به گزارش می متالز، محسن جهرودی دیروز در پنجمین همایش صنعت خودرو با اشاره به اینکه ارزش فروش صنعت خودرو در جهان بیش از 3 هزار میلیارد دلار معادل 4 درصد کل GDP جهان است، اظهار داشت: بر این اساس اگر صنعت خودرو را به عنوان یک کشور در نظر بگیریم پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب میآید و زنجیره تامین و صنعت قطعه سازی به عنوان محرک اصلی و بازوی پر توان خودرو سازی نقشی ویژه در اقتصاد جهان و کشورهای صاحب این صنعت ایفا می کند.
وی افزود: جایگاه صنعت قطعهسازی همواره در صنعت خودروی جهان رو به رشد بوده است، به طوری که در سال 2015، سهم تامینکنندگان از ارزش افزوده خودرو، به 82 درصد رسیده است .
جهرودی گفت: این روندها نشان می دهند، تامینکنندگان سهم بسیار بالایی را در بخش تزئینات داخلی و خارجی، ساخت قطعات الکتریکی و قطعات High-tech بر عهده گرفتهاند وهمچنین در سال های اخیر قطعه سازان به حوزه طراحی و تولید مجموعه های استراتژیک همانند موتور و گیربکس نیز وارد شده اند. علاوه بر آن قطعهسازان سهم خود در هزینههای تحقیق، توسعه و نوآوری را نیز افزایش دادهاند.
مدیرعامل سایپا در خصوص عوامل کلیدی موفقیت تامینکنندگان جهانی گفت: قطعهسازان برای موفقیت، همانند خودروسازان در بازارهای جهانی حضور پیدا کردند و با به کارگیری فناوریهای نوین و تخصصگرایی، دامنه فعالیتهای خود را گسترش داده و تولید خود را اقتصادیتر کردهاند و همچنین توانایی مالی خود را افزایش داده و توانستهاند به سطح مطلوبتری از چابکی در لجستیک دست یابند و تمامی این موارد موجب ارتباط قوی و بسیار مناسب تامینکنندگان با خودروسازان شده است.
وی افزود: اگر به صنعت خودرو در ایران نگاهی اجمالی بیاندازیم، صنعت قطعهسازی و زنجیره تامین همواره همپای خودروسازی در حال حرکت بوده است و در دهه 90 میلادی، افزایش خودکفایی، تقویت و توسعه زنجیره تامین داخلی در دستور کار صنعت خودروی ایران قرار گرفته است.
جهرودی اضافه کرد: در حال حاضر، بیش از 1200 شرکت قطعهساز در زنجیره تامین داخل کشور در حال فعالیت هستند و بیش از 500 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار میباشند. فروش این صنعت در سال گذشته در داخل کشور بالغ بر 8 میلیارد دلار بوده است البته صنعت قطعهسازی ایران، با وجود بازار مناسب در داخل و منطقه و همچنین پتانسیل تولید بیش از 1 میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در سال، فرصت مناسبی را برای حضور قطعهسازان جهانی نیز فراهم کرده است.
جهرودی تاکید کرد: هدف ما از توسعه سبد محصولات، پوشش نیاز اقشار مختلف جامعه بوده، تا از این طریق بتوانیم وظیفه خود را در قبال مردم عزیزمان ایفا کنیم. همچنین با طرحهای مختلف فروش، سعی کردیم رضایتمندی مشتریان را نسبت به گروه سایپا افزایش دهیم.
مدیر عامل سایپا با بیان اینکه برنامههای جامع و کاملی را برای سالهای آینده در نظر گرفتهایم، تصریح کرد: برنامه تولید سالیانه یک میلیون دستگاه از سال 1400 تدوین شده است البته در صددیم با طراحی یک مگاپلتفرم اختصاصی در هر سال یک محصول جدید بومی را به بازار ارائه نماید .
جهرودی تصریح کرد: در آینده نزدیک به 60 درصد از محصولات را از طریق برند سایپا و 40 درصد را از طریق سرمایهگذاری مشترک با شرکای برتر خارجی انجام دهد.
وی گفت: همچنین در راستای افزایش همکاریهای تجاری خود با شرکای خارجی، بنا داریم در سال آینده، محصول جدیدی با همکاری شرکت رنو تولید و به بازار عرضه کنیم که امروز در حال شروع مذاکرات اولیه آن هستیم .
وی افزود: در سال 2018 دو محصول جدید C3 و C3-XR را که از موفقترین محصولات شرکت سیتروئن هستند، به بازار ارائه خواهد شد و از شبکه تخصصی فروش و خدمات پس از فروش مطابق با استانداردهای سیتروئن و سایپا برای ارائه خدمات متمایز به مشتریان، بهره خواهیم برد.
مدیرعامل گروه سایپا افزود: جهت حمایت عملی از صنعت قطعه سازی کشور مطابق با روندهای جهانی، در نظر داریم نقش خود را در قطعهسازی کاهش داده و آن را به متخصصان این حوزه واگذار کنیم. بر این اساس استراتژی ما، واگذاری سهام قطعهسازان تحت مالکیت خود به بخش خصوصی بصورت تدریجی و طی سالهای آتی خواهد بود.
مدیر عامل سایپا در پایان سخنرانی خود گفت قول می دهم برای داخلی سازی انبوه با خود کفایی حداقل 50 درصدی قطعات تولید را انجام دهم.