تاریخ: ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۳:۲۲
بازدید: ۲۲۳
کد خبر: ۱۱۸۶۳
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازیافت دی‌اکسیدکربن با کمک مس

می متالز - محققان شیوه‌ای جدید کشف کرده‌اند که با آن می‌توانند دی‌اکسیدکربن را به اتیلن تبدیل کنند. این شیوه نسبت به تکنولوژی جذب کربن، برای کاهش دی‌اکسیدکربن مضر در جوّ بسیار مؤثرتر است و این ممکن نیست مگر با کمک «مس».
بازیافت دی‌اکسیدکربن با کمک مس

به گزارش می متالز، محققان شیوه‌ای جدید را برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به پلاستیک پیدا کرده‌اند. آن‌ها معتقدند با این روش می‌توان از ورود دی‌اکسیدکربن که یکی از مهم‌ترین دلایل تغییرات آب‌وهوایی است به جو جلوگیری کرد. به‌علاوه این پژوهشگران می‌گویند این شیوه وابستگی ما را به سوخت‌های فسیلی نیز کاهش می‌دهد.

گروهی از دانشمندان دانشگاه تورنتو، دانشگاه کالیفرنیا، دانشگاه برکلی و مرکز لایت سورس کانادا (CLS) موفق به ایجاد شرایط ایده‌آل برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به اتیلن شدند. اتیلن در تولید پلی‌اتیلن کاربرد دارد که معمول‌ترین پلاستیک مورداستفاده در دنیاست. پلاستیک اگرچه خود یکی از موارد خطرناک برای محیط‌زیست است اما به دلیل کاربردهای فراوانی که دارد، هنوز در زندگی بشر جایگاه ویژه‌ای دارد. به همین دلیل دانشمندان تلاش می‌کنند راه‌هایی سبزتر برای تولید پلاستیک بیابند و اثرات مخرب زیست‌محیطی‌اش را به حداقل برسانند. 

آزمایش‌های این گروه از دانشمندان بر شیوه‌های کاهش گاز دی‌اکسیدکربن متمرکز است؛ آن‌ها تلاش می‌کنند تا این گاز را به مواد دیگر تبدیل کنند. برای این کار نیاز به یک کاتالیزور است که باید از فلزات باشد و دانشمندان در آزمایش‌های خود از مس استفاده کرده‌اند چراکه استفاده از مس می‌تواند منجر به تولید اتیلن شود. 

«فیل دلونا» (Phil De Luna)، پژوهشگر ارشد در این تحقیقات دربارۀ استفاده از مس به «ایندیپندنت» می‌گوید: «مس فلزی جادویی است زیرا می‌تواند مواد شیمیایی مختلفی مانند متان، اتیلن و اتانول ایجاد کند. با این حال باید تلاش کرد تا ماده شیمیایی مورد نظر در این فرآیند تولید شود و این یکی از چالش‌های کار با مس است.»

با این حال پژوهشگران در این طرح با استفاده از مس به‌عنوان کاتالیزور و شناسایی شرایط دقیق بازیابی دی‌اکسیدکربن توانسته‌اند تولید اتیلن را در طی واکنش به حداکثر برسانند، و از سوی دیگر تولید متان و منوکسیدکربن را کمینه کنند.

دلونا در این زمینه می‌گوید: «ما معتقدیم آینده از آن فناوری‌هایی است که از مواد مضر ارزش ایجاد می‌کنند. این برای‌مان هیجان‌انگیز است، زیرا گروه تحقیقاتی ما در حال تلاش برای دستیابی به راه‌های جدید و پایدار برای پاسخگویی به نیازهای آینده بشر است.»

مرکز لایت سورس کانادا (CLS) نیز دربارۀ این طرح پژوهشی گفته است: «در مقایسه با تکنولوژی‌های جذب کربن این تکنولوژی، یک تکنولوژی کاملاً سبز است که می‌تواند برای تولید پلاستیک برای استفاده‌های روزمره مورد استفاده قرار گیرد. ضمن آن‌که قدرت جداسازی گازهای مضر گلخانه‌ای را نیز دارد.»

جزئیات بیشتر این طرح را از فایل زیر دانلود نمایید. 

منبع: عصر مس
عناوین برگزیده