به گزارش می متالز، اکبر حامدی میخوش، مدیرعامل شرکت کارگزاری بورسیران درخصوص مهمترین چالشهای کارگزاران گفت: به همین دلایل گاهی قیمت مشاهده شده روی تابلوی معاملات با اتفاقات واقعی بازار بعضا همخوانی ندارد و سبب ضرر و زیان فعالان بازار شده و مشکلات عدیدهای را برای کارگزاران به وجود آورده است. این مشکل هم در سامانههای معاملاتی برخط مشتریان و هم در سامانه معاملات آنلاین گروهی معاملهگران کارگزاری است.
وی با بیان اینکه زیرساختها مبحث بسیار مهمی در صنعت کارگزاری هستند، افزود: کارگزاریها به عنوان حلقه واسط بین سهامداران و بورس هستند و در واقع ویترین بازار سرمایه محسوب میشوند. هر چقدر زیرساختها تقویت شوند، به بزرگتر شدن و تعمیق بازار سرمایه کمک خواهند کرد و از طرفی هم اعتماد مردم به بورس بیشتر خواهد شد. تا سال ۹۴ مشکل اساسی بازارسرمایه، حجم پایین معاملات و نقدینگی بود، ولی اکنون حجم نقدینگی خوبی در این بازار جذب شده است و طبعا باید همپا با رشد حجم معاملات و تعمیق بازار زیرساختهای معاملاتی و اجرایی نیز توسعه پیدا کرده و اصلاح شوند. مدیرعامل کارگزاری بورسیران ادامه داد: شرکتهای OMS در کشور محدود و تا حدی انحصاری هستند و جوابگوی این حجم از معاملات نیستند، به عبارت دیگر خدمات ارائه شده توسط این شرکتها با بزرگتر شدن بازار، توسعه پیدا نکرده و بعضا این خدمات با افت قابل ملاحظه کیفیت نیز همراه بوده است و تاکنون تلاشهای کارگزاران به منظور اصلاح این روند منجر به نتیجه نشده است. امیدواریم در آینده توجه ویژه ای از جانب سازمان و سایر نهادهای تصمیمگیر بازار سرمایه پیرامون این چالش مهم
زیر ساختی بازار سرمایه صورت پذیرد. حامدی روند طولانی دریافت مجوزها، کاهش کارمزد کارگزاریها (که به عدم توسعه عملیاتی کارگزاریها متناسب با توسعه بازار منتج خواهد شد)، عدم راهاندازی سیستمهای هیبریدی که به شدت در کاهش هزینههای کارگزاری و کارآمدی سیستمهای اجرایی اداری کارگزاران میتوانست نقش داشته باشد، ناآشنایی ممیزان مالیاتی با ساختار درآمد و هزینه کارگزاریها را از دیگر چالشهای جدی صنعت کارگزاری برشمرد. مدیرعامل کارگزاری بورسیران در پایان گفت: در حال حاضر با توجه به استقبال بینظیر مردم و فعالان اقتصادی از بازار سرمایه و همزمانی آن با شیوع ویروس کرونا در کشور، صنعت کارگزاری با چالش جدیدی که سلامت کارمندان کارگزاری را تهدید میکند روبهرو است. بنابراین راهاندازی مکانیزمهایی برای انجام غیرحضوری امور اجرایی (اعم از احراز هویت غیر حضوری و..) که بتوان به موازات ارائه خدمات مناسب و با کیفیت، از سلامت کارمندان کارگزاری هم مطمئن شد از ضرورتهای شرایط کنونی است.