تاریخ: ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۸
بازدید: ۳۱۵
کد خبر: ۱۳۱۱۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازار صادراتی ورق گالوانیزه کره جنوبی

ایران؛ مشتری دومین صادرکننده ورق گالوانیزه دنیا

می متالز - کره جنوبی دومین صادرکننده ورق گالوانیزه در دنیاست به‌طوری که چین در سال 2016 با سهم 25 درصدی از صادرات کره جنوبی اصلی‌ترین واردکننده ورق گالوانیزه از این کشور بود.
ایران؛ مشتری دومین صادرکننده ورق گالوانیزه دنیا

به گزارش می متالز، ایران نیز سهم 27 درصدی از صادرات کره جنوبی در سال 2016 داشت این در حالی است که تحریم‌ها و کاهش سطح روابط تجاری میان ایران و کره جنوبی منجر به کاهش واردات از این کشور شد که البته با توافق برجام مجددا این کشور به یکی از مبادی اصلی وارداتی ورق گالوانیزه به ایران تبدیل شد.

کره جنوبی پس از چین دومین صادرکننده ورق گالوانیزه جهان است و صادرات ورق گالوانیزه این کشور در سال‌های اخیر روند صعودی داشت. نرخ رشد سالانه صادرات کره‌جنوبی در سال‌های 16 -2012 حدود 5 درصد بوده است به‌طوری که چین در سال 2016 با کسب 25 درصد از صادرات ورق گالوانیزه بزرگترین مشتری این کشور بود. پس از چین کشورهای ژاپن و مکزیک به ترتیب با در اختیار داشتن 15 و 7 درصد از بازار صادراتی ورق گالوانیزه کره، دومین و سومین واردکننده از این کشور بودند.

واردات از کره جنوبی به خاورمیانه نیز بسیار قابل توجه بود؛ در سال 2016 مقدار صادرات ورق گالوانیزه کره جنوبی به خاورمیانه بیش از 300 هزار تن بود که این رقم معادل 8 درصد از بازار صادراتی کره جنوبی بود که 64 درصد آن به کشور ترکیه اختصاص داشت. ایران نیز پس از ترکیه، دومین واردکننده ورق گالوانیزه از کره جنوبی در خاورمیانه بود. در سال 2016 سهم ایران از صادرات این کشور 27 درصد بود؛ هرچند سهم ایران از بازار صادراتی دومین تأمین‌کننده ورق گالوانیزه جهان در سال 2016 کمتر از یک درصد بود.

با شروع تحریم‌ها، روابط تجاری ایران و کره جنوبی به سردی گرایید. ترس این کشور از تبعات تجارت با ایران در دوران تحریم‌ها موجب شد تا خرید نفت توسط این کشور از ایران کاهش یابد و به تدریج سطح روابط تجاری 2 کشور تنزل کند. از این رو همان‌طور که در نمودار 1 مشخص است سهم کره جنوبی از واردات ورق گالوانیزه ایران در سال‌های 2013 و 2014 کاهش داشت؛ به طوری که از 29 درصد در سال 2012 به 16 درصد در سال 2013 کاهش یافت. این رقم طی سال‌های 2014 و 2015 نیز ثابت ماند. البته با توافق برجام در اویل سال 2016، مجددا سهم کره از واردات به ایران افزایش داشت.

عناوین برگزیده