به گزارش می متالز، آرش محبی نژاد با بیان اینکه براساس آمار انحراف منفی و تجمیعی تولید خودروسازان از ۴۰ درصد در نیمه اول سال گذشته به حدود ۱۳ درصد در پایان سال ۹۸ رسید، گفت: در نیمه نخست سال گذشته تولید در ایران خودرو بخصوص در مرداد ماه کاهش بیشتری یافت و نوعی سقوط آزاد در تولید داشت.
وی افزود: افت تولید ایران خودرو موجب شد این خودروساز تا حدودی زنجیره تامین را از دست بدهد. این روند نزولی تولید اگر چه در سایپا نیز با شیب بسیار ملایمتری تا مرداد ۹۸ ادامه داشت اما در ۳ ماه شهریور، مهر و آبان روند تولید سایپا به مراتب بهتر و بالاتر از ایران خودرو شد. این خودروساز در طول سال ۹۸ با ایجاد تناسب در پرداخت و برنامه ریزی و نظم بخشی در توزیع مطالبات، روندی پایدار و ضرب آهنگ مشخصی در تولید و پرداخت مطالبات داشت. به طوری که این شرکت در ۸ ماه سال ۹۸ تولیدکننده برتر صنعت خودرو بود و بار اصلی تولید بر دوش سایپا بود.
این فعال صنعت خودرو با اشاره به تبعات شیوع ویروس کرونا بر افت تولید خودروسازان در ماه پایانی سال عنوان کرد: بدون شک در صورت نبودن تحریم ها و عدم وجود ویروس کرونا این میزان انحراف از تولید را نیز نسبت به سال ۹۷ شاهد نبودیم بلکه این امکان وجود داشت مرز تولید ۹۷ در سال ۹۸ شکسته شود. ورود کرونا به همراه خلف وعده نظام بانکی در پرداخت تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان موجب عدم درخشش صنعت خودرو در ماه پایانی سال شد و پایان پرفروغی در انتهای سال ۹۸ برای این صنعت رقم نخورد!
محبی نژاد ادامه داد: سال گذشته در قالب برگزاری ۴ میز ساخت داخل بیش از ۷۰ درصد قطعات وابسته با حمایت خودروسازان و تلاش قطعه سازان داخلی سازی شد و برخی از این قطعات نیز به تولید انبوه رسید و تعدادی از آنها نیز در آینده نزدیک به تولید انبوه خواهد رسید. امید می رود در سال جدید نیز شاهد تدوام حرکت با ثبات سایپا باشیم و همزمان افزایش تولیدی که سال گذشته در ایران خودرو صورت گرفت در سال جاری تداوم پیدا کند که در صورتی که این امر اتفاق بیافتد هر دو خودروساز بزرگ با زنجیره تامین جهش تولید را رقم خواهند زد.