تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۳۸
بازدید: ۳۲۳
کد خبر: ۹۹۲۱۵
سرویس خبر : سیم و کابل

سیم و کابل‌های جدید «ابهر» روانه بازار خواهد شد

می متالز - معمولا صنعت سیم و کابل را با نام این شرکت می‌شناسند. کمتر کسی در صنعت برق است که جمله «بزرگ‌ترین تولیدکننده، تامین‌کننده و صادر کننده کابل‌های برق با کیفیت، با ولتاژ بالا در ایران» را ببیند یا بشنود و نام سیم کابل ابهر را به خاطر نیاورد.
سیم و کابل‌های جدید «ابهر» روانه بازار خواهد شد

به گزارش می متالز، در واقع این شرکت در طول سه دهه گذشته، به دلیل موفقیت، نوآوری و تاثیرگذاری، توانسته شهرت و اعتبار بالایی در این صنعت به دست آورد تا جایی‌که از کابل‌های این مجموعه به طور مداوم برای استفاده در پروژه‌های بزرگ داخلی و نیز سطح بین‌المللی انتخاب می‌شود.

هرچند که صنعت سیم و کابل، همانند دیگر صنایع  در طی سال‌های گذشته فراز و فرودهای فراوانی همچون تحریم‌ها، کمبود نقدینگی، عدم وصول به موقع مطالبات در صنعت برق و ... را پشت سر گذاشته است. اماجالب توجه است که شرکت سیم و کابل ابهر همچنان در صدر تولیدکنندگان سیم و کابل در حوزه نوآوری، بهینه‌سازی در طراحی، تولید و صادرات کابل‌های با کیفیت و با استاندارد بالا،  نه فقط در ایران بلکه در خاورمیانه شناخته می‌شود.

در همین راستا و با توجه به اقدامات جدیدی که از سوی این شرکت در حوزه نوآوری و بهینه‌سازی انجام شده، در ادامه به معرفی بیشتر دو محصول تولید شده این شرکت خواهیم پرداخت.

دو محصول با کیفیت و به روز شرکت سیم و کابل ابهر توانسته علاوه بر افزایش تولید، هزینه‌ها را کاسته و به سرعت عمل در زمان نصب و راه‌اندازی آن نیز بیفزاید. البته علاوه بر آن، توجه به نکات زیست‌محیطی موضوعی بوده  که در تولید این محصولات به آن نیز توجه ویژه شده است. 

علیرضا کلاهی، مدیرعامل شرکت سیم و کابل ابهر به معرفی «کابل مالی لیر»، یکی از محصولات جدید شرکت متبوعش اشاره کرده و به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: «کابل مالی لیر» یک محصول دانش‌بنیان بوده و مجوزهای لازم از معاونت فناوری ریاست جمهوری را نیز دریافت کرده است. این کابل با استانداردهای جهانی تولیده شده و جایگزین مناسبی برای کابل‌های قبلی در صنعت نفت خواهد بود. البته از جمله ویژگی‌هایی که می‌توان برای این نوع کابل برشمرد 30 درصد سبک‌تر بودن آنها در مقایسه با کابل‌های  گذشته است. همچنین حدود 2 تا 3 درصد قیمت کابل‌های جدید، ارزان‌تر از کابل‌های قدیم تمام می‌شود. وزن سبک کابل‌های مالتی لیر  موجب می‌شود تا علاوه بر اینکه کابل‌کشی روند ساده‌تری داشته باشد، در زمان و هزینه نیز به صورت قابل توجهی صرفه‌جویی شود.

از دیگر ویژگی‌هایی که می‌توان برای این مدل کابل برشمرد مقاومت بالای روکش آنها در برابر حمله موریانه و یکسری مواد شیمیایی است که حتی موجب خواهد شد مقاومت آنها از مقاومت کابل‌های سربی نیز بالاتر باشد. 

کلاهی می‌گوید: کابل دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، ﻛﺎﺑﻞ ﺑﺎ ﻏﻼﻑ ﺁﻟﻮﻣﻴﻨﻴﻮﻣﻲ ﻛﺮﻭﮔﻴﺖ است. این کابل با آلومینیوم خرطومی ‌پوشش داده شده و می‌تواند در برابر رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان دهد که بیش از 20 سال طول عمر را نیز تضمین می‌کند. این در حالی است که به صورت سنتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس عمدتا از کابل‌هایی با غلاف سرب استفاده می‌کنند که بسیار گران است. ایران نیز سابقه طولانی‌تری نسبت به کشورهای عربی در زمینه استفاده از کابل فشار قوی دارد و تا قبل از عایق‌های پلیمری از عایق کاغذ و روغن استفاده می‌کردند که نیاز به تعمیر و نگهداری بالایی داشت. به همین دلیل چنین کابل‌هایی به منظور نگهداری بهتر در تونل‌هایی قرار می‌گرفتند که باعث شد قیمت تمام شده افزایش یابد.

از آنجا که ایجاد تونل در کنار هزینه‌های بالا و صرف زمان زیاد به منظور ساخت تونل، نیاز به اخذ مجوز از سوی شهرداری دارد و در این پروژه‌ها برای حفر تونل مبلغی در حدود 25 میلیارد تومان در هر کیلومتر مسیر، هزینه خواهد داشت که مبلغ قابل توجهی است. این در حالی است که با معرفی ﻛﺎﺑﻞ ﺑﺎ ﻏﻼﻑ ﺁﻟﻮﻣﻴﻨﻴﻮﻣﻲ ﻛﺮﻭﮔﻴﺖ که خود دارای حفاظت مکانیکی خوبی بوده و در برابر نفوذ آب و رطوبت نیز 100 درصد مقاوم است، می‌توان در بسیاری از هزینه‌ها و زمان صرفه‌جویی کرد. در حال حاضر از این  تکنولوژی در کشورهای آسیای جنوب شرقی نیز استفاده می‌شود.

این کابل‌ها به صورت تضمین شده قابلیت نصب مستقیم زیر خاک را دارند بدون آنکه آسیبی به آنها وارد شود.

در حال حاضر ﻛﺎﺑﻞ ﺑﺎ ﻏﻼﻑ ﺁﻟﻮﻣﻴﻨﻴﻮﻣﻲ ﻛﺮﻭﮔﻴﺖ به مرحله عقد قرارداد رسیده تا بتواند جایگزین کابل‌های سربی در پروژه‌های نفتی شود و تاییدیه‌های لازم از پژوهشکده نفت را نیز دریافت کرده است. این کابل‌ها علاوه بر اینکه در زمینه رعایت مسائل زیست‌محیطی از کابل‌های سربی بهتر بوده، از نظر هزینه تمام شده نیز ارزان‌تر است. این محصول از نظر حفاظت در برابر آلودگی‌های شیمیایی و حمله موریانه‌ها نیز دارای مقاومت 100 درصدی است، به طوری که با مقاومت فولاد برابری می‌کند. البته به گفته مدیرعامل شرکت سیم و کابل ابهر، با توجه به شرایط سیاسی و تحریمی‌که در حال حاضر وجود دارد ، بازار صادراتی فعلی این محصول کشور عراق است، البته این کشور نیز در حال حاضر از کابل‌های غلاف سربی استفاده می‌کند که برای آشنایی آنها با تکنولوژی جدید نیاز به زمان بیشتری خواهد بود. در ایران نیز مقاومت‌هایی در زمینه استفاده از چنین تکنولوژی‌ای وجود دارد که البته این مقاومت کمتر از کشور همسایه بوده و گام‌های موثری تاکنون نیز برداشته شده است.در پایان به این نکته نیز باید اشاره کرد که شرکت کابل ابهر در سال 1371 تاسیس شده و بیش از 25 سال سابقه فعالیت در ایران و جهان دارد. شرکتی که امروزه بزرگ‌ترین تولیدکننده و تامین‌کننده کابل‌های باکیفیت و با ولتاژ بالا در ایران است.

عناوین برگزیده