تاریخ: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۴۲
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۹۹۸۳۸
سرویس خبر : محیط زیست
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان:

«کرونا» مشکلات حوزه تولید، رشد و توسعه استان کرمان را افزایش داده است

می متالز - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: در سال گذشته مطابق قانون برنامه ششم توسعه از محل فروش معادن و فعالیت های صنایع معدنی، از ۱۰۰ میلیارد تومان پیشنهادی ۸۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان محقق شد که در سال جاری نیز با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا همان ۱۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.
«کرونا» مشکلات حوزه تولید، رشد و توسعه استان کرمان را افزایش داده است

به گزارش می متالز، "مهدی حسینی نژاد" در نشست بررسی روش‌های تامین مالی واحدهای تولیدی با توجه به تاثیرپذیری آنها از بیماری کرونا گفت: بیماری کرونا مشکلات حوزه تولید، رشد و توسعه استان را افزایش داده و واحدهای تولیدی کوچک، متوسط و اصناف دچار چالش شده‌اند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: پس از عارضه‌یابی واحدهای تولیدی مشخص شده که به طور کلی ۶۴ درصد واحدها مشکل تامین منابع مالی دارند، ۴۳ درصد مشکل بازار، ۴۱ درصد مشکل بیمه تامین اجتماعی و مالیات و ۴۱ درصد مشکل مدیریتی دارند.

وی ادامه داد: بر اساس قانون باید ۴۰ درصد منابع مالی بانک ها به تولید اختصاص یابد که این عدد در سال‌های گذشته تا سال ۹۶ به طور متوسط ۳۲ درصد بوده، در سال ۹۷ به ۲۷ درصد و در سال گذشته به ۵.۶ درصد رسیده که نشان دهنده نیاز به سیستم های جدید مانند بازار سرمایه و تجدید منابع و... برای تامین منابع مالی وجود دارد.

حسینی نژاد تصریح کرد: در سال گذشته مطابق قانون برنامه ششم توسعه از محل فروش معادن و فعالیت های صنایع معدنی، از ۱۰۰ میلیارد تومان پیشنهادی ۸۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان محقق شد که در سال جاری نیز با توجه به شرایط به وجود آمده ناشی از کرونا همان ۱۰۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان بیان کرد: همچنین بر طبق قانون از محل ۱۵ درصد سهم استان از محل فروش معادن و فعالیت های صنایع معدنی در سال گذشته، ۲۱ میلیارد تومان وصول شد که برای سال ۹۹ نیز ۲۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه از محل ۲۰ درصد معافیت حقوق دولتی معادن، در سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان از معافیت مس به دست آمد که برای سال جاری این میزان ۲۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده خاطر نشان کرد: پیشنهاد پرداخت ۲۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ بهره کم و در کوتاهترین زمان برای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط را به سیستم بانکی داده‌ایم که امیدواریم این مهم محقق شود.

پاشنه آشیل تولید در استان بحث تامین منابع مالی است

"سیدمهدی طبیب زاده" رییس اتاق بازرگانی استان کرمان نیز در این نشست افزود: پاشنه آشیل تولید در استان بحث تامین منابع مالی است و اگر بخواهیم در سال جهش تولید اتفاقات خوبی رقم بخورد نیاز به انجام فعالیت‌ها و اجرای طرح هایی مانند پنجره واحد سرمایه گذاری، بهبود فضای کسب و کار، نظام پیمانکاری فرعی، استفاده از ظرفیت ها، تامین مالی و... است.

وی ادامه داد: در بخش تامین مالی باید بتوانیم از بانک‌ها، بازار سرمایه، تجهیز منابع، سازمان‌های متولی، شرکت‌های بزرگ، حقوق دولتی و... کمک گرفت تا از منابع موجود بهترین استفاده را انجام داد و یا منابع جدید خلق کرد.

طبیب زاده، با بیان اینکه استان کرمان از مزیت معدن برخوردار است، تصریح کرد: اگر از حقوق دولتی معادن که به خزانه واریز می شود بخشی از آن به استان بازگردانده و تمهیداتی برای آن اندیشیده شود، می توان منابعی را به عنوان تسهیلات با بهره کم و به عنوان یارانه سود برای واحدهای تولیدی در نظر گرفت.

عناوین برگزیده