تاریخ: ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۳
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۱۲۹۳۸۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازار سرمایه نقش ضربه گیر تورم را دارد

می متالز - مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان بازار سرمایه را ضربه گیر تورم و راهکاری برای جلوگیری از ورود سرمایه‌ها به بازارهای موازی دانست.
بازار سرمایه نقش ضربه گیر تورم را دارد

به گزارش می متالز، مردم دچار ترس شده‌اند، بسیاری معتقدند که دولت آن‌ها را با وعده به بازار کشانده و هیچ حمایت و نظارتی بر آن ندارد، بنابراین بر اساس همین مطالب بر این مساله تاکید شد که این حس نباید توسط فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه تقویت شود و چنین نمایانده شود که بازار تحت حمایت دولت نیست.

در این چهار هفته‌ای که بورس ریزش داشت، قیمت دلار افزایش یافته و قیمت مسکن ۱۰ درصد بیشتر شده است.

در نتیجه این بحث که عده‌ای معتقدند بورس و بازار سرمایه عامل ایجاد تورم است از اساس اشتباه است.

محمدعلی احمدزاد اصل، مدیرعامل سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان در این باره گفت: اینکه بازار برای مدت مدیدی مسیر حرکت صعودی داشت و به ناگهان سیر نزولی یافت اتفاق دردناکی است که بحث مطروحه برای اصلاح وضع بازار و همچنین بیان مشکلات بازار سرمایه ارائه شد.

وی در ادامه مباحثی را با عناوین مختلف برای بهبود وضع کنونی بازار و همچنین بهبود عملکرد کارگزاری‌ها عنوان کرد.

مدیرعامل سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان اظهار کرد: تازه‌ترین دستورعمل بازارگردانی که بررسی شده، هنوز ابلاغ نشده است، اگرچه این دستورعمل تصویب شده اما هنوز ابلاغ نشده است.

احمدزاد اصل در این باره به نکاتی اشاره کرد:

۱- بازارگردانی محدود شده است؛

۲- محدود به تامین سرمایه و صندوق بازار گردانی؛

۳- کارگزار معامله گر.

در اساسنامه همه کارگزاری‌ها آمده که می‌توانند با مجوز سازمان بورس بازارگردانی کنند.در این زمینه از خدابخش پرسیده شد کارگزار معامله‌گر به چه معناست؟ وی در پاسخ گفت: فعلا تصمیم در حد همین تامین سرمایه است.

مدیرعامل سرمایه گذاری اهتمام ایرانیانتصریح کرد: اگر در بازار بازارگردان‌های حرفه‌ای باشند می‌توانند وضع بازار را در این شرایط بهبود بخشند و پرسش این است که چرا باید محدود شود؟ اگر کارگزاری دارای منابعی هستند، یا با سهامدار عمده‌ای هماهنگ هستند و می‌توانسته قرار دادی را تنظیم کند، چرا باید این کارگزار محروم شود؟ در این زمینه پیشنهادهایی ارائه شده است مبنی براینکه این محدودیت برداشته شود.

با توجه به صحبت‌های حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران دامنه نوسان می‌تواند باز باشد، بنابراین گفته شد پیش از این شرایط این گونه نبود، هر بازارگردان، دامنه نوسان و دامنه مظنه محدود داشتند؛ حداقل سفارش انباشته و … را نیز بسته به بورس یا فرا بورس مشخص می‌شد.

با توجه به بازار گردانی ETF‌ها، مشکل اصلی بر سر محدودیت دامنه مظنه و دامنه نوسان است، همچنین بر این موضوع تاکید شد به گونه ای نباشد که برای نمونه ۳۰۰ میلیون ریال در روز معامله شود یا برای نمونه صف خرید ایجاد شود.

مدیرعامل سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان در این زمینه ضمن اشاره به دستورعمل‌ها گفت: چه در بورس و چه در فرابورس تاکید بر سخت نگرفتن است.

وی افزود: اگر شرایط لازم فراهم باشد دامنه را برای آن افزایش می‌دهند. ما در حال حاضر زیر ساخت انتشار اوراق اختیار فروش را داریم، یعنی اگر سهامدار عمده ای روی سهم خود اوراق اختیار فروش را منتشر کند، شاید نگرانی از ریزش ناگهانی سهم مرتفع شود. دستورالعمل مربوطه احتیاج به بازنگری دارد.

احمدزاد اصل همچنین به پرسش آیا کارگزار محدود شده است، چنین پاسخ داد: بله هم‌اکنون فقط تامین سرمایه هست و صندوق بازارگردانی در این راستا توضیح داده شد، در حال اجراست، همچنین صحبت‌هایی در زمینه منع بازار گردان از معاملات بلوکی شد و عنوان شد که بحث معاملات بلوکی و انتقال به بازار گردان برای بازارگردانی سهم بررسی می‌شود.

دامنه نوسان و سهام‌های عرضه اول

مدیرعامل سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان در زمینه دامنه نوسان و مباحث مطروحه گفت: من خود نیز جزو طرفداران این ایده هستم که دامنه نوسان باز شود و ۱۰ درصد شود و برای آن آپشن بگذارند.

احمدزاد اصل تاکید کرد: بازار بدون دامنه نوسان وجود ندارد، هر بارکه دامنه نوسان باز شود، یک گزینه وجود دارد.

وی گفت: برای هر دامنه یک آپشن بگذارند و یک قیمت کشف می‌شود و به دست می‌آید، سپس دوباره یک دامنه دیگر، برای همین یک سهم در یک روز امکان دارد دو یا سه برابر شود و بر عکس، با دامنه های ده درصدی و ۲۰ درصدی.

مدیرعامل سرمایه گذاری اهتمام ایرانیان تاکید کرد: با گزینه‌هایی که پشت سرهم گذاشته می‌شود، می‌توان به کشف قیمت کمک کرد. هم‌اکنون برآیند این مبحث چنین است که شرایط انجام چنین اقدامی وجود ندارد بنابراین باید به تعادل بازار اندیشیده شود و توجه‌ها به این سمت باشد.

احمدزاد اصل توضیح داد: باید بازار را از این وضع رها کرد، بر اساس مطالعات انجام شده توسط فرا بورس، رنج بازار بر اساس دو درصد و پنج درصد است، در این رنج، بازار اولیه در نظر گرفته نمی‌شود، بازار اولیه شامل هشت شرکت می‌باشد که ۴ عدد آن بسته است و معامله‌ای رخ نمی‌دهد، طبق مطالعات انجام شده دامنه دو درصد، سه درصد و پنج درصد، هیچ تفاوتی با یکدیگر از نظر تغییرهای قیمت ندارند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان همچنین عنوان کرد: می‌توان پس از عرضه یک تا دو روز گزینه گذاشته شود، لازم است که با این عرضه، بازار به تعادل برسد.

احمدزاد اصل همچنین در زمینه هسته معاملات عنوان کرد: در این زمینه اقدام‌های خوبی انجام شده است، که به صورت عمومی اعلام نشده است. با این حال در قسمت فناوری اقدام‌های مثبتی انجام داده‌اند. یکی از ماژول‌ها مورد اصلاح قرار گرفته و سرعت آن افزایش داده شده است.

وی گفت: البته تا زمان به ثبات رسیدن قرار بر نبود اطلاع‌رسانی بود، که متاسفانه نبود اطلاع رسانی منجر به ایجاد حواشی نامربوط در ارتباط با دستکاری بازار شد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان بازار با توجه به شرایط جدیدی که پیدا کرده است، به‌ویژه در سال ۹۹، اصلاحات نیز در ساختارهای اجرایی و نظارتی نهادهای ناظر نیز انجام شود، این مبحث از مطالبات جدی است و می‌تواند برای تعادل بخشی به بازار کمک کند.

وی در این زمینه گفت: بازارگردانی الزام شرکت‌ها است که توسط  شرکت‌های تأمین سرمایه و مشاور سرمایه‌گذاری‌ها انجام شود. لذا در راستای صدور مجوز برای افراد یا شرکت‌هایی که سهامدار عمده‌اند و قصد بازارگردانی دارند، خود شرکت ها از طریق نهاد مالی‌ای که دارند  با همه تعهدات ملزم شده توسط سازمان برای شرکت‌ها بتوانند این امر را اجرا کنند.

احمدزاد اصل درباره بازار گردان‌ها عنوان کرد: بازارگردان‌ها امروز در بازار تکلیفی عمل کرده و به‌ هیچ وجه به ذات بازار توجه نمی‌کنند، در این حالت نهاد ناظری نیز وجود ندارد که فعالیت را کنترل کند. این مباحث ایرادها بازارگردانی است.

وی تاکید کرد: اگر بخش اعظم به دست بازارگردان باشد، کارگزاران در راستای اعطای اعتبار به بازار گردانان محدودیت نداشته باشند و بازار‌گردان متولی باشد، می‌تواند برای تعادل بخشیدن به بازار کمک کند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان در ارتباط با بازار گردان‌ها عنوان شد: اگر زیرساخت‌های بازار سرمایه متناسب با سایز بازار باشد بازار به تعادل و کارایی لازم می‌رسد و منافع همه درگیر خواهد شد.

احمدزاد اصل در زمینه نوسان چنین ادامه داد: با توجه به بی‌رمقی امروز بازار نوسان‌گیری امری اشتباه بوده است، امید دادن به بازار و گرفتن نوسان ۱۰ درصدی از آن امری چالشی است، همچنین درباره این موضوع عنوان شد می‌توان دامنه منفی را زیاد کرد و به ۱۰ درصد رساند و دامنه منفی را به دو درصد رساند.

وی تصریح کرد: افزون بر گزارش دادن و افشای معاملاتی نهادها برای کمک به بهبود ابازار و غلبه بر ترس تازه واردین بازار بورس تاکید شد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان افزود: باید اعتماد را جایگزین ترس کرد، آن هم از طریق آگاهی بخشی به صورت مستمر.

وی در زمینه اعتقاد به شرایط کلی بازار، گفت: حدودا در سال ۸۶ و ۸۷ در دوره قبلتر، اوراق تبعی به مرور به رسمیت شناخته شد و با استفاده از آن جلوی سقوط سنگین مورد انتظار گرفته شد. بازار کنونی دچارعدم اعتقاد به کلیت بازار می باشد. دیدگاه هایی که بسیاری از شرکت های منفعل در مقابل بازار و گاها رسانه به بازار منتقل می کند خطرناک است و بسیار بازدارنده می باشد.

توسعه نهاد ها برای تعادل بازار

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان گفت: رفتار و عملکرد بسیاری از شرکت‌های تامین سرمایه در بازار با وجود در اختیار داشتن منابع مالی خوب و صندوق‌ها و سبدهای سرمایه‌گذاری دلهره ایجاد می‌کنند.

وی تاکید کرد: این رفتار نهادی که دارای مجوز از سازمان بورس می‌باشد با سهامدار حقیقی باید متفاوت باشد.

احمدزاد اصل افزود: سهامدار حقوقی، نمی‌تواند به‌راحتی مثل سهامدار حقیقی از بورس برود. رفتار شرکت‌های سرمایه گذار در قالب الگو برای حقیقی ها تببین می شود. در ادامه مباحثی در ارتباط با شفاف سازی شرکت ها و ارائه عملکرد و خط تولید این شرکت‌ها پرداخته شد، همچنین پیشنهاد شد شرکت‌ها همه فعالیت‌های منجر به تولید خود را در قالب ویدیو و فیلم های آموزشی در اختیار بگذارند.

وی ادامه داد: علاوه بر این توضیح داده شد این فرآیند به ایجاد دانش عمومی در بازار کمک خواهد کرد و سهامدار حقیقی با آگاهی نسبت به این که چه چیزی را خریداری می کند اقدام می نماید. در ادامه این مبحث بیان شد که ارایه اطلاعات ازعملکرد شرکت از محل  میزان فروش، حجم تولید و… می تواند یک بانک اطلاعاتی از آن شرکت برای مردم باشد.

ضرورت هماهنگی ارکان ناظر در ابلاغ و اجرای سیاست‌های کلی  و برنامه‌های نظارتی

مسوول کارگروه اندیشه ورزی توسعه نهادها با اشاره به مبحث لازمه ورود سازمان به بحث قیمت‌گذاری‌ها گفت: و بدنه سازمان در قیمت‌گذاری خوردو انحرافی آشکار مشاهده می‌شود و همین باعث آسیب‌پذیر بودن شرکت‌های خودرو سازی می شود.

احمد زاد اصل عنوان کرد: شرکت‌ها می‌توانند، بهبود یابند و سودده باشند.

وی همچنین به لزوم آموزش دید بلندمدت در بورس تاکید کرد و درباره بدنه سازمان و نبود هماهنگی میان بدنه سازمان و هسته اصلی صحبت و به نبود افزایش سرمایه‌ها، چه در شرکت‌ها و چه درکارگزاری‌ها اشاره کرد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان در ادامه گفت: شرکت‌ها باید در بیان کردن برنامه تجدید شفافیت داشته باشند و اطلاعات لازم داده شود.

احمد زاد اصل همچنین میتوان کمیسیون هایی تشکیل داد، که از مسوولین و اهالی بازار عضویت داشته باشند در جهت هم اندیشی و رفع گرفتاری های سلیقه ای در بازار. او گفت: سقف سهام که تصویب آن اتفاق خوب و مثبتی بوده است، سازمان می‌تواند در قالب نامه ای به شرکت ها از برنامه و وضعیت آن ها برای سقف سهام مطلع شود، در توضیح این مبحث عنوان شد که پاسخ شرکت‌ها  می‌تواند به بهبود وضع کمک کند.

حجم مبنا

احمدزاد اصل درباره سکنی بسیاری از سهامداران با سقوط حتی اندک بازار، صحبت کرد و گفت: این موضوع خود سبب فشار مضاعف می‌شود. با فرض عدم تخصیص اعتبار جدید، فرد در سکنی باید بتواند سقف اعتباری افزایش یافته ای داشته باشد اما خرید هم نداشته باشد.

وی افزود: به دلیل حجم مبنا، ۷۵ در صد سهام‌ها قفل هستند، حجم مبنا مانع از تعادل بازار می شود، خطرناکتر از دامنه نوسان حجم مبنا می باشد . این مساله باعث میشود سهم‌هایی که سهامدار تمایل به فروش آن را دارد نتواند بفروشد و سهم هایی که امکان معامله هست را عرضه می‌کنند.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان سرانجام بر این موضوع تاکید کرد که این فرآیند منجر به ابطال خوردن صندوق‌ها می‌شود.

کدهای PRX، ورود نقدینگی به بازار تسهیل شود

مسوول کارگروه اندیشه‌ورزی توسعه نهادها عنوان کرد: لازم است بر تسهیل ورود نقدینگی به بازار و لزوم رسیدگی به درخواست‌های PRX در سرمایه گذاری‌ها تاکید شود.

احمدزاد اصل بر گفته‌های خود افزود: عنوان شد صدور کد PRX چند هفته‌ای زمان می‌برد، برنامه‌ای برای مکانیزه شدن کدهای PRX در حال اجراست، پیشنهاد سپرده‌گذاری مرکزی بر این است که اجرایی شدن تسریع صدور کدهای PRX به سه روز تقلیل یابد.

وی ادامه داد: در این بحث رئیس سازمان بورس، عنوان کرد که قراردادها توسط سپرده گذاری‌ها چک می‌شود، این روند از فرآیند یادشده حذف شده بنابراین در صدور کدها تسریع ایجاد شده است.

جایگاه ویژه بازار سرمایه در اقتصاد کشور

وی گفت: بازار امروز از بانک مرکزی نیز بزرگتر است و جایگاه مهمتری دارد. مسوول کارگروه اندیشه ورزی توسعه نهادها بر جایگاه ویژه ی بازار سرمایه تاکید کرد و درگفتگو بر سر وضعیت پتروشیمی بیان کرد: وزارت نفت قرار دادی  با مشاور تامین مالی شرکت صنایع پتروشیمی منعقد کرده است.

احمد زاداصل برای ایجاد راهکار برای تامین مالی پروژه های وزارت نفت افزود: پروژه های جهش سوم که در حدود ۲۸ پروژه پتروشیمی است برای ایجاد راهکار تامین مالی با هدف ایجاد استقبال عموم از پروژه در بازار سرمایه که منجر به رشد اقتصادی پایدار و اشتغال خواهد بود به این بخش واگذار شده است.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان عنوان کرد: پالایشگاهی‌ها و پتروشیمی‌ها مصوبه بسیار خوبی دارند، اما در بازار بازارگردان چندانی ندارند، وجود بازارگردان کمک بسیاری به رفع این مساله می‌کند.

احمد زاداصل همچنین به موضوع لغو سلف نفت نیز اشاره کرد و توضیح داد: در مساله گشایش اقتصادی انتشار سلف نفت لغو شده، این مساله بر روی ساز و کار پالایشگاه‌ها تاثیر منفی گذارده است.

وی همچنین از صنایع، پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، معدن و سنگ آهن و فولاد به عنوان صنایع با ظرفیت و سودآوری بالا، در بازار سرمایه  نام برد و افزود: از شرکت‌های سهامی عام و پروژه محور و استفاده آن‌ها برای سهامدار کردن مردم یاد کرد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان ادامه داد: مردم باید یاد بگیرند با پیشرفت پروژه است که سهامشان ارزشمند می‌شود، انتشار اطلاعات پیشرفت و مثبت پروژه‌ها سبب رشد قیمت و ارزش سهام می‌شود.

تبعیض برای نمادهای خاص

احمد زاد اصل همچنین در ارتباط با باز کردن سهام ایران‌خودرو و سایپا در خارج از زمان بازار، به ایجاد دو مقطع زمانی برای کار بازار اشاره و عنوان کرد: بعضی نمادهای خاص بعد از تایم بازار معامله می‌شوند و همین سبب ایجاد روند صعودی و بالا رفتن تقاضای خرید است.

وی ادامه داد: در این نشست رئیس سازمان بورس به عرضه‌های ایران خودرو و مشکلات ایجاد شده توسط وزارت صنایع در شکل‌گیری این مساله اشاره کرد، همچنین ضرورت پیگیری در جهت رفع موانع و محدودیت‌های ساختاری و غیر ساختاری عرضه سهام نیز عنوان شد.

مصوبه بانک مرکزی سبب منع خرید سهام

مدیرعامل سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان گفت: در زمینه بحث‌های پیرامون موصبه بانک مرکزی که باعث کاهش خرید سهامداران می شود بیان شد در طی جلسه ای موضوع مذکور مطرح خواهد شد.

وی همچنین به حمایت بانک‌ها در حمایت و ایجاد تحرکات مثبت در بازار سرمایه اشاره و تصریح کرد: وقوع اخبار مثبت و همچنین جلب اعتماد عمومی راهکار اصلی برای بازگداندن بازار شناخته شد.

احمدزاد اصل توضیح داد: بازار به اخبار مثبت احتیاج دارد که بر لزوم توجه به آن تاکید شده است. بحث شفاف سازی پالایشگاه‌ها، افزایش قیمت سنگ آهنی‌ها و فلزات اساسی، انتظار برای افزایش قیمتدیگر محصولات صنایع بزرگ بورسی می‌تواند بخشی از اخبار مثبت اخیر باشد.

بورس و بازار سرمایه عامل ایجاد تورم نیست

مسوول کارگروه اندیشه ورزی توسعه نهادها درباره مباحث مطرح شده درباره اینکه بازار بورس و سرمایه عامل ایجاد تورم می‌باشد یا خیر عنوان کرد: بسیاری از مردم به این نتیجه رسیده‌اند، که دولت آن‌ها را با وعده به بازار کشانده  است و هیچ حمایت و نظارتی بر آن ندارد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان گفت: بر اساس همین مطالب بر این مساله تاکید شد که این حس نباید توسط فعالان وتحلیلگران بازار سرمایه تقویت شود و چنین نمایانده شود که بازار تحت حمایت دولت نیست.

وی ادامه داد: که در این چهار هفته‌ای که بورس ریزش داشته است، قیمت ارز افزایش یافته و همچنین نرخ مسکن صعودی شده، پس این بحث که عده ای معتقدند بورس و بازار سرمایه عامل ایجاد تورم است و از اساس اشتباه است.

بازار سرمایه ضربه‌گیر تورم و مقابل بازارهای موازی

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان اظهار کرد: افراد بسیاری به توصیه مقام‌های عالی به سمت بازار سرمایه تشویق شدند.

احمدزاد اصل گفت: با اطلاعیه کنفرانس‌های اطلاع رسانی و التزام شرکت‌ها برای پاسخگویی به رسانه‌ها بر دقیق‌تر بیان کردن اطلاعات تاکید شد.

وی توضیح داد: اگر شرکتی برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارد باید اطلاعات را شفاف ارایه دهد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان همچنین بر هماهنگی سازمان بورس و بازار سرمایه با کارشناسان رسمی دادگستری برای جواب شرکت‌ها مبنی بر زمان وقوع تاکید و عنوان کرد: هم‌اکنون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها مهمترین محرکی است که سبب رشد سهام شرکت‌ها می‌شود.

احمد زاد اصل همچنین به مساله حضور نماینده سازمان بورس در هیات دولت که پیش‌تر مطرح شده است، اشاره کرد و افزود: امروز به دلیل حمایت و تشویق مردم توسط دولت برای حضور در بازار سرمایه، می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای پیگیری چنین خواسته‌ای باشد و راحت‌تر مورد قبول واقع شود.

شک تخریب بازار توسط حقوقی‌ها

احمدزاد اصل گفت: مساله‌ای که حداقل ۱۰ روز در فضای مجازی  گسترش یافته است این است که با توجه به وضع بازار، بازار توسط شرکت‌های حقوقی در حال تخریب است، بررسی نگاه‌های مختلف نشان می‌دهد که به نوعی دیتا ماینینگ احتیاج داریم.

وی اظهار کرد: اگر واقعا چنین گمانی مطرح بوده است و صحت دارد، لازم است گزارش‌هایی مدون تهیه و بررسی شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری اهتمام ایرانیان گفت: سهامدار عمده‌ای که قصد عرضه دارد باید با یک سازوکار اطلاع رسانی شود بنابراین نظارت سازمان بورس باید بر شرکت‌های حقوقی بیشتر از سرمایه‌گذاران حقیقی باشد.

عناوین برگزیده