تاریخ: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۳
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۹۹۷۷۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو هیات مدیره ذوب آهن:

دستکاری غیرواقعی قیمت شمش فولاد خوزستان و اختلاف نظر فولادی ها و سنگ آهنی ها/پا سخ دشتیانه به اظهارات اکبریان

می متالز - عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان گفت: کنترل قیمت شمش فولاد خوزستان به صورت دستوری با هدف کمک به مصرف کننده، منشا اصلی اختلاف نظر فولادسازان و سنگ آهنی ها در نرخ های گندله و کنسانتره است.
دستکاری غیرواقعی قیمت شمش فولاد خوزستان و اختلاف نظر فولادی ها و سنگ آهنی ها/پا سخ دشتیانه به اظهارات اکبریان

به گزارش می متالز، “احسان دشتیانه” امروز چهارشنبه در خصوص اعتراض سنگ آهنی ها به قیمت گندله و کنسانتره و درصد آن از شمش فولاد خوزستان افزود: باید پرسید اینکه عنوان می‌شود قیمت کنسانتره باید ۲۶ درصد قیمت جهانی شمش یا ۱۶ درصد شمش فولاد خوزستان داخلی باشد، از کجا آمده است؟ و چه کسی گفته قیمت جهانی کنسانتره همیشه ضریب ثابتی از شمش است؟
وی گفت: اصلاً چه چیزی را با چه چیز دیگری داریم مقایسه می کنیم؟ اینکه کنسانتره یا سنگ آهن کشور ما با CFR چین آنهم با نرخ FOB مقایسه می‌شود منطق ندارد ، زیرا نسبت CFR به FOB خود بین ۲۰ تا ۲۵ دلار هزینه است.
طی روزهای گذشته رییس انجمن سنگ‌آهن گفت: پیشنهاد معادن برای قیمت کنسانتره و گندله نه 16 درصد داخلی و نه 26 درصد جهانی است بلکه قیمت باید درصدی از FOB بنادر خلیج فارس باشد.
“مهرداد اکبریان” اظهار کرده بود: سال 98، قیمت کنسانتره 16 درصد شمش فولاد خوزستان بوده است این در حالیست که کل دنیا این رقم، 26درصد بوده است. این همه اختلاف بین معدنداران و کارخانه‌داران یک کشور در مقایسه با ایران واقعا جای تعجب دارد چراکه در آیتم‌ها این میزان اختلاف وجود ندارد.
دشتیانه ادامه داد: معتقدم اگر قرار باشد چیزی را با چیز دیگری مقایسه کنیم باید هر دو را در یک شرایط قرار دهیم.
این عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان خاطرنشان کرد: در ایران معدن دار، درب معدن خود ماده معدنی (یعنی سنگ آهن) را به فولاد ساز می فروشد، آن هم بر اساس میانگین قیمت شمش فولاد خوزستان که ترکیبی از شمش صادراتی و داخلی این شرکت است.
وی توضیح داد: دست کم نیمی از آن تابع قیمت‌های داخلی فولاد خوزستان است که دیگر تابع قیمت جهانی نیست و میانگین یک سال و نیم اخیر فولاد خوزستان به دلیل سرکوب قیمتی و قیمت های دستوری، قیمت جهانی نیست.
دشتیانه اضافه کرد: آن قیمت جهانی هم در حقیقت قیمتی که در صورت‌های مالی فولاد خوزستان FOB محاسبه و لحاظ می شود، اما ما به دنبال آن هستیم که قیمت درب معدن را با درب کارخانه مقایسه کنیم.
وی اظهار داشت: اگر قیمت امروز سنگ آهن چین را ۸۵ دلار در نظر بگیریم، کنسانتره بین ۹۵ تا ۱۰۰ دلار قیمت خواهد داشت، همچنین قیمت FOB شمش ۳۴۵ دلار است که برای شرکتی همچون فولاد خوزستان ۳۳۵ دلار می شود‌، زیرا حدود ۱۰ دلار هزینه داشته و این هزینه در بدترین حالت درب کارخانه (یعنی دورترین کارخانه به محل) ۲۰ دلار است.
دشتیانه گفت: در نتیجه، اگر ۲۰ تا ۲۵ دلار هزینه حمل تا بندرعباس و ۲۰ دلار هزینه حمل از درب معدن تا FOB خلیج فارس را از سنگ آهن ۹۵ دلاری کنیم به رقم حدود ۵۵ دلار می رسیم که در مقایسه با قیمت ۳۲۵ شمش، همان ۱۶ تا ۱۷ درصد می شود.
وی افزود: بر این اساس، نسبتی که اکنون کنسانتره به شمش فولاد خوزستان دارد، فقط نسبت به صادراتی اش دارد که همان ۱۶ درصد است و اینکه برخی ۲۶ درصد عنوان می کنند درست نیست.

 

مشکل کجاست؟

عضو هیات مدیره ذوب آهن اصفهان در ادامه به واکاوی مشکل پرداخت و گفت: مشکل آنجاست که معدن دار ما می‌خواهد سنگ آهن را صادر کند، اما می‌بیند باید ارزان‌تر به فولادساز بفروشد.
وی افزود: مشکل آنجاست که قیمت شمش فولاد خوزستان به صورت غیر واقعی دستکاری می شود و قیمت آن نرخ واقعی جهانی نیست.
دشتیانه یادآور شد: میانگین سال گذشته شمش خوزستان پایین تر از قیمت جهانی بود و این در سامانه کدال قابل مطالعه است.
وی گفت: اگر سنگ‌آهن می‌خواست نسبتی از شمش صادراتی فولاد خوزستان باشد، اتفاقاً معدن داران به ۲۰ درصد هم می‌رسیدند، اما مشکل آنجاست که قیمت شمش را برای کمک به مصرف کننده به صورت دستوری کنترل می کنند.
عضو هیات مدیره ذوب آهن ادامه داد: این در حالی است که همین مسئله اثری در مصرف کننده نهایی نمی گذارد، یعنی دوباره میلگرد با همان قیمت آزاد در بازار معامله می‌شود و حاشیه سود فولاد ساز معدن دار را به چند نوردکار خاص که لابی خوبی داشته و بهتر می‌توانند شمش فولاد خوزستان را با قیمت های پایین تر در بورس کالا بگیرند می دهند.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده