تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۳۸
بازدید: ۴۰۸
کد خبر: ۱۲۳۶۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

از آخرین افزایش سرمایه فولادی‌ها چقدر می‌گذرد؟

می متالز - صنعت فولاد به عنوان یک صنعت مهم و بنیادین در کشور، این روزها اهمیت بیشتری پیدا کرده است و با توجه به تحریم‌های خارجی، این صنعت می‌تواند راهی برای توسعه کشور باشد. بنابراین یکی از مهم‌ترین اقدامات شرکت‌های این حوزه، افزایش سرمایه برای اجرای پروژه‌های آنهاست.
از آخرین افزایش سرمایه فولادی‌ها چقدر می‌گذرد؟

به گزارش می متالز، شرکت‌ها برای اجرای طرح‌های خود و گاهی اصلاحات ساختار مالی اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند. برخی از شرکت‌های صنعت فولاد که به عنوان یک صنعت بنیادین و مهم در کشور شناخته شده است را در اینجا مورد بررسی قرار دادیم تا روند حدودی توسعه آن‌ها را درک نماییم. شرکت ذوب‌آهن اصفهان به عنوان یکی از بنگاه‌های فعال در صنعت فولاد آخرین افزایش سرمایه خود را در سال ۹۷ عملیاتی کرد. سرمایه «ذوب» در این سال با افزایش ۸۵ درصدی به ۶۱,۵۰۴ میلیارد ریال افزایش یافت.

«فولاد» آخرین افزایش سرمایه خود را در سال ۹۳ انجام داد. این شرکت با افزایش سرمایه سال ۹۷ توانست دارایی‌های خود را تجدید ارزیابی نماید و پس از تاریخ مذکور تاکنون هیچ برنامه افزایش سرمایه‌ای نداشته است. شرکت «فملی» که سرمایه خود را در ۱۳۹۸ به میزان ۳۰ درصد از محل سود انباشته افزایش داده است که آخرین میزان افزایش سرمایه این شرکت بوده است. این افزایش سرمایه به منظور تکمیل طرح توسعه شرکت انجام شده است.

همچنین «فخوز» در سال ۱۳۹۷ از محل سود انباشته اقدام به افزایش سرمایه خود نمود. این افزایش با هدف جبران مخارج سرمایه‌ای «فخوز» در شرکت مورد نظر بوده است. میدکو که به عنوان یک شرکت مادر تخصصی فعالیت می‌کند، اخیراً درخواست افزایش سرمایه خود را به منظور جبران مخارج سرمایه‌گذاری در شرکت‌های سرمایه پذیر انجام داد که مبلغ آن به میزان ۹,۷۰۰ میلیارد ریال بوده است.

این شرکت گزارش‌ها و مستندات خود را در خردادماه سال جاری در سامانه کدال بارگذاری کرده است اما هیچ نتیجه‌ای از مجمع، گزارش‌های حسابرس و سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر نشده است. با توجه به اینکه شرکت فولاد خراسان به عنوان یک مجتمع در حال رشد همپای سایر شرکت‌های تولیدکننده فولاد در حال توسعه است، در خردادماه سال جاری گزارش‌های توجیهی خود را برای افزایش ۳۲.۲ درصدی سرمایه را از محل مطالبات حال شده سهامداران خواستار شده است تا وجوه مورد نیاز خود را برای افزایش سرمایه شرکت تهیه و تولید مواد معدنی شرق فراهم آورد.

شرکت فولاد هرمزگان جنوب آخرین افزایش سرمایه خود را به منظور جلوگیری از خروج وجه نقد، حفظ سرمایه در گردش مورد نیاز و اصلاح ساختار سرمایه انجام داد. لذا پس از طی مراحل لازم توانست سرمایه خود را ۶۶.۶ درصد افزایش دهد. این افزایش سرمایه از محل سود انباشته صورت گرفته است.

همان‌طور که میدانیم شرکت فولاد کاوه جنوب کیش فاز ۲ پروژه فولادسازی، تأسیسات جانبی و پروژه آب‌شیرین‌کن را در دست داشته است. این طرح‌ها «کاوه» را برای افزایش سرمایه خود مجاب کرد. در نتیجه «کاوه» سرمایه خود را از محل مطالبات و آورده نقدی حدود ۳۶.۴ درصد در آبان ماه سال گذشته افزایش داد.

شرکت فولاد آلیاژی ایران در دی‌ماه سال گذشته سرمایه خود را به منظور اصلاح ساختار مالی با اجرای پذیره‌نویسی از محل مطالبات و آورده نقدی حدود ۹ درصد افزایش داده است. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده نیمه سال ۱۳۹۶ برنامه افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی خود را از محل سود انباشته تصویب کرد.

شرکت فولاد سپید فراب کویر برای احداث و بهره‌برداری از خط تولید شمش و بیلت تصمیم به افزایش سرمایه در ۳ مرحله نمود که در اختیار هیئت‌مدیره گذاشته شده بود. لذا پس از انتشار گزارش توجیهی و شکیل مجمع برای تصمیم‌گیری در خصوص افزایش سرمایه، بر اساس مجوز صادره از سازمان بورس، تصمیم به افزایش سرمایه ۲۰۰ درصدی گرفت. در نتیجه افزایش سرمایه مورد نظر تا مجمع عادی سال جاری به ثبت شرکت‌ها خواهد رسید.

عناوین برگزیده