تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۸
بازدید: ۱۸۵
کد خبر: ۱۰۴۸۵۴
سرویس خبر : انرژی

شیل نباید ضیافت افزایش قیمت نفت را برچیند

می متالز - بازارهای نفت در سراسر جهان آسیب دیده‌اند، اما در هیچ کجا این آسیب و تخریب به شدت زمین‌های شیل ایالت متحده نبود، جایی که در یک نوسان تاریخی قیمت نفت خام، بنچمارک وست تگزاس اینترمدیت به حدود ۴۰ دلار زیر صفر در هر بشکه رسید.
شیل نباید ضیافت افزایش قیمت نفت را برچیند

به گزارش می متالز، سقوط قیمت نفت نتیجه کاهش وحشتناک تقاضای جهانی نفت بود که با شیوع ویروس کرونا ایجاد و با جنگ قیمت نفت بین عربستان سعودی و روسیه که دو عضو برجسته اوپک‌پلاس هستند، بی‌نهایت بدتر شد. با درگیر شدن دو کشور نفتی، جهان با عرضه بیش از حد و کمبود فضای ذخیره‌سازی مواجه شد که این شرایط همچنان ادامه دارد.

در پی این ضربات به بازار جهانی نفت، حوزه پرمین با موجی از ورشکستگی و کارگران اخراج یا تعدیل‌شده مواجه است. بر اساس اطلاعات روزنامه هوستون کرونیکل، «تعداد دکل‌های ایالت متحده در سال گذشته ۶۲ درصد کاهش یافته است.» و اکنون با تعداد دکل‌های حفاری یک دهه قبل برابر شده است. در سراسر قاره آمریکای شمالی، تعطیل شدن چاه‌ها و تولید کلی نفت، حتی سریع‌تر از آنچه تحلیلگران انتظار داشتند، افت کرده است. فوربس گزارش داد که: «این صنعت تصمیم دارد در پاسخ به قیمت‌های پایین نفت و مخازن ذخیره‌سازی اشباع شده، تا پایان ماه ژوئن ۱.۷ میلیون بشکه از نفت تولیدی خود را از بازار خارج کند.»

موضوع امیدوار‌کننده برای این توقف بزرگ تولید، هم برای ایالت متحده و هم برای جهان این است که بازارهای نفت به آرامی علائم اولیه بهبود را نشان می‌دهند. در روز دوشنبه عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده نفت جهان بعد از ایالت متحده، اطلاعیه‌ای را منتشر کرد که در آن اعلام شده بود این کشور طی ماه‌های آینده کاهش تولید بیشتری را اعمال می‌کند. پس از آن بازارها به سرعت (هر چند متوسط) در واکنش به این موضوع با افزایش قیمت مواجه شدند.

مجله بارونز گزارش داد: «شرکت نفت آرامکو در ماه ژوئن ۷.۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید خواهد کرد.» کویت و امارات متحده عربی نیز اعلام کردند که تولید خود را بیشتر از آنچه متعهد شده‌اند کاهش خواهند داد. این بیشتر از کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز اوپک ‌پلاس است که در اوایل ماه جاری آغاز شده است.

ایالت متحده به دلایل مختلف چنین اقدامات سختگیرانه‌ای را اعمال نکرده است. به گفته فوربس: «آمریکا به دلیل تضمین‌های امنیتی که ارائه می‌کند، اهرم‌های قابل‌توجهی نسبت به عربستان سعودی و متحدان اوپکی خود در خاورمیانه دارد. بنابراین جای تعجب نیست که کشورهای خلیج فارس، باید سهم عمده کاهش‌ها را بر عهده بگیرند.» اما بارونز به این نکته اشاره می‌کند که ایالت متحده به دلیل ساختار و نوع کنترل متمرکزی که دارد، نمی‌تواند تولید را به روشی که کشورهای اقتدارگرای نفتی مانند عربستان سعودی و کویت اعمال می‌کنند، متوقف کند.

با کاهش تولید خاورمیانه و کند شدن نقش بازی نفتی شیل در اقتصاد، بسیاری از تحلیلگران درباره آینده بازار نفت خوش‌بین هستند.

فوربس می‌نویسد: اما سوال بزرگی که وجود دارد این است که آیا تولیدکنندگان شیل ایالت متحده می‌توانند با راه‌اندازی مجدد تولید و تکمیل چاه‌ها مهمانی افزایش قیمت نفت را خراب کنند؟

جولیان لی تحلیلگر نفتی در بلومبرگ در این هفته نگرانی‌های مشابهی را ابراز کرد و نوشت: یک خطر مضاعف پیش‌رو قرار دارد. همانطور که با لغو محدودیت‌ها شاهد موج جدیدی از شیوع ویروس و مرگ و میر بیشتری خواهیم بود، لغو زود‌هنگام محدودیت‌های سخت تولید نفت نیز موج دوم سقوط قیمت نفت را در پی خواهد داشت.

با وجود این سیگنال‌ها در این هفته فقط اویل پرایس در یک تیتر واضح نوشت که: «شیل ایالت متحده برای زنده ماندن باید کند شود.»
ایالت متحده آمریکا با خروج از توافق کاهش تولید کشورهای خاورمیانه و اوپک، احتمال سقوط قیمت نفت خود را بیش از پیش تقویت می‌کند. این امکان بازگشت، کل بازار نفت جهان را تهدید می‌کند.

فوربس نوشت: تولید‌کنندگان باید برای بیرون آمدن از بحران جاری بر روی بنیانی قوی‌تر تمرکز کنند. حتی اگر این به معنای بازیکنان کمتر و تولید کمتر باشد.

عناوین برگزیده