تاریخ: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۰
بازدید: ۳۶۸
کد خبر: ۱۰۵۱۶۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

پیشنهاد انجمن سنگ آهن برای تبعیت نرخ ها از قیمت های جهانی است

می متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: پیشنهاد می کنیم مبنای محاسبه شمش فولاد، قیمت دلاری FOB محصولات در بنادر خلیج فارس باشد و پس از آن نرخ سنگ آهن، کنسانتره و گندله را بر همان اساس محاسبه و تعدیل کنیم.
پیشنهاد انجمن سنگ آهن برای تبعیت نرخ ها از قیمت های جهانی است

به گزارش می متالز، “مهرداد اکبریان” امروز دوشنبه افزود: بررسی موضوع قیمت گذاری سنگ آهن،کنسانتره و گندله و شیوه های کشف قیمت از سوی چهار تشکل انجمن سنگ آهن، انجمن فولاد، خانه معدن و کمیسیون معدنی اتاق بازرگانی ایران پیگیری می‌شود.
وی بیان داشت: تاکنون جلسات کارشناسی و فنی متعددی با فولادسازان برگزار، همه مباحث موجود مطرح و خواسته های آنان نیز بررسی شده است.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در این جلسات سعی شده در قالب شرایط واقعی عرضه، تقاضا و بازار که برای سال ۹۹ متصوریم، صحبت کرده و به دنبال یک راهکار مشترک باشیم تا آن را به وزارت صنعت ارائه کنیم.
وی ادامه داد: جلسه روز گذشته، در حقیقت جلسه سنگ آهنی‌ها ( یعنی تولیدکنندگان سنگ آهن، گندله و کنستانتره) و در حقیقت جلسه هم اندیشی بود که در آن به طرح مجدد موضوع پرداخته و گزارش جلسات قبلی ارائه شد.
اکبریان اضافه کرد: در این جلسه مشخص شد یک وحدت رویه و وحدت نظر بین همه اعضای جامعه سنگ آهن وجود دارد و شرکت کنندگان به نظرات انجمن سنگ آهن صحه گذاشتند‌. به همین دلیل مقرر شد انجمن با همین مکانیسم که در پیش گرفته موضوع را به پیش ببرد؛ رویه ای که افراد دعوت شده نیز از آن حمایت کرده و تابع خواهند بود.
رئیس انجمن سنگ آهن ایران اظهار داشت: همه استدلال‌های همکاران سنگ آهنی و حتی فولادی ها را قبول داریم که باید شفافیت در قیمت وجود داشته‌، سود حاصل از زنجیره به صورت متوازن در حلقه‌های آن توزیع شود، طرح‌های توسعه ای دیده شود و بخش فولادی باید بتواند به رویه کار خود ادامه دهد، اما واقعیت پنهانی نیز وجود دارد.
وی توضیح داد: تفاوتی بین کسب و کار معدنی زنجیره فولاد با بخش صنعتی آن یعنی فولاد سازی وجود دارد و آن اینکه، در بخش سنگ آهن قیمت‌ها تثبیت شده و مشخص است و مباحث دو نرخی یا سه نرخی در سیستم وجود ندارد، یعنی به یک صادرکننده، مشتری داخلی یا مشتری خارجی یک قیمت ارائه می شود؛ موضوعی که در بخش فولاد وجود نداشته و نرخ های دولتی و آزاد را در آن شاهدیم.
اکبریان افزود: مطابق امتیازی که دولت داده، ۲۰ درصد فولاد کشور در قالب قیمت های دستوری و ۸۰ درصد دیگر با نرخ آزاد خرید و فروش می‌شود، اما زمانی که فولادی‌ها با ما سنگ آهنی‌ها به گفت وگو می نشینند این موضوع را مطرح نمی‌کنند، بلکه طوری صحبت می‌کنند که انگار آن ۲۰ درصد حرف اول و آخر را می‌زند.
این مقام صنفی اظهار داشت: اینجا، همان جایی است که هم دولت را دچار نگرانی کرده و هم ما را در حساب و کتاب ها زمین گیر می کند.
وی ادامه داد: فولاد سازان مطرح می کنند که مبنای قیمتی، شمش فولاد خوزستان است و به همین دلیل سود آنچنانی در فعالیت ها وجود ندارد، این در حالی است که فقط ۲۰ درصد موضوع نرخ شمش فولاد خوزستان است و ۸۰ درصد دیگر را در بازار آزاد به فروش رسانده یا صادر می‌کنند.
اکبریان تاکید کرد: انتظار ما از دولت این است که بازار را یکدست و متوازن کند، یعنی فولاد را به دو نرخ آزاد و دولتی ارائه نکند، اگر هم برای فولاد سیستم دونرخی قائل است، همین رویه باید در قیمت گذاری گندله، سنگ آهن و کنسانتره (هر چند این موضوع مورد تایید ما نیست) دیده شود.
وی با بیان اینکه پیشنهاد این انجمن مطابقت دادن خود با شرایط جهانی است، توضیح داد: زمانی فرا خواهد رسید که تحریم‌ها از فولاد ایران برداشته شده، کرونا از بین رفته و با تولیدی ۲ تا سه برابر مصرف مواجه می شویم و در این صورت، نگاهمان برای ادامه حیات در صنعت فولاد باید بازارهای جهانی باشد؛ بر این اساس باید خود را از هم اکنون با بازار جهانی وفق دهیم.
رئیس انجمن سنگ آهن ایران ادامه داد: پیشنهاد می کنیم مبنای محاسبه شمش فولاد، قیمت دلاری FOB محصولات در بنادر خلیج فارس باشد و پس از آن نرخ سنگ آهن، کنسانتره و گندله را بر همان اساس محاسبه و تعدیل کنیم.
وی ادامه داد: به این منظور حاضریم برای بازار داخل امتیازاتی در نظر گرفته و معافیت هایی تعریف کنیم.
اکبریان اضافه کرد: می توان در محاسبات نرخ دلار سنایی که ثبات قیمتی بیشتری داشته را در نظر گرفت و همچنین کسر هزینه فاصله بین عرشه کشتی و درب کارخانه را لحاظ کرد؛ این شرایط هم با شرایط داخل کشور همخوانی داشته و مبنای نوسانات قیمت ها جهانی می‌شود.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: در این شیوه دیگر نیازی نیست نرخ سنگ آهن دانه بندی، کنسانتره و گندله را از شمش فولاد خوزستان استخراج کنیم بلکه قیمت گندله با گندله، قیمت سنگ آهن دانه بندی با سنگ آهن دانه بندی و قیمت کنسانتره با کنسانتره مقایسه می شود و کسی توان دستکاری در قیمت‌ها
را ندارد.
اکبریان تصریح کرد کرد که این شیوه، همه محسنات قیمتگذاری های داخلی و بین المللی را داشته و می تواند عادلانه ترین روش باشد که در آن کمترین دست درازی به قیمت ها متصور است.
وی گفت: این پیشنهاد به اسماعیلی معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت و شرکت های فولاد ساز ارائه شده و اگر بتوانیم گروه‌های مختلف با خود همراه کنیم، انجمن سنگ آهن به نماینده آن را به وزارت صنعت ارائه خواهد کرد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده