهاد ما این است که منطق موجود باید پذیرفته شود، یعنی بپذیریم قیمت سنگ آهن باید تابعی از فولاد باشد، در این صورت باید بگوییم چه درصدی از قیمت شمش باید باشد که درصد آن با فرمولی که عنوان شده قابل محاسبه است.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: اکنون قیمت کنسانتره ۱۲ تا ۱۳ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان، قیمت گندله ۲۱ تا ۲۱.۵ درصد قیمت شممش و آهن اسفنجی ۵۰ درصد قیمت شمش فولاد خوزستان است.
سبحانی خاطر نشان کرد: با این فرمول پنج سال کار کردیم، اما به ناگاه وزارتخانه ۱۲ تا ۱۳ درصد کنسانتره را به ۱۶ درصد افزایش داد که موجب اعتراض فولادسازان شد، اکنون نیز سنگ آهنی ها زمزمه افزایش قیمت سر داده اند.
وی تاکید کرد: باید بپذیریم که از سنگ آهن تا محصول نهایی همه مسافر یک قایق هستیم و نمی توان ساز جداگانه سر داد.
رئیس انجمن فولاد اضافه کرد: نکته بعدی این است که اگر فولادسازان ایرانی کار را تعطیل کنند، از آنجایی که برای ظرفیت ۳۰ میلیون تنی فولاد حدود ۶۰ میلیون تن سنگ آهن است، آنها امکان صادرات این ۶۰ میلیون تن را ندارند.
گوی در خاتمه گفت: نکته مهم بعدی فرمایشات رهبر معظم انقلاب است که همواره می فرمایند مواد خام نباید صادر شوند.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده