تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۳۵
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۱۱۲۱۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

متقاضیان روی خوش به آلومینیوم نشان دادند

می متالز - سرانجام متقاضیان زیادی به بورس کالا برای خرید آلومینیوم مراجعه کردند و این در حالی بود که بازار آلومینیوم کشور مدت‌ها با کمبود تقاضا در بورس کالا مواجه بود.
متقاضیان روی خوش به آلومینیوم نشان دادند

به گزارش می متالز، این امر موجب شد آمارهای هفتگی خوبی در بخش صنعت آلومینیوم کشور رقم بخورد. معامله 4 هزار و 400 تنی آلومینیوم در یک هفته هر چند ممکن است در مقایسه با یک ماه که بین 6 تا 7 هزار تن است، رقم بسیار خوبی باشد؛ اما باز هم شاهد مازاد یک هزار تنی عرضه در بازار بودیم. شرکت آلومینیوم ایران بار عرضه در بورس کالا را به‌تنهایی به دوش می‌کشد و هنوز شرکت آلومینیوم المهدی ـ هرمز جنوب در بورس کالا عرضه محصولات خود را آغاز نکرده است. البته کاهش قیمت آلومینیوم در بازارهای جهانی و در عین حال افزایش بیشتر قیمت ارز در بازار ایران باعث شده است که در مجموع قیمت پایه عرضه آلومینیوم در بورس کالا و بازار آزاد افزایش یابد. طی یک ماه گذشته نرخ ارز به‌طور فزاینده‌ای رشد داشته است و در حال حاضر نرخ آن به 4 هزار و 800 تومان می‌رسد. این رشد باعث شده که نرخ پایه شمش آلومینیوم با خلوص 99.7 درصد به 109 میلیون و 707 هزار ریال بر هر تن و نرخ پایه با خلوص 99.8 درصد به حدود 110 میلیون و 307 هزار ریال بر هر تن برسد. در حالی که 2 ماه پیش از آن یعنی در آذر ماه، قیمت آلومینیوم در بورس کالا کمتر از 100 میلیون ریال بر تن بود. این یعنی در کمتر از 2 ماه بیش از 10 درصد بر قیمت آلومینیوم اضافه شد. بنابراین خریداران با مشاهده افزایش نرخ ارز و با این احتمال که قیمت آن ممکن است باز هم بالاتر رود، در یک هفته معاملات چندین هزار تنی را رقم زدند. جالب این‌که در معاملات هفته گذشته بیشترین میزان معاملات به شمش آلیاژی تعلق داشت. لازم به یادآوری است که معاملات شمش آلیاژی آلومینیوم در بورس کالا از ابتدای سال تا پایان دی ماه تنها 360 تن بود، ولی در هفته گذشته بیش از 2 هزار تن شمش آلیاژی مورد معامله قرار گرفت.

نمودار 1 حاکی از آن است که در هفته گذشته یعنی از 14 تا 19 بهمن ماه سال 1396، حدود 5 هزار و 900 تن انواع محصولات آلومینیومی در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 4 هزار و 450 تن تقاضا وجود داشت. اما در نهایت 4 هزار و 410 تن معامله صورت گرفت. شمش آلیاژی برخلاف روال هفته‌های گذشته در این هفته رونق بسیار خوبی داشت و 3 هزار و 890 تن از سوی آلومینیوم‌سازان در بورس کالا عرضه شد که در مقابل آن 3 هزار و 810 تن تقاضا وجود داشت و به همین میزان نیز معامله انجام شد. نکته جالب اما معامله شدن تمامی عرضه شرکت ایرالکو و عدم فروش عرضه شرکت صنایع نگین آلومینیوم گلپایگان بود. شمش اولیه نیز به میزان یک هزار و 500 تن عرضه شد که تقاضایی در حدود 640 تن داشت و در نهایت 600 تن از این محصول معامله شد. از همه موارد جالب‌تر عدم معامله بیلت آلومینیوم بود که با وجود عرضه 500 تنی در بورس کالا به فروش نرفت.

عناوین برگزیده